Auteur Topic: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.  (gelezen 4291 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hans

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 14
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Live and let live, no one is perfect.
Na jaren van wonen waar je werkt, met als nadeel veel verhuizen, ga ik nu genieten van mijn pensioen en ga ik werken (lees hobby) waar ik woon.
Tijd voor de 'laatste' modelbaan, die nu echt 'af' gaat komen.
Als jongen ooit een Trix Express baan gekregen die in een opklapbed was opgeborgen (de infectie). Helaas daarna jaren van studie (geen tijd), verhuizen met je werk mee. Iedere keer wel een ruimte gekozen waar de modelbaan moest komen, plannen, en soms zelfs beginnen met bouwen van de onderbouw. Gevolgd door weer verhuizen, plannen, beginnen, afbreken, verhuizen, enz. Na 5 jaar in Engeland een B&B gehad te hebben, onze verhuizing terug naar Nederland, naar een huis met een grote zolder, zou het ervan moeten komen. Alleen moest er teveel geklust worden in huis dus was er (afgezien van plannen maken) nog geen tijd voor bouwen. Gelukkig maar want door omstandigheden moesten we nog een keer verhuizen. Nu naar een nieuwbouw woning waar ik de zolder heb geclaimd voor mijn hobby.
Tijdens de bouw van de woning had ik uiteraard tijd voor het maken van plannen. Binnenkort gaan we verhuizen en dan barst het los.
Het lijkt me leuk om plannen en de bouw hier te delen, zodat mensen van mijn fouten kunnen leren of mij kunnen behoeden van het maken van grote blunders. Ik sta open voor kritiek (bij voorkeur opbouwende) dus wanneer je iets ziet wat je vreemd lijkt of wat je niet snapt, vraag het of plaats een opmerking.
Het is nu nog een blank canvas met een plan erachter.
Ik denk aan een Zuid Duits thema in tijdperk III-begin tijdperk IV maar dat zal niet bikkelhard worden vastgehouden. Mede door het materiaal dat ik heb heb ik gekozen voor die periode en ook omdat je dan een mix van stoom, diesel en elektrisch kan rijden zonder dat het er te vreemd uit zal zien.
Het zichtbare deel van de baan speelt zich af op twee hoogtes die m.b.v. een railspiraal verbonden zijn. Op het lage niveau een doorgangsstation met ruimte voor treinen van ca. 2 meter lengte en op het hoge niveau een kopstation met een ruime meter aan perronlengte. Met daaronder/erachter twee schaduw stations en twee keerlussen om de treinbewegingen interessant te kunnen houden. Verder is er veel ruimte voor scenery.


Zichtbare sporen


Kopstation op hoogste niveau


Doorgangsstation met achter de bergwand een schaduwstation


Keerlus niveau met tweede schaduwstation.

Voor bereikbaarheid is de baan in een aantal delen opgedeeld, zodat ik die kan verplaatsen en rondom kan benaderen. Tevens heb ik een paar mangaten gepland voor werkzaamheden aan de baan wanneer hij in positie staat.
H0 2 rail gelijkstroom, (voorlopig) analoog, Tijdperk ca. III-IV (1960-1975) (dus mix stoom, diesel, elektrisch), thema Zuid Duitsland

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2022, 12:49:58 »
Leuk Hans, kom maar op met de plannen, ga het volgen.

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2022, 20:32:59 »
Foto 1 en 3 kan ik niet zien Hans. De andere2 zijn denk ik wat groot

Offline Hans

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 14
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Live and let live, no one is perfect.
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2022, 22:28:20 »
Hopelijk is het zo wel goed zichtbaar, anders moet ik uitkijken naar een andere server voor opslag.
H0 2 rail gelijkstroom, (voorlopig) analoog, Tijdperk ca. III-IV (1960-1975) (dus mix stoom, diesel, elektrisch), thema Zuid Duitsland

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2022, 22:40:59 »
Zie ze nu wel, foto’s zijn nog wel vrij groot, krijg ze niet in 1 keer in beeld maar dat is niet zo erg.

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2022, 22:45:34 »
Even een test

Heb jouw foto gedownload en er zelf opgezet, nu zie ik hem wel in 1 oogopslag.
Gebruik zelf myalbum

Offline Hans

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 14
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Live and let live, no one is perfect.
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2022, 23:10:10 »
Ik snap het niet helemaal, bij mij komen ze wel goed over, maar ik heb nu de originelen aangepast ze nu zou het beter moeten passen.

Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat, nietwaar?
H0 2 rail gelijkstroom, (voorlopig) analoog, Tijdperk ca. III-IV (1960-1975) (dus mix stoom, diesel, elektrisch), thema Zuid Duitsland

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2022, 23:38:06 »
Perfect Hans!

Het is een flink plan met plenty ruimte voor scenery, dat spreekt me erg aan. ( ben zelf meer van het bouwen dan treintjes rijden)

Zie ik het goed dat de baan aan de achterzijde ruim 5 meter is?
En 2 draaischijven?
Dan lijken die draaischijven klein te zijn? Voor een BW ben je best veel ruimte nodig.
Wellicht krijg je nog meer feedback van forumleden die er veel meer kijk op hebben. 

Offline Hans

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 14
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Live and let live, no one is perfect.
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2022, 07:44:57 »
Het is m'n 'laatste' baan dus heb ik flink uitgepakt (en had de ruimte deze keer).
De breedte is 5.10m en de grootste diepte 3.30m.
Zoals iedere baan zijn er grenzen, en in dit geval werd de L-vorm door de ruimte bepaald. Aan de rechterzijde wordt de baan ingesloten door een trapgat, waardoor ik ook niet kon kiezen voor een rondlopende baan.
De twee draaischijven zijn Roco line draaischijven van 25.3 cm. Boven noodzakelijk om de stoom loc's die de zijlijn gaan bedienen te kunnen keren en bij het doorgangsstation voor de loc loods.
Het BW is aan de krappe kant waarschijnlijk, maar ik zie op dit moment nog niet waar ik meer ruimte zou kunnen creëren, gelukkig nu is het nog software, dus heel flexibel. Ideeën zijn van harte welkom.
H0 2 rail gelijkstroom, (voorlopig) analoog, Tijdperk ca. III-IV (1960-1975) (dus mix stoom, diesel, elektrisch), thema Zuid Duitsland
The following users thanked this post: Bert

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2022, 09:33:52 »
Indrukwekkend baanplan Hans. Ik blijf je graag volgen om te zien hoe dit uitpakt. Succes man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hans

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 14
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Live and let live, no one is perfect.
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2022, 17:24:14 »
De ruimte waar het allemaal moet gaan gebeuren.



Nog 2 maanden voor we echt gaan verhuizen en het huis helemaal klaar is dus deze link zal voorlopig nog even stil blijven, maar de eerste belangrijke dozen zijn al verhuisd :D en er zullen er nog veel meer volgen.

"It's not exessive compulsive extreem hoarding .......... No.......it's model railroad hobby material."

H0 2 rail gelijkstroom, (voorlopig) analoog, Tijdperk ca. III-IV (1960-1975) (dus mix stoom, diesel, elektrisch), thema Zuid Duitsland

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2022, 22:04:19 »
Hallo Hans,

Dat is een hele mooie ruimte.
Ik ben zeer benieuwd wat je daar gaat maken.
Veel succes en plezier met de hobby! en ik ga dit zeker volgen!

Groet,
Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #12 Gepost op: 26 april 2022, 14:01:27 »
De ruimte ziet er al vast veelbelovend uit Hans. Het moet goed komen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hans

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 14
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Live and let live, no one is perfect.
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #13 Gepost op: 11 december 2022, 15:48:40 »
Het gaat er nu echt van komen. De kluswerkzaamheden in het huis zijn zo goed als af, de zolder is bewoonbaar, voldoende verlichting is opgehangen. Nu kan het bouwen echt beginnen. In de afgelopen tijd is het ontwerp op details fijngeslepen. Zo zijn voor zover mogelijk dubbele S-bochten eruit gehaald en is het BW wat veranderd.
De volgende stap is het ontwerpen en bouwen van de onderbouw.




H0 2 rail gelijkstroom, (voorlopig) analoog, Tijdperk ca. III-IV (1960-1975) (dus mix stoom, diesel, elektrisch), thema Zuid Duitsland

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #14 Gepost op: 11 december 2022, 16:21:20 »
Succes Hans! Mooi dat je nu verder kunt

Offline Hans

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 14
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Live and let live, no one is perfect.
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #15 Gepost op: 12 december 2022, 11:25:26 »
Dit is het ontwerp voor de onderbouw, de basis voor het schaduwstation op niveau 0 en voor een deel de basis van het station op niveau 1.

Ik bouw 3 delen op zwenkwielen die elk 80kg kunnen dragen, zodat ik tijdens de bouw er aan alle kanten bij kan komen.
De grote tafels met elk 6 poten (max gewicht 480kg), de kleinere 150x150 tafel op 4 (max gewicht 320kg). Het randwerk en de poten zijn 50x50mm en het raamwerk 50x22mm.
Dat zou toch voldoende moeten zijn verwacht ik.

Hoe ik de bovenbouw ga uitvoeren is nog niet vastgelegd.
H0 2 rail gelijkstroom, (voorlopig) analoog, Tijdperk ca. III-IV (1960-1975) (dus mix stoom, diesel, elektrisch), thema Zuid Duitsland

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #16 Gepost op: 12 december 2022, 17:25:05 »
Ziet er goed uit Hans.
Toch 2 opmerkingen:

Het gewicht baseer je op de draagkracht van de wielen, de poten kunnen dat wel dragen (al zou ikzelf 5*7cm kopmaat kiezen) maar de horizontale constructie denk ik niet. Nog steeds kun je er genoeg gewicht op kwijt maar toch. Raamwerk had ik liever 22/70mm gehad.

De schoren zijn vrij lang, zelf zou ik ze een heel stuk korter maken, dan kun je overal beter bij en constructief is dat sterk genoeg.

Het zijn maar suggesties hoor
The following users thanked this post: Hans

Offline Hans

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 14
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Live and let live, no one is perfect.
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #17 Gepost op: 20 december 2022, 19:32:39 »
En dan wordt het in de praktijk toch weer even anders dan de planning  :D

Het is nu een week later en de bouw vordert snel (sneller dan ik verwachtte trouwens, zelfs met maar een paar uurtjes per dag)

Dag1:


Dag 2:


Dag 3:


Dag4:


Dag 5 heb ik deels besteed aan het aanpassen van de plannen, zodat het doorgangsstation een volledige grondplaat krijgt en het gebied er achter glooiend naar de achtergrond kan gaan.


Dag 6:
De verbinding van de twee tafels met deuvels om ze zuiver te richten en drie spansluitingen om ze stevig te koppelen.
Daardoor ga ik er van uit dat ik de rails zuiver kan leggen over de tafel overgangen.


Stand van zaken vandaag, twee van de drie onderbouwen zijn klaar.

H0 2 rail gelijkstroom, (voorlopig) analoog, Tijdperk ca. III-IV (1960-1975) (dus mix stoom, diesel, elektrisch), thema Zuid Duitsland

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #18 Gepost op: 21 december 2022, 18:44:42 »
Dat ziet er verdraaid netjes uit Hans. Toppie! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hans

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 14
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Live and let live, no one is perfect.
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #19 Gepost op: 21 december 2022, 19:07:33 »
De onderbouw is gereed.


Nu materialen gaan bestellen om rail te kunnen leggen.
Ik zat zelf te denken aan 9mm underlayment of OSB plaat 9mm. OSB is harder dan underlayment, dus voor gaatjes boren wat minder gunstig maar voor de bankrekening wel wat beter  ;).
In principe komt er alleen waar rail ligt plaatmateriaal onder, m.u.v. het gebied waar het station komt, dat dacht ik geheel met plaatmateriaal te dichten, zodat je een goed vlak oppervak hebt om het station en het BW te kunnen plaatsen.
Tussen de rail en de grondplaat komt een laag van het bekende groene IKEA laminaat ondervloermateriaal om het geluid te denmpen.

De volgende stap is inventariseren welk rail materiaal ik in al die jaren bij elkaar heb gespaard/geritseld en dan zien hoeveel er nog bij moet worden bijgekocht.
H0 2 rail gelijkstroom, (voorlopig) analoog, Tijdperk ca. III-IV (1960-1975) (dus mix stoom, diesel, elektrisch), thema Zuid Duitsland

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #20 Gepost op: 22 december 2022, 16:59:52 »
ik heb 6 mm mdf gebruikt. werkt voor mij prima :D
Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #21 Gepost op: 23 december 2022, 21:38:41 »
ik heb 6 mm mdf gebruikt. werkt voor mij prima :D

Ik heb 9 mm MDF gebruikt en werkt ook prima. Bovendien erg goedkoop maar wel iets zwaarder.
Je onderbouw is erg netjes gemaakt Hans.;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #22 Gepost op: 24 december 2022, 14:32:49 »
hoi Hans,

Ziet er allemaal robuust uit. Mooi gedaan.

Ook ik heb MDF als ondergrond gebruikt. In mijn "oude" schaduwstation ligt de rails op piepschuim dat op het MDF is gelijmd. Dat dempt het geluid enigszins. In mijn recente uitbreiding heb ik het echter omgedraaid: de rails zit direct op het MDF gespijkerd, maar het MDF is met dunne stukjes schuimrubber (2 mm verpakkingsspul) op het frame bevestigd. En dat lijkt verrassenderwijs veel stiller te zijn. Dit laatste is niet handig voor de bovengrondse rails, maar misschien een idee voor de ondergrondse.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: Hans

Offline Hans

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 14
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Live and let live, no one is perfect.
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #23 Gepost op: 30 december 2022, 12:54:19 »
Alle adviezen worden bekeken en mogelijk ook toegepast.

Ik wacht nu op wat 0,5mm verenstaal om (Trix-express) wissels te kunnen reviseren, zodat ik ze kan gebruiken voor mijn schaduwstation, waar het er niet toe doet hoe het eruit ziet, zolang het maar goed functioneert.
Hiervoor moest ik ook de railhoogte gelijk krijgen (verschil was 0,7mm) en de geleide-rail aanpassen, maar daar is met de trouwe 3D-printer 'snel' een aantal adapters voor gemaakt. De 3e (midden) rail heb ik inmiddels verwijderd.
Om de financiële kant niet helemaal uit het oog te verliezen heb ik ook het aantal opstelsporen wat beperkt en kan ik mogelijk niet al mijn treinen tegelijkertijd op het spoor hebben staan. Hierdoor kan ik, ook met gebruik van de gereviseerde oude wissels, de kosten nog wat in de hand houden.
Mijn insteek is toch scenery boven treinen rijden, dus dat zit wel goed. Aan het zichtbare ontwerp is niets veranderd.
Voorlopig blijf ik ook nog analoog rijden, maar bereid de baan wel voor om in de toekomst volledig digitaal (of evt. DINAMO) mogelijk te maken.

Nu draait de 3D-printer overuren om de diverse gereedschappen te maken. Kopen kan ook uiteraard, maar wederom, je kan je geld maar één keer uitgeven.

Het eerste gereedschap is een simpel dingetje om flexrail gemakkelijk te kunnen vormen. Zeker voor kleine correcties en ruime boogstralen.

De flex-bender:


Het ontwerp om een flex goed recht te kunnen maken/leggen wordt op dit moment geprint en de afstandhouder is reeds ontworpen. (foto's volgen later)
H0 2 rail gelijkstroom, (voorlopig) analoog, Tijdperk ca. III-IV (1960-1975) (dus mix stoom, diesel, elektrisch), thema Zuid Duitsland

Offline Hans

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 14
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Live and let live, no one is perfect.
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #24 Gepost op: 2 januari 2023, 13:03:16 »
Dit zijn de gereedschappen die ik tot nu toe heb geprint.



Onderaan twee klemmen om flex track in een zuivere boog te leggen. Je hebt er meer nodig voor wisselende bogen of s-bochten.

Links boven het kleine gereedschap om bogen te corrigeren.

In het midden boven gereedschap om zuiver parallel te kunnen leggen.

En rechts boven een gereedschap om flex track recht te kunnen maken of te leggen.
H0 2 rail gelijkstroom, (voorlopig) analoog, Tijdperk ca. III-IV (1960-1975) (dus mix stoom, diesel, elektrisch), thema Zuid Duitsland