Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparaties van locomotieven

Fleischmann 4375 doet niks

(1/4) > >>

Tom:
Beste,
Ik heb een Fleischmann 4375 loc waar helemaal geen leven in zit.
Zelfs de lampjes gaan niet branden. Iemand een idee waar dit aan kan liggen of waar ik moet beginnen met uitzoeken waar het probleem zit?

Thnx!

Bert:
Als eerste stap zou ik direct spanning op de slepers zetten. Vervolgens draadjes volgen indien nodig.
Manual is goed the googlen

Rob:
Hoi Tom,

Het is een ouder model e-loc. Op de oude Fleischmann e-locs zat ergens (altijd aan de zijkant?) een schuifje/schakelaar om stroom van de bovenleiding te nemen. Even zoeken of je die kan vinden en dan eens omschakelen. Je kunt dus ook (eerst) proberen stroom op de pantograaf en links of rechts op de wielen te zetten.

Als dit het niet is, inderdaad zoals @Bert  al schreef vanaf de wielen/stroomslepers volgen waar de stroom naar toe gaat. Andersom kan ook: eerst de loc openmaken en dan stroom direct op de motor zetten. Als die het doet, verder volgen hoe dat van de wielen (of pantograaf) naar de motor komt.

Succes!

Rob

Tom:
Dank voor jullie tips! Stroom rechtstreeks op de motor liet de motor inderdaad draaien, daarna ook gewoon via de rails, echter moet ik de trafo minstens half open draaien voor er beweging in komt, en dan nog niet van harte. Het lijkt een beetje alsof het allemaal een beetje wordt tegen gehouden ofzo. Weet niet hoe ik het anders het beste kan uitleggen. Als hij eenmaal loopt en een beetje snelheid heeft maakt hij wel een piepend/krakend/schurend geluid..? Zou ik er goed aan doen om het hele ding compleet uit elkaar te halen en schoon te maken? Of zou de motor versleten zijn en vervangen moeten worden?

Dirk T:
Als een lok lang heeft stilgestaan, kan vet en olie van de smering dik en hard geworden zijn. Remedie: motor uit elkaar halen, in een badje van wasbenzine doen om schoon te maken, daarna laten drogen en opnieuw in elkaar zetten, en met heel weinig olie de draaipunten smeren. Zet er dan wel meteen nieuwe koolborstels in.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie