Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparaties van locomotieven

Lima BR 515 / ETA 150 verlagen (en dan verder verbeteren)

(1/3) > >>

Rob:
Een tijdje geleden heb ik als 'bijvangst' van een Ebay veiling een Lima BR515 gescoord. Hij reed eigenlijk vrij aardig en ik heb al wat aan dit accu treinstel zitten friemelen, maar ik vond hem eigenlijk veel te (p)lomp. En daarom is het aan de kant gelegd. Gisteren het apparaat maar weer eens op de baan gezet om te kijken wat ik er mee wil.
En toen zag ik het: hij staat te hoog op de poten! Verlagen is dus het devies.


^ Links het verlaagde motortreinstel, rechts de bijwagen op oorspronkelijke hoogte


Ik ben dus begonnen met de motorwagen. Het grootste "probleem" is het aangedreven draaistel met de Lima pannenkoek motor. Die zit tot tegen het dak.




Eerste klus: een andere (lagere) motor monteren. Eerst wordt het motorschild losgeschroefd en het anker er uit gehaald. Dan kan de bovenkant worden afgezaagd en blijft een mooie steun over voor een motortje van een computer-CD-laatje. Op de as van dat motortje past precies een Piko tandwieltje. Verder buig en boor ik een reststukje messing om de nieuwe motor vast te zetten. (Toch handig om wat zooi te verzamelen in de loop van de tijd)






En dan de bak laten zakken... Deze rust losjes op een paar steuntjes op het draaistel. Deze steuntjes worden wat lager en daarna wordt het restje van de "kop" verstevigd met wat styreen.






Natuurlijk even proefgereden of de motor werkt, en of het motordraaistel met wielen voldoende ruimte heeft om te draaien en kantelen. De motor is erg enthousiast (die ga ik nog wat temmen), maar verder loopt het treinstel prima over de baan en door krappe bogen (r = 357 mm). Er moest nog wel iets aan de onderkant van het frame worden weg gevijld om het draaistel wat meer te laten kantelen (ik had er geen last van tijdens de proefrit, maar zag dat later).




Tijd voor het niet aangedreven draaistel. Hier zaag ik de ophanging rechthoekig in de lengte uit het kunststof onderstel. Die wordt dan een kwarslag gedraaid en bovenop de bodemplaat weer vastgelijmd. Zo zit de bak met de dikte van het kunststof (zo'n 1,5 mm) lager






En dan kan de boel in elkaar gezet voor de proefritten.

Nog even detail van de verlaagde en oorspronkelijke rijhoogte.




En een plaatje van het treinstel langs het perron (nog steeds met hoge bijwagen op de achtergrond).




Tot zover voor nu.

Rob

Pierre:
Wat een mooie oplossing Rob. Het lage treinstel ziet er gelijk een stuk beter uit. In het verleden ben ik ook wel bezig geweest om cd motortjes in te bouwen bij een Lima treintje. Werk heel erg goed en loopt ook mooi (en hard). Beter dan de Lima motoren maar net zo hard. Met wat diodes is dit redelijk goed aan te passen heb ik gemerkt. Succes man ... en ik ben benieuwd hoe het hele treinstel er straks uit komt te zien (en loopt) op je baan.  ;)

Rob:
Ha bedankt, Pierre


--- Citaat van: Pierre op 18 november 2021, 09:45:31 ---Met wat diodes is dit redelijk goed aan te passen heb ik gemerkt.

--- Einde van citaat ---
Ja, met 2x drie diodes in serie is de motor al wat getemd. De motorspanning kan echter nog wat verder omlaag.

Rob

Wim Corduwener:
Nog even en je kunt met die motortjes op een USB-lader rijden.  :)

Bert Senden:
Mooi idee. Ik heb ook noch twee accu motorwagens met bijwagen. Zou dit idee ook opgaan voor een Lima lok. Ik heb namelijk een model van de Le Capitole en die staat ook wat hoog op z'n poten.

Gr. Bert.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie