Modelbaanbesturing > Vraagbaak voor beginners en herintreders

Bogenbrug installeren

(1/5) > >>

Hansw:
Beste , ik heb dit al eerder gevraagd maar geheel duidelijk is het mij nog niet
Ik wil op een recht baanstuk graag een bogenbrug  installeren maar omdat de stijging niet meer als 3cm per meter mag bedragen vraag ik mij af of dit wel kan .
Het rechte stuk is ongeveer 2 meter lang en ik wil de brug in het midden plaatsen van het rechte stuk
De brug is 457 mm lang en er staat bij stahoogte    96 mm 
Moet ik dan al veel eerder op de baan beginnen met ophogen van de rails en hoe kom je precies horizontaal uit voor dat je de brug opgaat en afgaat
Mvg Hans
 

Dirk T:
In de eerste plaats moet je je afvragen wat er onder de boogbrug door moet kunnen. Je noemt 96mm. In h0 is dat 8,35 meter. Voor een scheepvaartbrug is dat aannemelijk, maar als er autoverkeer onderdoor moet is 4,10m voldoende. En dat levert een ruimte onder de brug op van 47mm in h0. Dat is iets minder dan de helft, dus dat scheelt al een heleboel.

Een helling heeft altijd 3 delen. Vanaf de ondergrond eerst het deel waarin je van vlak overgaat in hellend. Dan het middendeel waarin de helling constant is. En tenslotte een deel waarin je van hellend overgaat naar vlak.
Aan het begin van het eerste deel is de helling van de baan nog 0%, aan het einde van dat deel is het 3%. Dat moet vloeiend verlopen, want je wilt geen knik in de rails. Gemiddeld is de helling op dit stuk 1,5%.
Het tweede deel heeft een vaste helling van 3%.
Het derde deel is als het eerste deel maar dan precies andersom: je begint met 3% en dat gaat over in 0%. Ook hier is de helling gemiddeld 1,5%.

Het eerste en het derde deel neem ik gewoonlijk elk 0,3 meter voor. Dus samen 0,6 meter. Met een gemiddelde helling van 1,5% zijn die twee stukken samen goed voor een stijging van 9mm. Om op 96mm te komen heb je dan een middenstuk nodig waarin (96-9=) 87mm stijging plaats vindt. De lengte voor het middenstuk is dan 87mm / 3% = 2,9 meter. Je hebt dus 0,3 + 2,9 + 0,3 = 3,5 meter nodig aan elke zijde van de brug. Als de brug zelf 30cm is, is de totale lengte 7,3 meter (!).

Ga je naar een hoogte van 47mm, dan moet het middenstuk 47mm-9mm=38mm stijgen. 38mm / 3% = 1,27m. De totale lengte wordt dan 1,87m aan elke zijde van de brug. Als de brug zelf 30cm is, is de totale lengte 4,04 meter. Nog steeds lang, maar al wat beter te doen.

In jouw geval moet de helling al in de boog (bocht) beginnen.

Heb je de baan op twee verschillende hoogtes, dan plaats je de brug op het hoge niveau en hoef je alleen aan de andere kant een helling te maken. Dat kan een heel stuk schelen.

Dirk T:
Ik kreeg per PB een vraag die mooi hier beantwoord kan worden (dan blijft alles bij elkaar)


--- Citaat van: Hansw ---Als ik het goed begrepen heb moet ik dus per 10 cm  3mm ophogen om na een meter op 3% ( 30 mm ) uit te komen.
Kan ik dan met   1 mm beginnen en na 10 cm een 2 mm  hoog blokje aanbrengen of moet de verhoging aan een stuk doorlopen voor betere steun van de rails   

--- Einde van citaat ---

De meeste modelspoor rails is van zichzelf niet sterk genoeg om een trein te dragen zonder ondersteuning van de rails. In het echt zal de helling naar een spoorbrug toe zoveel mogelijk op een soort van dijk gelegd worden, waarbij de dijk laag begint en steeds hoger wordt. In de brug zelf kan het een raamwerk van stalen balken zijn dat de rails draagt. Even een paar plaatjes om te laten zien hoe dat er in het echt uit kan zien:





In model is het vaak het mooist om dat zo na te bouwen. Dus waar mogelijk een dijk. Pijlers gebruik je onder de brug. En als er een afstand tussen het einde van de dijk en het begin van de brug overbrugd moet worden, dan imiteer je daar bijvoorbeeld een betonnen brugdek door grijs triplex of iets dergelijks onder de rails te leggen. Dat betonnen brugdek ondersteun je ook met pijlers.

Hansw:
Nu ik dit gelezen heb ben ik er toch maar van afgestapt om een bogenbrug te plaatsen op mijn baan . Ik wist niet dat dit zo complex is en te meer ik zelf niet handig ben wordt dit waarschijnlijk een mislukking .

Maar in ieder geval bedankt voor de toelichting

Mvg Hans     

Wim Corduwener:

--- Citaat van: Hansw op 11 januari 2022, 17:33:11 ---...wordt dit waarschijnlijk een mislukking.

--- Einde van citaat ---
Het bouwen van een modelspoorbaan bestaat in veel gevallen uit één aaneenschakeling van mislukkingen. Je wilt vast niet weten hoeveel keren bij mij karretjes in de poep zijn gereden en ik domweg weer opnieuw ben begonnen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie