Modelbaanbesturing > Vraagbaak voor beginners en herintreders
Fleischmann wagons
Hansw:
Beste , ik kan van iemand nog Fleischmann wagons overnemen o.a model 5087
Past de koppeling van deze wagons op bv de Roco lok 86 en andere Roco loks
Mvg Hans
Dirk T:
Als het goed is, zijn deze rijtuigen voorzien van een zogenaamde NEM schacht. Dat is een soort van huls waar je de koppeling in kunt klikken. De koppelingen zijn dan verwisselbaar, dus passen de verschillende Roco koppelingen er dan ook in. Heb je een foto van de onderkant? Dan is dat zo te zien.
Hansw:
ik heb een foto gevonden van de onderkant
https://myalbum.com/album/U5EFW9s8u8jT2v
Dirk T:
Deze versie heeft geen NEM schacht. Er is een nieuwere versie van de 5087, de 5087 K, die wel een NEM schacht heeft.
Bij de versie op jouw foto kun je de koppeling (een Fleischmann haak-koppeling) eventueel vervangen door de zogenaamde Fleischmann profi koppeling. Dat hoeft niet, maar veel mensen vinden de profi koppeling mooier. Maar het is bij deze versie dus: òf de Fleischmann haak-koppeling, òf de Fleischmann profi koppeling. De "gewone" beugelkoppeling zoals o.a. Roco en Lima gebruik(t)en, kan niet zonder flink aan de gang te gaan met het rijtuig.
Alternatief: als de Roco lok wel een NEM schacht heeft, dan kun je die eenvoudig voorzien van van een Fleischmann haak-koppeling (nr 6510) of een Fleischmann profi koppeling (nr 6515)
Rob:
Hoi Hans,
Vroeger had Fleischmann ook beugelkoppelingen in het programma, zodat deze konden koppelen met bijvoorbeeld Roco materiaal.
Ik heb er 6 stuks van, ongebruikt. Als je wil, kan ik ze opsturen.
Eventueel zijn ze 2e hands ook nog wel te krijgen, bijvoorbeeld op beurzen (als die weer open gaan). Misschien ook in een modelspoorwinkel.
Om te wisselen: pennetje onder uit de koppeling trekken (dat kan behoorlijk strak zitten), en erop letten dat het bladveertje achter de koppeling weer goed (rechtop) achter de koppeling komt bij het vervangen.
Maar ik begrijp dat je de wagons nog moet aanschaffen?
Rob
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie