Auteur Topic: simpel baanidee  (gelezen 12162 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: simpel baanidee
« Reactie #50 Gepost op: 6 juni 2022, 12:07:43 »
Hoi Yves,

Dat van de rijrichtingen spoor 9 en 10 omdraaien begrijp ik niet zo goed, je hebt het hierbij over sein I dat wat krap bij de muur staat en verder over beide seinen die in het midden komen te staan. Zijn dat dan de seinen I en S naar het midden? Sein S staat ook krap naast de muur.
Nu is de rijrichting op spoor 9 naar links en op spoor 10 naar rechts. Als je op spoor 9 naar rechts rijdt, komt het sein J rechts naast het spoor, dus tussen spoor 9 en 10 in. Hetzelfde geldt voor naar links rijden op spoor 10, dan komt sein I ook tussen de sporen in. Of dat genoeg ruimte oplevert zo bij die gebogen wissel, is natuurlijk de vraag. De treinen moeten natuurlijk ook nog langs de mast van het sein kunnen zonder die te raken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #51 Gepost op: 6 juni 2022, 13:48:12 »
Het sein kan in dit laatste geval (spoor 9 naar rechts en spoor 10 naar links) toch ver genoeg van de gebogen wissel staan, daar waar de bedding nog de volle breedte heeft?
Ik vind de rijrichting naar rechts op spoor 9 ook meer aangewezen, de volle bocht komende van het station wordt dan benut.

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #52 Gepost op: 6 juni 2022, 14:41:36 »
Nu ik de linkerbovenhoek nog aan het reviseren ben nog aan het onderzoeken of deze verbinding (roze) mogelijk is.
Eén van de 2 kopsporen van de halteplaats sluit nu direct aan op het buitenste spoor links. Geeft dit een meerwaarde?
Dit met een gebogen wissel 2269 en een slanke wissel 22715. Tussen de 2269 en de 2206 blijft dan nog een deel gebogen spoor over waarvan ik niet weet of het bestaat.
Kan dit?

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #53 Gepost op: 8 juni 2022, 07:58:27 »
sporen van de halteplaats anders gelegd, dit is beter voor de opstelling van het haltegebouwtje in de vrije driehoek.


Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #54 Gepost op: 8 juni 2022, 21:46:49 »
nog een versie van de linkerbovenhoek met slinke wissel 22716 en 2 x flexrail 2205.
Ik vermoed dat dit beter kan opgelost worden, vloeiender.
Kan hier even naar gekeken worden?


Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: simpel baanidee
« Reactie #55 Gepost op: 10 juni 2022, 18:34:39 »
Je houdt jezelf voor de gek met de h.o.h. afstanden (hart op hart), ben ik bang:


In ieder geval is het hier niet correct getekend, en dat komt omdat je met de hand tekent, en niet 100% op schaal.
Je kunt dat zien aan de verschillende wisselnummers.
Rechts boven ligt een slank wissel met een afstand tussen de sporen van 57 mm.
Linksboven liggen standaard wissels met een afstand tussen de sporen van 64.4 mm.
Toch lijkt het in de tekening alsof de sporen in elkaars verlengde liggen, en dat is niet zo, en kan ook niet zo zijn.

Je rekent jezelf rijk aan dat extra spoor vanaf het slank wissel (uiterst links ter hoogte van die 150 cm aanduiding).
Je hebt alleen iets aan twee sporen als er 2 treinen naast elkaar op kunnen staan.
Dat kan niet overal want het profiel vrije ruimte (PVR) na een wissel ligt verder van dat wissel
naarmate de wisselhoek kleiner is, en de sporen dus dichter op elkaar liggen.

Om met twee treinen naast elkaar met hart-op-hart=57 mm te kunnen staan, moet de lengte tussen de wielstelassen van wagons kort zijn, en de balcons mogen niet verder uitsteken t.o.v. die assen dan de halve breedte van de rails (16.5 mm).
Dus kan deze hart-op-hart afstand hier uitsluitend met een loc met 2-assers of met railbusjes.

Je tekent dat alsof beide sporen uitkomen op 57 mm afstand, en je tekent dat met twee stukken flexibele rails, waardoor niemand kan inschatten hoeveel graden die bogen zijn, maar je kunt het uiteraard wel raden als je thuis bent in K-rails.

Want: de totale boog is 90 graden (haakse hoek). Daarvan gaat af 14° 26' voor het slank wissel (b.v. 22716) en 22° 30' voor het standaard wisseltype (laten we zeggen 2265). dus 90° - 37° (ruwweg) = 53° (een fractie minder), dus bijna 2231+2232 voor de weg rechtuit, en circa 2231+iets voor het afslaand spoor (net niet natuurlijk want het k-rails ontwerp is een drama). Tegelijkertijd weet je ook dat het rechte spoor van de 22716 meer moet krommen dan het afbuigend spoor (want dat afbuigend spoor is al 14° 26' gekromd), en dat gaat je bijna niet lukken met 2231 als minimale radius.

Met een programma zoals wintrack gaat je dat bijna wel lukken, omdat je het ontwerp eerst tekent met een flexrails 2205, die flexrails daarna wist, en dan het gat opvult met bestaande standaard rails maten.
De vraag is of je kunt leven met de de uitkomst, met de zo afgedwongen boogstralen.

Dat brengt me bij een andere vraag van je:

Jij vraagt je af of dat stukje rails bestaat, maar ik denk dat je allereerst moet beredeneren: hoe kom ik op 90 graden uit?
2251=30 graden
2269=30 graden
2262=22,30 graden
22715=14,26 graden
samen is dat bij mijn weten 7 graden teveel

Dus die 2234 van  7 ° 30 bij de 2269-boogwissel is daar ook al teveel!

Antwoord: nee, het kan dus zeker weten niet!

Tenzij je het niet erg vindt als alle rails 7,3 graden "om de hoek heen" verder kromt
(bij mijn weten is dat juist wel een voorliefde van speeltmettreintjes-Rob).
Met "om de hoek heen" bedoel ik de voorkant van de baan (in de tekening alles wat beneden de 2251 komt).

In een programma als Wintrack word je voor zo'n 7,3 graden-fout direct "afgestraft",
de software maakt je duidelijk dat dit echt niet kan!
Sta je het toch toe, dan is verstandig dit wat later te doen in het ontwerpproces, als de deelplannen al zijn uitgekristalliseerd. Dat scheelt je hoofdrekenwerk.






Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #56 Gepost op: 10 juni 2022, 22:29:25 »
Thx Jan trein voor het complimentje over het leuk verzonnen.

Ik heb je opmerkingen verwerkt in dit plan (sorry nog steeds handmatig maar ik heb reeds Wintrack geprobeerd maar het gaat me te traag, ik ben (nog) niet bedreven genoeg)
De slanke wissel rechts is vervangen door een wissel 2263 zodat h.o.h. afstand 64 mm is, zoals tussen de kopspoortjes links.
De ruimte tussen de sporen in de bocht links is nu aannemelijk nu me dunkt.
Daar zijn nog een paar flex 2205 nodig daar hiervoor geen standaardrails voorhanden zijn.
De driehoek linksboven waar ik een halteplaatsje voorzag moet wat in oppervlakte inboeten maar dan wordt het wel een mini halteplaatsje :D.
Zou dit de lakmoesproef doorstaan?

Mvg



Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: simpel baanidee
« Reactie #57 Gepost op: 11 juni 2022, 01:47:08 »
Ik snap wat je bedoelt, maar voor dit plan moet je eerst naar je maquette kijken,
en dan naar de positie van het spoor tegen de achterwand:


Dan zie je dat in je vorig plan met het slank wissel het spoor nog net propt
tussen het achterspoor en de achterwand (en dat is al echt krap), en dat is met een h.o.h.-afstand van 57 mm.

Als dat spoor daar al past dan gaat het goed omdat een 22716 met een 2274 tegenboog bewerkstelligt
dat een korte loc en een korte wagon of een railbus vrijwel niet uitsteekt, en dus in de tegenboog niet kan botsen met die achterwand.

Dat ligt anders bij een standaardwissel met een standaard tegenboog van een 2232.
Als dan het achterste spoor (met een h.o.h. afstand van 64.4 mm) al past tussen het andere spoor en de achterwand,
dan botst het voertuig desondanks in de tegenboog op de achterwand, of schampt die.

Om te zien dat het echt zo is, moet je in de maquette op 2 dingen letten:
de afstand links tot de achterwand, en de afstand rechts tot de achterwand (bij de tunnelmond).

Mijn gevoel zegt: het past niet. Met wintrack zou je dat met zekerheid weten,
zeker met de latere versies, omdat je een wagon op de rails kunt zetten,
en dan kunt uittesten (laten uittekenen, en dus ook laten uitrekenen) hoever die wagon uitsteekt in een boog.

Meten is weten. Een programma als Wintrack meet alles, en je kunt alles erin meten.
Maar in je maquette is het de vraag of meten ook echt weten is.

In onderstaand plaatje staat wat je moet kunnen meten (die twee rode pijlen).
Die twee afstanden bepalen samen of het net wel, of net niet kan,
en je tekening en maquette zijn te onbetrouwbaar om daarvan uit te durven gaan.


Puur theoretisch kun je die afstanden met wat hoofdrekenen beredeneren,
maar omdat er nergens volledige kwartbogen liggen met uitsluitend 1 radius,
is dat een hele opgave. Ezelsbruggetjes werken daarom niet meer.

Dit is een van die momenten waarop een ouderwetse ontwerper roept om millimeterpapier, om ruitjes, om een rooster.
Bij Wintrack kun je een raster naar wens aan of uit zetten, en de afstanden van de rasterlijnen kun je instellen.

Die beeldscherm optie is flexibeler dan millimeterpapier kan zijn; ook de tafelrand is als kader instelbaar,
en je kunt de instellingen zo kiezen dat je wordt gewaarschuwd als je te dicht op dat kader komt.
Veel mensen leggen hun rails op de rand van de tafel, en zijn dan verbaasd dat de trein uitsteekt.
Rails op de rand van de tafel leggen (in een tekening), betekent dat het rail-midden op de tafelrand ligt,
en dat de helft van de treinbreedte boven de afgrond zweeft.

Je moet dus altijd een minimale veiligheidsmarge aanhouden t.o.v. de tafelrand/achterwand,
en je daarbij afvragen of de achterwand achter die 150 cm valt (voorbij de tafelrand), of erbinnen (op de tafel) staat.
Ik denk dat je niet voldoende hebt gerealiseerd dat een achterwand plaats in neemt (ten koste van die 150 cm tafeldiepte).
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #58 Gepost op: 11 juni 2022, 08:16:09 »
Jan,

in de breedte ben ik beperkt tot 2,60 m maar in de diepte kunnen er gerust enkele cm bijkomen.
Dus wanneer de diepte naar bvb 1,55 m gaat dan denk ik dat het opgelost is toch?
Ik ga de maquette daar nu niet voor aanpassen maar het is een weet wanneer het er in werkelijkheid komt.
Wat denk je van de aanpassing op zich los van de afstand tot de achterplaat?

Mvg

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: simpel baanidee
« Reactie #59 Gepost op: 11 juni 2022, 09:40:26 »
Het blijft een beetje theorie die flink zou verbeteren met een ontwerp, al was het alleen maar dat hoekje, in Wintrack.
Beter, denk ik: leg dat stukje rails neer, dat visualiseert veel beter.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: simpel baanidee
« Reactie #60 Gepost op: 11 juni 2022, 11:48:50 »
Hoi Yves,

Je bent nog lekker aan het puzzelen op de details van het plan, zie ik.
Tzt wil ik nog wel een idee van de seinen doen, maar op zich verandert er niet zo veel. Je kunt inderdaad wat stukjes van het plan in echte rails leggen (als je die hebt, natuurlijk en meteen zien hoeveel ruimte er is voor, bijvoorbeeld, seinen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #61 Gepost op: 11 juni 2022, 13:04:08 »
Rob,

echte rails heb ik (nog) niet maar ik zal nog een poging wagen om dat spoordeel op Wintrack 15 te toveren.
Desalniettemin zal het grosso-modo hetzelfde blijven zoals dit plan voor wat de seinen betreft, zou je hierop eens de seinen kunnen plaatsen zoals in je vorige posts?

Mvg


Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: simpel baanidee
« Reactie #62 Gepost op: 11 juni 2022, 13:30:48 »
Het zijn in dit stadium misschien gekke vragen:
-wat is het doel van die 6 kopsporen in dit deel van het plan?
-zijn ze niet wat erg kort?



Ik heb ze even genummerd
1,2,3,4,5,6

Ik weet dat er meer zijn, op andere niveaus.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #63 Gepost op: 11 juni 2022, 14:44:12 »
Jan,

spoor 1 en 2: haltesporen, railbus of zo met klein haltestationnetje
Spoor 3: opstelspoor
sporen 4, 5 en 6:  rangeersporen waarvan 4 en 5 eindigen in een kleine locloods (of beter niet?)

Zoals je zegt zitten de eigenlijke opstelsporen op niveau -2 en zijn dit eerder "showsporen" op het zichtbaar gedeelte.

Mvg

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: simpel baanidee
« Reactie #64 Gepost op: 12 juni 2022, 16:33:08 »
Hoi Yves,

Hierbij het aangepaste plan. Alleen aan de bovenzijde van het plan zijn dingen aangepast.




Dit is wat ik me voorstel bij de halte bovenin.
Doorgaande treinen lopen in de regel over spoor 7 naar het station onder (beveiligd met sein E), maar kunnen eventueel ook over spoor 6 (beveiligd met sein D).
Spoor 6 is vooral bedoeld voor pendeltreinen die naar links rijden, hier stoppen en dan naar rechts vertrekken. Pendeltreinen komen (bijna) nooit op spoor 7, vandaar dat er geen uitrijsein is aan de rechterkant van spoor 7.
Korte pendeltreinen (railbussen) stoppen eerst op spoor 6 om passagiers uit te laten stappen en rijden dan leeg naar spoor 6a of 6b om daar opgesteld te worden. Vanaf spoor 6a en 6b wordt nooit direct vertrokken, maar eerst naar spoor 6 gereden: spoor 6 heeft immers het uitrijsein K (hier stappen de passagiers dan ook weer in). Spoor 6a en 6b hebben geen hoofdseinen, maar kunnen bijvoorbeeld worden beveiligd met dekkingsseinen. Al is het niet noodzakelijk dat dat bewegende seinen zijn, omdat een rijopdracht ook schriftelijk gegeven kan worden. In dat geval is een bord (statisch sein) voldoende.

Zoiets zou ik doen bij dit sporenplan.

Rob

PS: het "simpel" in de naam van dit draadje wordt onderhand wel wat achterhaald :)
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: simpel baanidee
« Reactie #65 Gepost op: 13 juni 2022, 14:01:21 »
PS: het "simpel" in de naam van dit draadje wordt onderhand wel wat achterhaald :)
Het is een mooie uitwerking. Die ook de beperkingen duidelijk maakt.

Hoe simpel dit baanplan ook is, zodra je nadenkt over geautomatiseerd rijden, wordt het complex.
Dat is altijd zo, zelfs bij de meest simpele ovaal met inhaalspoor.

Als je geautomatiseerd analoog wisselstroom rijdt, is meer onuitvoerbaar dan wanneer je geautomatiseerd analoog  gelijkstroom of geautomatiseerd digitaal rijdt.
Het verschil zit in het analoog noodgedwongen isoleren van rails op plekken waar een trein moet kunnen stoppen, in de extra bedrading en schakelingen die daarvoor nodig zijn, en in investering in de schakelingen voor een bloksysteem.

Stel je gaat digitaal, denk dan na over massadetectie en gratis koploper-software op de PC.

Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #66 Gepost op: 13 juni 2022, 19:21:43 »
Ik schik digitaal te rijden.
De termen massadetectie, koploper software (en blokkenverdeling) zijn me bekend maar ook (nog) niet meer dan dat.
ik zal me er nog verder moeten in verdiepen en meer bepaald met dit plan voor ogen.
Gezien de overdaad aan info hierover op het net zie ik soms de bomen door het bos niet meer.

Tips voor een volgende planningsstap nu het plan -naar mijn idee althans- op punt staat?
Dit om het uiteindelijk begrijpbaar te houden voor een leek in de materie waaronder ik me nog steeds reken.

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: simpel baanidee
« Reactie #67 Gepost op: 13 juni 2022, 20:11:20 »
Ik zou gaan bouwen, rails provisorisch neerleggen om te zien of het uitpakt zoals je voor ogen hebt. Rest komt dan geleidelijk vanzelf

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: simpel baanidee
« Reactie #68 Gepost op: 13 juni 2022, 20:35:01 »
Deze jip en janneke filmpjes kwam ik tegen:
https://m.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw
Wellicht zinvol

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #69 Gepost op: 14 juni 2022, 14:34:41 »
een poging om in WT 15 een gedeelte van een traject te tekenen is hierbij gestrand.
Ik krijg de gele bollen tussen de rails niet weg en het verder reconstrueren is een drama, ik krijg de naastliggende wissels/rails niet aaneengesloten, er moet een aansluithoek ingegeven worden doch dit lukt niet en de rails sluiten ook niet automatisch aaneen zoals je ze zou willen.
Toch niet zo gebruiksvriendelijk WT15.
Ik wou de flexrails visualiseren.
Voelt iemand zich geroepen om dit traject eens verder te construeren t.e.m de slinke wissel links en als het effe ken ook de flexrails als sluitstuk van de ronde?

Thx







Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: simpel baanidee
« Reactie #70 Gepost op: 14 juni 2022, 17:06:47 »
Er is een al wat oudere Duitse website (nog zonder https-protocol) in het domein www.hjb-electronics.de van Hans Joachim Becker (Altomünster). Die man kan toveren met Wintrack, en dat toch simpel uitleggen hoe. Hij doet dat al sinds versie 6 en t/m versie 15. hij geeft bijvoorbeeld WinTrack Tips.

Hoewel mijn browser moeilijk doet, omdat zijn website niet is beveiligd, kan ik die toch nog steeds lezen.
Als je de Duitse taal machtig bent, leer je bijzonder veel over WinTrack, vooral dingen die onduidelijk in de officiële handleiding staan. Ik beveel die site van harte aan, uniek in z'n soort.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: simpel baanidee
« Reactie #71 Gepost op: 14 juni 2022, 17:46:35 »
Ik krijg de gele bollen tussen de rails niet weg


Yep, gebruikersvriendelijk is Wintrack niet maar het kan veel.

Het lijkt er sterk op dat de rails niet aansluitend gelegd zijn. Je hebt bij de buren ook tips gehad om de bollen weg te krijgen, o.a. van mijn zoon Rutger, kijk daar nog eens naar.
Begreep uit een ander bericht dat je pas op zijn vroegst in 2024 gaat bouwen, tijd zat om Wintrack je eigen te maken ;D
Of ga dan “gewoon” rails leggen

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #72 Gepost op: 14 juni 2022, 18:13:01 »
bedankt voor de links maar deze gaan over WT applicaties die veel complexer zijn dan waar ik nu mee zit.
Daarom nog eens de vraag of iemand die vertrouwd is met WT het ontbrekend stukje traject t.e.m de flexrails wil bijtekenen (en de rest "vast te klikken").
Zo kan ik de maquette updaten, de rest en het mij eigen maken van WT is voor de komende 2 jaar.

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: simpel baanidee
« Reactie #73 Gepost op: 15 juni 2022, 11:11:38 »
Ik krijg de gele bollen tussen de rails niet weg
Yep, gebruikersvriendelijk is Wintrack niet maar het kan veel.
Ik gebruik zo'n ontwerp programma al jaren niet meer.
Maar ik ben niet met je eens dat het gebruikersonvriendelijk is, integendeel, het is volstrekt intuïtief navolgbaar.
Voor een ICT'er: je moet leren denken in een object georiënteerde wereld (niet-procedureel).

Er zijn grofweg 3 typen dialoogvensters: in 2D configurerende en uitvoerende en in 3D configurerende.
Daarnaast zijn er soorten onderwerpen waarop die dialogen van toepassing zijn.

Op die fiets moet je elke vraagstelling te lijf gaan.

Neem deze vraag over de "gele bolletjes".
Op te splitsen in:
-Wat zijn die gele bolletjes (voor welke objecteigenschap staan ze)?
-> Geel bolletje wordt afgebeeld als rails niet aansluitend ligt (b.v. op een andere laag (andere Ebene)).
-Kun je die eigenschap configureren? ->Ja zeker.
-Hoe heet configureren binnen WT? ->Einstellungen (instellingen)
-En waar vind je die mogelijkheid?-> (Menü/ Dialog Optionen | Einstellungen | Toleranzen)

Waar vind je uit hoe dat moet? ->
Hier in het handboek dat  in WT 15 opvraagbaar is met een toetscombinatie (mits in de geregistreerde versie).
Het gaat daarbij om een beperkt aantal pagina's.

Op pagina 200 staat uitgelegd hoe je de toleranties instelt en of je rails automatisch wilt verleggen.
Bij jou staat die optie kennelijk verkeerd.
Citaat
Toleranzen Auf dieser Registerkarte sind folgende Einstellungen möglich:
Sie können die Toleranzen festlegen, mit denen bei Gleisenden verknüpfen und
Gleise autom. verbinden (Bearbeiten Menü) gearbeitet wird.

Gleisenden automatisch verknüpfen
Wenn diese Option angewählt ist, wird ein angewähltes offenes Gleisende
automatisch verknüpft, wenn es die Toleranzen zulassen.

Nicht exakt passende Gleisverbindungen anzeigen
Wenn diese Option aktiv ist, werden Gleisverbindungen speziell gekennzeichnet,
bei denen die Gleise nicht exakt fluchten (bei denen der Winkel nicht stimmt). Dies
sind Gleise, die „verbogen“ wurden (Menü Bearbeiten | Gleise verbiegen ) oder
welche, die bei der Planung nicht genau aufeinander treffen.

Op pagina 118 staat uitgelegd waarvoor deze instelling wordt benut.
Citaat
Gleisenden ver-/entknüpfen
Verwenden Sie diesen Befehl, um zwischen zwei aufeinander treffende Gleisenden
eine feste Verbindung herzustellen bzw. um diese Verbindung wieder zu lösen.
Nachdem der Befehl angewählt wurde, versucht WinTrack ein zum aktuellen
Gleisende passendes offenes Gleisende zu finden und stellt dann eine Verknüpfung
her. Wurde kein offenes Gleisende gefunden, ertönt ein Signalton, und der Befehl
wird nicht ausgeführt.
Wird der Befehl bei einem bereits verknüpften Gleisende ausgewählt, wird das
Gleisende entknüpft (d.h. die Verbindung wird aufgehoben).

Enz. enz.

In jouw geval hardnekkige gele bolletjes wijzen erop dat de instelling niet klopt met wat je ervan verwacht.
Die instelling klopt wel voor mensen die er iets anders mee willen.
Wat jij nodig hebt is automatisch verknüpfen auf aktuelle Ebene (want dan verdwijnen de bolletjes).
Je wilt dat de Gleisenden verknüpfen.

Hoe? ->zoek op die begrippen in het handboek, en dan vind je wat je daaraan kunt doen, en in welk menu.

Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: simpel baanidee
« Reactie #74 Gepost op: 15 juni 2022, 12:33:03 »
Prima om het me me oneens te zijn wat gebruiksgemak betreft Jan.
Je verwijst naar een gebruiksaanwijzing, dat ben je met een intuïtief programma nou net niet nodig.
Informatica is mijn achtergrond. Gebruik Fusion en Eagle veel, dat gaat vanzelf.