Auteur Topic: Esu 56498 V4.0 Sounddecoder  (gelezen 1184 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Esu 56498 V4.0 Sounddecoder
« Gepost op: 27 november 2021, 17:56:50 »
Ik zag op de Esu website dat je nu ook Lok decoders hebt waar je zelf je eigen geluiden op kan zetten
Heeft iemand hier ervaring mee en kunnen deze ook in een Roco  wurttembergerin  ( 18.1 ) geplaatst worden
Specificatie  ESU 56498  V4.0    Nem 658   ( PLux16 )

Mvg Hans

 

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.346
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Esu 56498 V4.0 Sounddecoder
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2021, 18:51:58 »
Op (bijna?) alle Sound decoders  kun  je zelf geluiden zetten. De gigantische adder onder het gras: je moet dan wel een programmeerapparaat hebben waarmee dat kan. Voor ESU is dat de ESU lokprogrammer. Daarmee kun je alléén de sounddecoders van ESU programmeren. Elk merk heeft voor het gemak zijn eigen programmer. Bij "gewone" decoders maakt het niet uit, je kunt met elk DCC programmeerapparaat ook DCC decoders van andere merken programmeren. Dat geldt ook voor de CV's van DCC sounddecoders. Maar wil je de geluiden aanpassen of zelf geluid op een sounddecoder zetten, dan werkt alleen een programmeerapparaat van het merk van de decoder.

Als de Roco lok ook een plux16 aansluiting heeft kan de decoder in principe geplaatst worden. Het is wel verstandig in de lok te kijken hoeveel vrije ruimte er is om de decoder te plaatsen, en te controleren of de decoder zelf inderdaad in die ruimte past.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: Esu 56498 V4.0 Sounddecoder
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2021, 21:51:48 »
In de Lok zit al  een decoder die  door de fabriek al is geplaatst .Ik weet alleen niet wat voor Plux er inzit .
Ik heb op de website van ESU een lokprogramma gedownload om daarna de daar vermelde geluiden te kunnen afspelen ; maar zodra ik een geluid download  krijg ik een rood kruisje voor het bestand met de melding dat het niet veilig kan worden gedownload
Kun je de Esu 56498 V4.0  aansluiten op de computer om de geluiden te downloaden of kan  dit alleen door de winkelier uitgevoerd worden
Dan zie ik het voordeel niet in vergelijking met een reeds geprogrammeerde sounddecoder
Of zie ik dit verkeerd

Mvg Hans   

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.346
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Esu 56498 V4.0 Sounddecoder
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2021, 22:39:47 »
Kun je de Esu 56498 V4.0  aansluiten op de computer om de geluiden te downloaden

Nee. Want
... je moet dan wel een programmeerapparaat hebben waarmee dat kan. Voor ESU is dat de ESU lokprogrammer. Daarmee kun je alléén de sounddecoders van ESU programmeren.

De winkelier die jou de decoder verkoopt, hoort ook zo'n apparaat te hebben. De meeste winkeliers zetten het geluid er zonder kosten voor je in.

In de Lok zit al  een decoder die  door de fabriek al is geplaatst .Ik weet alleen niet wat voor Plux er inzit .

Wat is het Roco nummer van deze loc? Als je dat weet (staat op de doos) kun je de specificaties van de loc opzoeken. Gewoonlijk staat daar wel bij wat voor aansluiting er voor de decoder in zit.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: Esu 56498 V4.0 Sounddecoder
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2021, 00:08:22 »
De lok is, uit de startset 41279
Uit de 18.1 Wurzemberg
Maar als dit alleen door de winkelier kan worden uitgevoerd, dan zou je toch eerst een keuze willen maken welke geluiden er op gezet worden
Vandaar dat ik eerst op de site van Esu dit wil afluisteren
Maar de computer zegt dat de download niet veilig is en blokkeert het bestand
Mvg Hans

Mvg Hans

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.346
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Esu 56498 V4.0 Sounddecoder
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2021, 12:05:50 »
Dank voor het nummer. Volgens de onderdelenlijst die daarbij hoort is de decoder geen Plux, maar een 8-polige NEM 652 aansluiting.


Het blokkeren komt doordat de geluiden op een http:// site staan en niet op een https:// site. De meeste browsers kun je vertellen dat ze het geluid toch mogen downloaden, en dan kun je het wel afluisteren.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: Esu 56498 V4.0 Sounddecoder
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2021, 17:09:14 »
Beste ,
Dank voor uitzoeken.
Dus als ik het goed begrijp zitten er op de los verkochte sound decoders nooit standaard geluiden op en moeten die er door de winkelier alsnog opgezet worden .



   

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.346
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Esu 56498 V4.0 Sounddecoder
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2021, 22:12:22 »
Klopt. Want de fabrikant weet niet van tevoren of de decoder in een elektrische trein komt, in een dieselhydraulische trein, in een dieselelektrische trein, of in een stoomloc. En of er personentrein geluiden bij moeten, of juist niet. En als het een stoomlok is, dan maakt het weer uit hoe deze wordt aangedreven want dat maakt hoorbaar verschil in het geluid. Daarom staan er ook zoveel geluidsbestanden op de sites van de fabrikanten, en is een los gekochte sound decoder gewoonlijk niet voorzien van geluid.

Koop je een model waar een geluidsdecoder al door de fabrikant is ingebouwd, dan is deze wel voorzien van geluid.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: Esu 56498 V4.0 Sounddecoder
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2021, 14:24:02 »
Beste Dirk,
Dank voor de duidelijke uitleg  . Wat ik dan niet begrijp is dat er op internetsites van winkels diverse sounddecoders te koop worden aangeboden maar niet vermeld wordt  dat je er zelf niet de geluiden op kan zetten en dat je een lok programmer nodig hebt .   Je bent dan eigenlijk verplicht van een lok altijd  de versie te kopen waar een ingebouwde Sounddecoder is aangebracht vanuit de fabriek.
De Roco startset van de Lok 41279 werd toenertijd ( 2007 ) alleen aangeboden met een normale de decoder .
Omdat al mijn andere stoomtreinen  wel geluid hebben wilde ik de decoder van de 41279 vervangen met een sounddecoder en omdat ik op internet een aanbieding zag dacht in dit zo op te lossen.
Maar dat feest gaat niet door .

Mvg hans   

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.346
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Esu 56498 V4.0 Sounddecoder
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2021, 20:50:46 »
Je kunt ook even contact opnemen met de verkoper. Als dat inderdaad een winkel is, kunnen ze je adviseren welke decoder het meest passend is bij jouw wensen en welke luidspreker er goed bij zou passen. En ze kunnen het geluid er voor je opzetten voordat ze de sounddecoder naar je opsturen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.