Auteur Topic: Kerst aan de grachten (H0)  (gelezen 3288 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ferry

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
Kerst aan de grachten (H0)
« Gepost op: 13 september 2022, 19:56:26 »
Schaatsen op natuurijs, of over de grachten: ik vind het het mooiste winterse beeld. Oud Hollandser kan haast niet. Dus toen er thuis wel oren waren naar kersthuisjes (de kleintjes vinden die dorpen bij de tuincentra fantastisch), dacht ik: dat kan wel iets realistischer. Toen ik kind was zelf modeltreinen gehad (eerst H0 en later N), dus dan is de stap snel gemaakt.

Een winterdiorama moet het dus worden. In H0. Recent heb ik wat grachtenpandjes op de kop getikt en eigenlijk maar gewoon begonnen. Een plaat multiplex gezaagd, met de diepte van de vensterbank en zo’n 80cm lang: daar past het mooi op. Huisjes met een pleintje ernaast. Ervoorlangs een gracht met twee bruggetjes.

Begonnen met de gracht. En dat was gelijk al een experiment, met allerlei soorten acrylverf en blanke lak. Allemaal PvdA’tjes: pruttel van de action. Laag op laag ging mis, een bult geklieder en de boel barstte. Alles weer afgeschuurd. Uiteindelijk een methode verzonnen: acrylverf gemengd op de plaat zelf (overwegend blauw en bruin, net zoals die rottende grachten) en daaroverheen een laag transparante spuitlak. Vervolgens met transparante spuitlijm voor wat reliëf gezorgd en doffe gebarsten plekken en daarover weer spuitlak, een dun laagje witte acrylverf en nog meer spuitlak. Er komt nog wat poedersneeuw overheen en dan denk ik dat het best door kan gaan voor een bevroren gracht. Even overwogen om het met twee componenten giethars te doen, maar ik ben er zo best tevreden over.

Vervolgens twee bruggetjes gebouwd met multiplex. De wanden van de grachten en de wanden van de grachten wil ik bekleden met kartonnen muurplaat van Faller. Daarna plak ik er met verdunde houtlijm toch wat sneeuw tegen aan, dus ik denk dat dit acceptabel wordt.

En nu bezig met de straten. Her en der tips gelezen over Das klei, maar hofleverancier Action had alleen een ander merk, iets voor kinderen. Daar ben ik nu mee aan het experimenteren. Wat meezit: het barst na drogen niet. Wat tegenzit: de structuur. Ik was niet van plan om 20 euro uit te geven voor zo’n stempel, dus heb ik de haren uit wat penseeltjes getrokken en ben ik een stukje gaan stempelen. Het lijken meer op kasseien dan bestrating.. nu komt het gros onder de sneeuw te liggen, maar toch. Als iemand anders een betere, handiger methode heeft: tips zijn welkom.

Ondertussen ook al aan het rondkijken naar de aankleding. Een stad heeft mensen nodig, en uiteraard in winterse sferen, maar de prijzen van preisers vallen we toch nog vies tegen..

Hetzelfde geldt voor verlichting in huisjes: geen kaas van gegeten. En ik ben ook niet echt technisch als het op elektra aankomt. Ik overweeg van aan de onderkant gewoon wat kerstverlichting door de plaat te boren in de huisjes. Iemand ander betere, effectieve manieren?

Ik ben vroeg begonnen met m’n diorama, heb dus nog even tot de kerst en wil op de begane grond van de huisjes misschien nog wat interieurtjes maken. Een autogarage, iets met het café. Ik zie wel. Eerst maar eens die bestrating.











Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Kerst aan de grachten (H0)
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2022, 14:40:15 »
Kijk aan, de sfeer zit er al goed in.
Voor de bestrating adviseer ik een nog kleiner penseeltje te gebruiken, dan komen de klinkers t.o.v. de rest wat beter over.

Water is altijd een dingetje, voordeel is dat een bevroren sloot of gracht redelijk glad is dan zou gewoon zwart glans ook wel kunnen, later kan je met wat drybrushen in grijs het oppervlak bewerken alsof er druk wordt geschaatst.

Het plaatsen van je foto's ben ik niet zo'n voorstander van, zelf (en met mij vele andere) maken gebruik van MyAlbum.
Daar kan je gratis en voor niets  :D foto's opzetten en vandaaruit weer op het forum plaatsen.
Er is ook natuurlijk een betaalde versie waar je oneindig veel foto's op kan plaatsen maar de keuze is natuurlijk aan nou.
Er zullen best nog meer voorstellen komen om foto's naar toe te plaatsen dus straks keus genoeg denk ik.

Blijf lekker posten en foto's plaatsen, we zijn er gek op.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Kerst aan de grachten (H0)
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2022, 17:03:16 »
Ik denk dat je al lekker op weg bent Ferry. Als je een klein penseel zonder haren hebt kan je met een klein punttangetje het buisje iets rechthoekig buigen. Dan iets dichter tegen elkaar stempelen en de steentje laten verspringen ziet er ook beter uit.

Succes ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Ferry

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
Re: Kerst aan de grachten (H0)
« Reactie #3 Gepost op: 3 december 2022, 10:09:30 »
Goedemorgen,

De laatste tijd druk geweest met m’n diorama. En het is zo goed als af voor nu. Ik ben er best tevreden over.
Alleen nog een invulling voor het plein verzinnen. Er staat nu een boompje, maar het is een beetje karig (iemand een idee?).

En hier en daar nog wat preisertjes erbij verzamelen, maar dat valt nog niet mee (tweedehands tenminste) omdat het natuurlijk winters moet zijn.

De huisjes heb ik verlicht met (jaja) kerstverlichting. Gat eronder geboord, lampjes erdoor gedrukt. De lantaarntjes op een 3 Volt adapter (met een beetje hulp).

De sneeuw komt uit een pakje noch. Mooi spul, superrealistisch. Enig nadeel is dat het natuurlijk grotendeels los ligt, en de kleine kinderhandjes de boel dus verplaatsen. Echt goed fixeren lukt niet. De boompjes heb ik gedraaid van binddraad van de Action (wat moet je zonder de Action?) en daarna ingestreken met een papje van houtlijm, groene acrylverf en zaagsel.

Voor nu kan het mooi zo even staan. De kleintjes hier  vinden het geweldig. Volgend jaar hoop ik in in ieder geval het cafe een interieur te maken. En wellicht van het pand ernaast een autogarage, waarin gesleuteld wordt. Iemand nog meer goede ideeen?








Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Kerst aan de grachten (H0)
« Reactie #4 Gepost op: 3 december 2022, 10:47:06 »
Ziet er erg gezellig uit.
Links zou je nog meer bomen kunnen zetten, Preiser er bij en een kleine soort bouwkeet.
Dan heb je een leuke kerstboomverkoopplaats die geheel in de sfeer past.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0