Bedankt, Paul en Jacob.
En dan nu maar eens de aankondiging van een half jaar geleden inlossen.
Bachmanns jaren '80 model van de EMD DDA40X diesel locomotief. De grootste en krachtigste diesel ooit met een enkelvoudig onderstel. Het origineel meet 30 meter en heeft 2 dieselmotoren die samen 6600 PK (bijna 5000 kW in de nieuwe wereld) leveren.
Het model is met zo'n 34cm lengte aardig op schaal, maar niet wat de kracht betreft: er zit een minuscuul motortje op één van de twee draaistellen dat 2 assen van de 4 aandrijft.
Ik ben al enige tijd geleden bezig geweest met deze loc, maar kon minder foto's terugvinden dan ik dacht
.
Maar er was nogal wat te doen aan deze loc:
- Bachmans "gedeeld chassis" techniek (het draaistel frame bestaat uit een linker en een rechter deel die elektrisch gescheiden zijn) heeft assen met in het midden kunststof bussen die in de loop van de tijd breken. Zo ook bij mijn model.
- Het toch al kleine motortje had nauwelijks nog kracht en moest goed worden schoongemaakt
- De loc kon niet door de 415 mm radius bochten (dat had ik kunnen weten, maar goed)
Reparatie van de assenDe bussen, waarvan sommige met tandwiel, waren allemaal gebroken. Nieuwe onderdelen zijn niet te krijgen. Ik heb uiteindelijk alle wielen van de bussen afgehaald, en het deel van de as dat in de bus gaat ietsjes afgevijld.
Op deze manier wordt de bus niet meer uit elkaar getrokken als de as weer in de bus wordt gestoken. Hij klemt natuurlijk ook niet meer, dus daarom heb ik een en ander weer met wat secondenlijm gemonteerd.
(helaas, geen foto's)
Motortje schoonmakenEen enorm gepiel met de allerkleinste schroefjes, dit motortje. Maar na een goede schoonmaakbeurt loopt de motor weer eerder aan en is er een klein beetje van de kracht terug.
Geschikt voor een radius van 415mmMet een beetje beleid en een vijl lukt het: de loc loopt door een 415mm boogstraal.
Daarvoor moest bij beide draaistellen de steun voor de koppeling iets worden bijgevijld, zodat er wat meer ruimte was tussen koppelingssteun en trappetjes van het onderstel.
Bij het achterste draaistel zitten ook nog wat uitsteeksels (ik vermoed de uitlopers van de bovenliggende zandkisten). Die haal ik niet helemaal weg, maar ik vijl ze af.
En dan nog een beetje weghalen bij het draaistel zelf
Het ziet er niet uit. zo'n lange loc in een krappe boog, maar in ieder geval is de DDA40X zo enigszins inzetbaar geworden.
Nog eenUiteindelijk was ik niet zo heel blij met de slechte prestaties van deze loc. Dus eigenlijk moeten er gewoon twee motoren in, dacht ik. Bovendien zie ik dat deze grote locs bijna nooit in hun eentje treinen trokken.
Ik kon er nog eentje op de kop tikken. Die had dezelfde problemen met de aandrijving als de eerste. (Ja, het is geen pech als die bussen zijn gebroken, maar geluk als dat niet is gebeurd).
Idee: één loc met twee motoren, de andere als dummy. De losse dummy kan dan ook dienst doen als extra diesel in een "excursie trein" met bijvoorbeeld de Big Boy.
De tweemotorige loc blijkt echter niet zo heel betrouwbaar te zijn in de stroomopname van de rails. Dus maak ik een mogelijkheid de loc ook elektrisch te koppelen. Benodigd: een paar messing spijkertjes, wat koperen stripjes en wat draad.
^ De loc met motor krijgt twee draden met een messing spijkertje er aan.^ De spijkertjes gaan door de koppelingsbalk naar twee koperen stripjes in de dummy loc. De koperen stripjes zijn ook elk verbonden met één pool in de dummy.^ De beide locs nog niet gekoppeld^ En gekoppeld^ De spijkertjes kunnen ook in de koppelingsbalk van de aangedreven loc worden gestoken als deze los rijdt.bedrijfsnummer aanpassenAls laatste: elke loc heeft een eigen bedrijfsnummer. Met een mesje, gum en rode verfstift wordt de laatste 2 van de dummy-loc een 9.
^ Loc 6922 en 6929.Zo, en nu is de set inzetbaar.
Rob