Auteur Topic: Blokindeling  (gelezen 4751 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Luud

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 50
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
Blokindeling
« Gepost op: 26 februari 2022, 11:04:03 »
Hoi,
Zoals bij mijn voorstel heb ik de beschikking over een ruimte van ong 6 bij 3,5 meter. Gezien het middendeel vrij moet blijven heb ik (tijdelijk) buitenom een 4 sporige baan gelegd met een apart rangeergedeelte, ieder met een aparte trafo en alle gekoppeld met geisoleerde wissels. Nu zou het mooi zijn als ik de banen in blokken zou verdelen zodat er twee treinen per baan kunnen rijden. Ik heb ooit in een partij een set van El Store bestaande uit 4 blokmodules en 4 seinmodules. Ik ga hier binnenkort mee experimenteren of het me lukt om een baan in 4 secties te verdelen, wat volgens mij minimaal is om 2 treinen te laten rijden.
Geen idee of de modules nog werken, maar smaakt naar meer. Nu mijn vraag: Welke ,,kant en klare" oplossingen zijn er om de baan in secties te verdelen, liefs met conform situatie werkende hoofdseinen.
Baan is analoog, gelijkspanning, Roco (line met zachte ballast).
Ik heb kennis van elektrotechniek, beperkt van electronica en kan redelijk met Pc's overweg. Als ik dit zo werkend krijg, wil ik het rangeergedeelte digitaal gaan inrichten. Wie heeft hier tips voor....
Alvast Dank en met Zuidelijke en Spoorse Groet, Luud.
Spoorse Groeten
Luud.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Blokindeling
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2022, 23:35:24 »
Er is een klant en klaar systeem, waarmee ook Rotterdam Mini World mee rijdt: http://www.vpeb.nl/oplossingen/treinen/

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"
The following users thanked this post: Carrilet

Offline Luud

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 50
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
Re: Blokindeling
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2022, 08:54:07 »
Hey Anne, Goedemorgen,
Dank, al even gekeken, ga me hier eens goed inlezen.
Met Vriendelijke Groet, Luud.
Spoorse Groeten
Luud.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Blokindeling
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2022, 18:07:19 »
Dat is een heel mooi kant en klaar systeem, waar desondanks nog best veel werk aan vast zit om het te implementeren. Je kunt dan alleen met de computer rijden, niet met handregelaars. Het systeem valt in kosten gewoonlijk beduidend duurder uit dan digitaal.

Het Fleischmann bloksysteem wordt allang niet meer geproduceerd, maar op beurzen kom je er genoeg van tegen. Dat is daadwerkelijk analoog.

Wat nog wel nieuw leverbaar is en daadwerkelijk analoog, is het Van Mekeren systeem (mecktronics).
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Luud

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 50
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
Re: Blokindeling
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2022, 19:35:25 »
Dank je Dirk, leuk om de automatiseringsmappen eens door te bladeren. Gigantisch welke mogelijkheden en schakelingen er zijn. Voordeel van beginner is dat je nog heel veel mogelijkheden hebt om je te oriënteren wat je in de toekomst wilt gaan doen.
Met vriendelijke groet, Luud.
Spoorse Groeten
Luud.

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Blokindeling
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2022, 12:58:15 »
Grappig dat de handleiding bij het analoge Fleischmann bloksysteem nog steeds is te downloaden: Fleischmann 6957.
En voor mij leuk omdat ik soortgelijke schema's en toepassingen van analoog Märklin ken.

Daardoor zie ik dat die bouwstenen 6957 (basisset voor 2 treinen in 3 blokken) en 6958 (uitbreiding per blok) eigenlijk niets anders kunnen zijn dan universele (bistabiele) relais. De Nederlandse tekst noemt ze blokschakelrelais. Die relais zijn (net als bij Märklin) schakelbaar met de hand, met schakelrails en met  reedcontacten. 

Natuurlijk kun je die Fleischmann oplossing online af en toe nog steeds kopen (met prijzen tussen de € 25 en € 75. Maar er zijn talloze merken die zich vroeger op die blokbesturingsmarkt begaven (Conrad, Tams, Viessmann ...).

Viessmann relais zijn nog regelmatig 2e hands te koop, voor soortgelijke bedragen, van rond de € 25 per (dubbel-)relais. Die prijzen zijn ongeveer 10x zoveel als de elektronische relais die Viessmann in haar eigen relais stopt. Voor dat prijsverschil krijg je een verantwoord vormgegeven doosje er omheen waarin stekkers passen, en 2 relais op een printplaat. Zie bijvoorbeeld Viessmann 5552.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Blokindeling
« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2022, 16:40:07 »
Lastig van het Fleischmann systeem is dat het bedoeld is om te gebruiken met schakelrails, die geactiveerd worden door de "paddenstoel" onder de Fleischmann loc. En natuurlijk zit die paddenstoel niet onder locs van andere merken. Wat dan weer wel handig is, is dat de paddenstoel en de schakelrail niet in het midden zitten, waardoor je ze rijrichting afhankelijk kunt gebruiken. Dat rijrichting afhankelijk moet je overigens wel heel goed uitdenken, anders werkt het niet zoals je wilt.

Gebruik je reedrelais in plaats van schakelrails, dan is het een kwestie van een magneetje onder elke loc lijmen en je bent er ook. En als je de soldeerbout kunt hanteren, gebruik je in plaats van de Fleischmann blokmodules inderdaad bistabiele relais. Ben je voor weinig geld klaar. Bovendien: zet de reedrelais ver genoeg uit het midden (net als de schakelrails) en de magneetjes ook (net als de paddenstoel) dan is deze oplossing ook rijrichting onafhankelijk. Bij dat laatste moet je alles wel zo positioneren dat het reedrelais niet geactiveerd kan worden door een magneet voor de andere rijrichting.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Luud

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 50
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
Re: Blokindeling
« Reactie #7 Gepost op: 1 maart 2022, 10:57:09 »
Dank je wel Jan en Dirk, staan leuke tips bij, ik kan/ga aan de slag.......
Met Zuidelijke Groet, Luud.
Spoorse Groeten
Luud.

Offline Luud

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 50
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
Re: Blokindeling
« Reactie #8 Gepost op: 4 maart 2022, 20:55:52 »
Genieten en succesje delen: Zoals ik al aangaf, heb ik blok/seinmodules van El Store. Afgelopen dagen wat zitten te hobbyen en Yes, vanmiddag een werkend systeem  ;). Wel maar beperkt, bestaande uit 3 blokken met een correcte seinopvolging rood/geel/groen met bezetspoor melding. Ook twee lokjes bleven mooi op blokafstand. Inmiddels heb ik nog een pb reactie gehad en heb ik genoeg om 7 blokken te maken. De baanlengte is ongeveer 20 meter dus blokken van ongeveer 3 meter, ruim voldoende voor een treinlengte van max 6 rijtuigen. Komende periode weet ik waar ze mij kunnen vinden.....
Spoorse Groeten
Luud.

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Blokindeling
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2023, 21:51:51 »
En nu maar hopen dat je nooit wilt leren afremmen en optrekken ...
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof