Auteur Topic: Condenserende tender - "kort" en lang.  (gelezen 4241 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Condenserende tender - "kort" en lang.
« Gepost op: 7 september 2022, 22:03:36 »
Tijdens WO2 werden in Duitsland condenserende tenders ontworpen en gebouwd voor de BR52. Daar waren twee versies van. Een 5 assige tender met zes rijen lamellen, en een iets kortere 4-asser met vijf rijen lamellen.




De kortere is een latere ontwikkeling: de loc bleef daarmee net onder de 27 meter lengte en was te draaien op 27 meter draaischijven. Van de loc met "korte" condenserende tender had ik al een Piko model.
In verschillende kavels van ebay kreeg ik op enig moment nog zo'n Piko BR52K, maar de draaistellen van de tender waren kapot en ook de tandwielen op de assen waren waren gebroken.
Laatst kreeg ik echter nog een dummy tender in handen. Geen motor, maar de draaistellen daarvan zijn wel in orde. Vandaag heb ik beide tenders tot één werkende samengebouwd.


^ De voorste is de "nieuwe" BR52K met samengebouwde tender


Van deze tender heb ik alleen het achterste draaistel aangedreven, en met twee (nieuwe!) anti-slipbandjes levert dat voldoende trekkracht.
En dan kan de zaag er in. Want twee korte tenders kunnen immers ook samengebouwd worden tot één lange.


^ Eén complete tender en een berg onderdelen van een andere

Ik zaag een kap van een tender af na de 2e rij lamellen van voren, de andere na de 1e rij. En dat geeft een tender met 6 lamellen. Even kijken wat voor indruk dat geeft.








Het is maar één rij lamellen, maar toch oogt deze tender veel langer. Nu verder afwerken. Vooral even bekijken hoe ik een 3 assig draaistel in elkaar fröbel. Die hoeft niet aangedreven te worden, dus dat maakt het weer iets eenvoudiger...

Overigens heeft Märklin/Trix de BR52K met lange tender in het programma (en Piko dus de korte).

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Condenserende tender - "kort" en lang.
« Reactie #1 Gepost op: 7 september 2022, 23:38:13 »

Dat rooie wagonnetje, achteraan rechts, DR?
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Condenserende tender - "kort" en lang.
« Reactie #2 Gepost op: 7 september 2022, 23:58:51 »
Hoi Jan,

Dat rooie wagonnetje, achteraan rechts, DR?
Het is een Piko wagonnetje uit DDR tijden, maar er staat DB op de zijkant. ik heb hem redelijk 'freelance' omgebouwd tot  stuurstandwagon.

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Condenserende tender - "kort" en lang.
« Reactie #3 Gepost op: 8 september 2022, 17:19:01 »
de condens tender is eigenlijk van Russische idee die hadden het al eerder ,,de duitsers hebben deze verbeterd en na gebouwd ,,bereik 1200 km zonder water te bunkeren en kolen ,in niet berg achtige gebieden ,. ;)
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Condenserende tender - "kort" en lang.
« Reactie #4 Gepost op: 9 september 2022, 21:27:01 »
Leuke info, @henkiehenk
Volgens mij waren de Duitse locs met deze tenders dan ook weer vooral bedoeld voor transport over de steppen richting het oostfront, dus op Russisch grondgebied. Zo zie je maar.

Ondertussen is mijn lange tender "technisch gereed".
Voor het 3-assige draaistel gebruik ik een Lima draaistel van een BR 218. Die had ik over na het bouwen van een dubbelloc.
Het merkwaardige is dat er op dit 2-assige draaistel al een inkeping zit voor een derde as in het midden. Dat komt mooi uit.






De zijkanten van het draaistel snij ik er af. Later komen er andere zijkanten op. Ook de koppeling gaat er grotendeels af.




Vervolgens werk ik de gezaagde kanten van de kap bij en plak de beide helften aan elkaar. Dat geeft dan ook een mooi sjabloon voor de verlenging van het frame van de tender.




Daarna nog wat verstevigen, en dan kan de boel gemonteerd worden. Het draaistel had al stroomafnemers voor één zijde. Ik maak nog stroomafnemers voor de andere kant. Met de 2 stroomafnemers op het aangedreven draaistel kan de tender straks zelfstandig rijden.




^ Ook het ballastblok is ingekort, zodat de kap goed past. Er hoeft alleen veel gewicht op het achterste, aangedreven, draaistel te komen.

Dan even een proefrit met de losse tender.



Alles lijkt goed te werken. Dan een (voorlopige)  koppeling met de loc. En weer een proefrit






De extra stroomafnemers moesten nog even afgesteld, maar tender en loc lopen nu.

Blijft over het optische werk. Het dak van de tender moet dichtgemaakt en dan kunnen de ventilatierooster er op een nieuwe plek weer op. En ik moet nog iets verzinnen voor de zijkanten van het voorste draaistel. De wielen hebben dezelfde maat, maar verschillende kleuren. Dat is met een likje verf eenvoudig op te lossen...

Tot zover,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Condenserende tender - "kort" en lang.
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2022, 19:01:55 »
Man .. man ... jij blijft ook maar gaan hè. Niet te stuiten. Mooie en aparte dingen Rob. Genieten hoor en ... lekker doorgaan zo ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Condenserende tender - "kort" en lang.
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2022, 19:46:59 »
Bedankt, Pierre.
Zolang er nog bruikbare zaken in de knutseldoos zitten of belanden gaan we gewoon lekker door :)
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Condenserende tender - "kort" en lang.
« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2022, 17:49:47 »
Er is niet zo heel veel tijd of puf voor de hobby, nu. Maar tussen de bedrijven door fröbelen we af en toe gewoon verder. Een kleine update.

De bovenkant van de tender is dichtgemaakt met wat stukken styreen, geplamuurd en geschuurd. En daarna zijn de dunner gemaakte ventilatierooster er op gelijmd.








Dan het 3-assige draaistel. Het was even dubben, maar uiteindelijk ga ik de 4 hoeken van het 2-assige draaistel hergebruiken en dan "iets" er tussen maken. Ik ben nog niet klaar, maar het begin is er.








Het is stukje voor beetje: van elk nieuw gemonteerd deel laat ik eerst de lijm drogen, anders is het niet in elkaar te zetten.
Nu verder de ophanging van de middelste as uitwerken. En dan de andere kant.

Tot zo ver even.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Condenserende tender - "kort" en lang.
« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2022, 19:08:39 »
Wat een mooie oplossing met die ventilatieroosters Rob. Ziet er alvast goed uit. Overigens zijn die wielstellen ook niet mis. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Condenserende tender - "kort" en lang.
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2022, 20:09:39 »
Bedankt, Pierre.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Condenserende tender - "kort" en lang.
« Reactie #10 Gepost op: 2 oktober 2022, 10:54:47 »
De laatste loodjes aan het draaistel...

Nog even een dwarsverbinding voor het middelste wiel gemaakt. En dan even testrijden. Dit draaistel is niet alleen langer, maar ook breder, dus kan het geen kwaad om te kijken of het draaistel ook voldoende kan draaien :), en of het voldoende stevig is.




Test geslaagd. En met de structuur op orde, is het verder details aanbrengen. Ik streef niet naar een loepzuivere detailering, maar naar een acceptabele "indruk" als de loc voorbij komt.




Met een kleurtje er op lijkt het al wat.






Voor mij is het goed zo. Later nog weatheren (met de rest van de tender en loc).
Nu nog de retourleiding aan de stokerzijde maken. Deze loopt om het voorste draaistel heen.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Condenserende tender - "kort" en lang.
« Reactie #11 Gepost op: 2 oktober 2022, 11:09:43 »
Je begint steeds handiger te worden met die ombouwklussen Rob. Je projecten worden steeds ingewikkelder groter en zeker mooier. Top man. Ik blijf genieten van je geknutsel.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Condenserende tender - "kort" en lang.
« Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2022, 20:11:08 »
Bedankt Pierre,

Ik heb ondertussen ook profi koppelingen gemonteerd en tender en loc electrisch verbonden, net als bij de andere  BR52K.

Als echt ombouwklusje is nog het monteren van de retourleiding over.
Ik neem een stuk gestript montagedraad en gebruik de koperen kern. Dat heeft de juiste dikte. Na het buigen verhit ik het koper en druk het in de kunststof onderkant van de tender. Zo zit dat muurvast.




Dan alvast en eerste verflaag en een uitgebreide proefrit om te kijken of het draaistel voldoende ruimte heeft om te draaien in krappe bogen.




Daarmee is de ombouw van de tender klaar.
Blijft nog het afwerken van de gehele loc over: wielen rood, weatheren, geluid en een nieuw bedrijfsnummer.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...