Ik hik al een tijdje tegen dit draadje aan. Jullie weten meer dan ik, en ik rij analoog.
De vragensteller rijdt digitaal maar schakelt analoog, en lijkt zich niet of nauwelijks ervan bewust dat als je de rijspanning afknijpt bij een loc-met-decoder er iets anders gebeurt dan bij een analoog aangestuurde loc.
Het draadje van Dirk T. met z'n Lenz ABC'tje doet typerend denken aan een analoge oplossing om rijsnelheid te verlagen door de rijspanning af te knijpen. Dat werkt analoog altijd, maar ook voor loc-decoders die de ABC-formule herkennen.
Zoiets speelt ook bij 3-rail locs:
Bron quote:
Huub Maaskant Digitale afremmoduleTyperend: Märklin delta digitaal, want:
Locs met een hoogvermogen-aandrijving remmen namelijk af als ze een negatieve gelijkspanning gevoed krijgen en dat is precies wat er in de afremsectie gebeurt
Dat geldt (gold) voor sommige delta digitale 3-rail locs, en is nogal decoder type afhankelijk.
Voor digitale 2-rail locs is deze aanpak minder vanzelfsprekend, ook nogal decoder afhankelijk.
Analoog past de ABC-formule perfect in de Huub Maskant module, in plaats van die negatieve gelijkspanning.
In het analoge tijdperk waren er allerlei firma's die afremmodules op de markt zetten, zoals Uhlenbrock, Bogobit en IEK (nog steeds leverbaar),
b.v.:
Uhlenbrock Analoog Acceleration-Brake Module (AC en DC)Uhlenbrock Analoog Acceleration-Brake Module (DC only)Bogobit heeft een pagina online waarin uitleg staat over wat er allemaal digitaal komt kijken bij
afremmodules voor loc-decoders (decoder-instellingen).
En dat stuk maakt misschien wat duidelijk wat hier nog niet genoemd is.
Als je besluit om afremmen (en optrekken) niet softwarematig af te handelen in de Ecos II, dan heb je hardware nodig.
In
een van de oudere versies van de Ecos2 handleiding staat al dat de ECOS automatisch kan afremmen (bij pendelen).
Inmiddels is de Ecos 2 aangeland bij firmware 4.0.0., en dus is de handleiding ook vernieuwd.
Er staat b.v. onder
Block control with braking sectors uitgelegd aan welke voorwaarden voldaan moet zijn om te kunnen afremmen met de ecos2.
En warempel iets met ABC ....
Ik ga me daar niet verdiepen. Ik gebruik geen Ecos.
Succes.