Ik snap wat je bedoelt, maar voor dit plan moet je eerst naar je maquette kijken,
en dan naar de positie van het spoor tegen de achterwand:
Dan zie je dat in je vorig plan met het slank wissel het spoor nog net propt
tussen het achterspoor en de achterwand (en dat is al echt krap), en dat is met een h.o.h.-afstand van 57 mm.
Als dat spoor daar al past dan gaat het goed omdat een 22716 met een 2274 tegenboog bewerkstelligt
dat een korte loc en een korte wagon of een railbus vrijwel niet uitsteekt, en dus in de tegenboog niet kan botsen met die achterwand.
Dat ligt anders bij een standaardwissel met een standaard tegenboog van een 2232.
Als dan het achterste spoor (met een h.o.h. afstand van 64.4 mm) al past tussen het andere spoor en de achterwand,
dan botst het voertuig desondanks in de tegenboog op de achterwand, of schampt die.
Om te zien dat het echt zo is, moet je in de maquette op 2 dingen letten:
de afstand links tot de achterwand, en de afstand rechts tot de achterwand (bij de tunnelmond).
Mijn gevoel zegt: het past niet. Met wintrack zou je dat met zekerheid weten,
zeker met de latere versies, omdat je een wagon op de rails kunt zetten,
en dan kunt uittesten (laten uittekenen, en dus ook laten uitrekenen) hoever die wagon uitsteekt in een boog.
Meten is weten. Een programma als Wintrack meet alles, en je kunt alles erin meten.
Maar in je maquette is het de vraag of meten ook echt weten is.
In onderstaand plaatje staat wat je moet kunnen meten (die twee rode pijlen).
Die twee afstanden bepalen samen of het net wel, of net niet kan,
en je tekening en maquette zijn te onbetrouwbaar om daarvan uit te durven gaan.
Puur theoretisch kun je die afstanden met wat hoofdrekenen beredeneren,
maar omdat er nergens volledige kwartbogen liggen met uitsluitend 1 radius,
is dat een hele opgave. Ezelsbruggetjes werken daarom niet meer.
Dit is een van die momenten waarop een ouderwetse ontwerper roept om millimeterpapier, om ruitjes, om een rooster.
Bij Wintrack kun je een raster naar wens aan of uit zetten, en de afstanden van de rasterlijnen kun je instellen.
Die beeldscherm optie is flexibeler dan millimeterpapier kan zijn; ook de tafelrand is als kader instelbaar,
en je kunt de instellingen zo kiezen dat je wordt gewaarschuwd als je te dicht op dat kader komt.
Veel mensen leggen hun rails op de rand van de tafel, en zijn dan verbaasd dat de trein uitsteekt.
Rails op de rand van de tafel leggen (in een tekening), betekent dat het rail-midden op de tafelrand ligt,
en dat de helft van de treinbreedte boven de afgrond zweeft.
Je moet dus altijd een minimale veiligheidsmarge aanhouden t.o.v. de tafelrand/achterwand,
en je daarbij afvragen of de achterwand achter die 150 cm valt (voorbij de tafelrand), of erbinnen (op de tafel) staat.
Ik denk dat je niet voldoende hebt gerealiseerd dat een achterwand plaats in neemt (ten koste van die 150 cm tafeldiepte).