Modelbaanbouw voor de liefhebber > Planning modelbaan

Iemand zin/tijd om hier een blikje op te werpen?

(1/2) > >>

BébertNL:

Dag allemaal,
Nou, dit is het dan, mijn eerste spoorplan in 35 jaar! 
Oké, het ziet er vrij amateuristisch uit maar tijd en geld in sporenplan tekenen en spoorbanen tekenprogramma's, lijkt mij niet echt lonend meer.
Dan maar zo en misschien wil iemand dit voor lief nemen en de tijd nemen om een blik op deze schets te werpen.

Het kamertje wordt bijna volledig gebruikt behalve waar de deur openzwaait. De baan wordt tegen het plafond gehesen maar bij de deur komt toch ook een afneembaar paneel.
Het platform is op z'n max 270x225cm met een gat van 120x75cm.
Het landschap is vrij heuvelachtig maar niet hoog. In het decor is geen dorp te zien, het spoor werd veel later aangelegd.Ik ben niet van het rangeren en laat liever de trein(en) vrij rondrijden.  
Het is ook de bedoeling om zoveel mogelijk rails èn rollend materieel te (her)gebruiken. Analoog (voorlopig?) en 2-rails. Een stukje Zuid-West Frankrijk begin '70's.
Wat de baan betreft, het zijn voorlopig 2 aparte trajecten in dubbele lussen. Eentje "sneldienst" en op termijn onder caténaire en de andere "lokaal". Daarnaast is er een pendeldienst voor een paar (diesel) treinstellen.
Ik heb geprobeerd de boel zo makkelijk mogelijk te houden qua elektronica en aansluitingen. Niet zo goed met draadjes, is het motto "Als het maar draait".
Bij deze, en naast de welkome tips en adviezen over de baan zelf, ook een oproep aan de elektronicaspecialisten onder de forumleden. Om mee te denken over pendeldienstregelaar, PWM snelheidsregelaars en de mogelijkheden om meerdere treinen op dezelfde baan te laten rijden.
Het lijkt mij erg leuk om op- en aanmerkingen te mogen ontvangen van ervaren modelspoorders.
Ik kijk er naar uit en, bij voorbaat, bedankt!

BébertNL:
Deze dus!

Wim Corduwener:
Dag @BébertNL,
Ik neem aan dat die bogen tunnelportalen zijn waar het spoor uit het zicht verdwijnt? Dat betekent-zoals ik het begrijp dat ze onder een berg verdwijnen, maar vlak langs die tunnels zie ik dan een spoor met een brug over een ander spoor lopen en ik kan niet goed de hoogteverschillen zien, hoe of die sporen dan precies lopen.

BébertNL:
Beste Wim,
Dat heb je goed gezien. Ik kon helaas niet rechtstreeks en zichtbaar de schets bij mijn tekst plaatsen. Mijn excuses hiervoor.
Het wordt een drukke baan en een beetje op elkaar. Daarom veel ondergrond en verder steile rotswanden of hoge steunmuren. Mocht er nog meer onlogisch lijken, dan kan ik het misschien ook maskeren. 
Het ligt allemaal op verschillende niveaus. Al met al denk ik alleen een (klim) probleem te hebben na de afneembaar platform. Het wordt krap tenzij al geklommen kan worden op het platform zelf of net daarvoor. Ik had dat stukje boord bij de ingang liever vlak en handzaam gehouden...
Ik ben op dit moment bezig om de boel op schaal te tekenen. En ja, ik kom gelijk wat problemen tegen. Oplossingen die ik voor ogen had passen niet zo goed of helemaal niet op schaal. Ik vrees dat ik keuzes zal moeten maken want bochten en stralen blijven feiten.
De talrijke "tunnelportalen" staan op de tekening meer als info over hoogteverschillen. Van een vriend krijg ik al het advies om deze te vervangen door gewoon de treinen te laten verdwijnen. Of gewoon de heuvel afgraven! Ook een idee.
Vooral op en aanmerkingen blijven doorgeven alstublieft, zo kom ik ergens. Ideeën en adviezen zijn altijd welkom.
Ik ga verder, het is vandaag een perfecte weer daarvoor.
Fijne dag aan allen!
Bernard

Wim Corduwener:
Beste Bernhard,
Om te beginnen zou ik een abonnement bij een foto-server overwegen; bijvoorbeeld bij myalbum.com. Je kunt eerst gaan voor een gratis abonnement om uit te proberen of je daar een beetje mee kunt werken. Je kunt dan direct je afbeeldingen in je verhaal plaatsen en dat werkt een stuk makkelijker. Forumleden die op je verhalen willen reageren hoeven dan niet eerst een PDF-bestand aan te klikken, te downloaden en weer apart te openen.

Verder is het plannen en tekenen van een baanplan een lastig onderdeel (en misschien wel het lastigste onderdeel) van een modelspoorbaan. Zie de eventuele fouten ook niet als fouten, maar uitprobeersels.
Verder is het goed om bij jezelf na te gaan wat voor soort hobbyist je bent of gaat worden. Er zijn modelspoorders die het rijden met treinen belangrijker vinden dan de scenery waar de treinen doorheen rijden. Een ander soort modelspoorder rijdt amper met treinen en gaat het bij hen voornamelijk om het bouwen van scenery.
Laat je verder niet afbluffen door de meest fantastische modelspoorbanen op dit forum, maar zie de voorbeelden als inspiratie. Professionele modelspoorders bestaan niet; we zijn allemaal amateurs.

Je kunt ook overwegen om je modelspoorbaan op te splitsen in losse projecten, die dan later uitbreidt met een volgend project.
Ook is het handig om na te denken over de hoogte van je modelbaan. Alle bedrading ligt onder de baan en daar moet je -zonder al teveel kruipwerk- bij kunnen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie