Auteur Topic: De Geuldalbaan  (gelezen 85560 keer)

Offline antoni-a

• Rangeerder
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #350 Gepost op: 24 december 2024, 14:32:58 »
Dank Pierre,

Fijne feestdagen voor jou, en alle andere lezers :D

Groetjes,
Tony

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #351 Gepost op: 26 december 2024, 09:49:48 »
Wauw ... vakwerk Tony. Ben diep onder de indruk.  :o
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: antoni-a

Offline antoni-a

• Rangeerder
    • De Geuldalbaan
« Reactie #352 Gepost op: 12 januari 2025, 11:48:29 »
In de kerstperiode ben ik gaan kijken naar de tentoonstelling van de modellen van Bert Senden en Jack Bukkems in Sittard. Erg mooi overzicht van alle modellen van oa. stations van Bert. Een interessante middag met een uitgebreid gesprek met Bert. Voor het station van Schin op Geul had ik een veel betere plek in gedachte  :D.

Op de modelbaan ben ik met de airbrush bezig om de zichtbare rails te kleuren. Een klein deel van een meter of 4 rond station Oud-Valkenburg en de kleine spooraansluiting had ik al geschilderd. Dat blijkt al weer 2½ jaar geleden te zijn gebeurt :o.
Dit is alleen maar de basiskleur voor de spoorstaven die wordt opgebracht. Dwarsliggers kleuren en roest en vuiligheid opbrengen komt later wel weer.

Omdat ik de sporen van Sog niet vanaf de achterkant kan bewerken is het toch wel wat geklooi om daar met de airbrush bij te komen. Maar het resultaat is wat telt, en daar ben ik tevreden mee. De verf bovenop de spoorstaven wordt met een houtje verwijderd. Daarna maak ik met een houtje de gehele kop van de spoorstaaf schoon. Dat geeft een strakker beeld. Bovendien lijkt het toch al fijne profiel nog iets lager.

Nog een paar meter te gaan ...

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

Offline antoni-a

• Rangeerder
    • De Geuldalbaan
« Reactie #353 Gepost op: 19 januari 2025, 11:58:03 »
Alle zichtbare rails heeft een eerste kleurtje gekregen. Soms was het toch in bochten wringen om de achterkanten van de spoorstaven goed te kunnen bereiken.

Toen volgde de afweging hoe de dwarsliggers van een (afwijkende) kleur te voorzien. Want om spoorstaven, bevestiging en dwarsliggers in één kleur te laten gaat het niet worden. Om alleen de dwarsliggers van een kleurtje te voorzien lijkt er toch maar één mogelijkheid: met een penseel schilderen.

Op de baan ligt ongeveer 36 meter rails in het zicht. Het gaat dan om ongeveer 5.100 dwarsliggers, waarbij die van de wissels en kruisingen 'echt leuk' zijn. Gelukkig zijn het er niet zo heel veel 8)
Hoef ik me niet te vervelen de komende weken.

Vriendelijke groet, Tony

Offline antoni-a

• Rangeerder
    • De Geuldalbaan
« Reactie #354 Gepost op: 2 februari 2025, 12:13:54 »
Ongeveer een op de drie dwarsliggers is geschilderd met een zwartbruine kleur. Dan zijn nu de eerste 1.700 geschilderd.

Voor de volgende serie is de kleur iets aangepast. Er mag best iets variatie zijn in de kleurstelling. Na droging wordt de kleur van de verf in het flesje duidelijk donkerder. De volgende 100 zijn alweer geschilderd ...

Vriendelijke groet, Tony

The following users thanked this post: koosjong

Offline koosjong

• Stationchef
  • Je bent nooit te jong om modelspoor te ontdekken!
« Reactie #355 Gepost op: 2 februari 2025, 19:21:55 »
Hi Antoni,

Met bewondering zit ik de vervolmaking van je meesterwerk te volgen.
Om nu niet alleen schouderklopjes te geven wil ik je wat inhoudelijke vragen stellen, voor zover ik het al niet had moeten lezen, natuurlijk.

> rails = welk merk gebruik als basis?
> rijdend materieel = Roco, ....?
> software?
> hardware?
Ik herinner me dat je een tijd geleden in de clinch lag met Digikeijs en daarna ben je waarschijnlijk overgegaan naar YaMoRC van de oorspronkelijke ontwerper van de DR5000 van Digikeijs (Karst Drenth). Ik heb hem gesproken bij de beurs vorig jaar in het Spoorwegmuseum en hij vertelde dat hij nog steeds zelf de licentie had van die centrale.
Kortom: kun je me weer eens kort bijpraten op basis van mijn vragen hiervoor.
Vind het leuk van jou dat hier te lezen en niet te moeten spitten in jouw website.
Overigens het ziet er prachtig uit.
Gr Koos
Koos is met zijn kleinzoon (geboren 2019) begonnen met een analoge H0 startset van Fleischmann. Kijken of hij het leuk vindt. Zo ben ik ook begonnen in de jaren 60, alweer ca. 60 jaar geleden. Mijn digitale modelbaan is na mijn echtscheiding verdwenen. Helaas!

Offline antoni-a

• Rangeerder
    • De Geuldalbaan
« Reactie #356 Gepost op: 2 februari 2025, 19:36:42 »
Dank Koos,

Antwoord(en) ga je krijgen van mij.
Maar niet nu, zo meteen ga ik er een paar dagen tussenuit. Als ik terug ben krijg je een uitgebreid antwoord.

Groet,
Tony

Vriendelijke groet, Tony

Offline koosjong

• Stationchef
« Reactie #357 Gepost op: 2 februari 2025, 19:47:17 »
Perfect man, heb plezier!
Koos is met zijn kleinzoon (geboren 2019) begonnen met een analoge H0 startset van Fleischmann. Kijken of hij het leuk vindt. Zo ben ik ook begonnen in de jaren 60, alweer ca. 60 jaar geleden. Mijn digitale modelbaan is na mijn echtscheiding verdwenen. Helaas!

Offline antoni-a

• Rangeerder
    • De Geuldalbaan
« Reactie #358 Gepost op: 9 februari 2025, 13:06:25 »
Hoi Koos,

De DR5000 is vervangen door een opgewaardeerd model YD7001. Van DK resteren een paar schakeldecoders, deze doen wat ze moeten doen met fabrieksinstellingen. De opzet van de baan is nog hetzelfde maar de bedrading voor de bezetmelding is iets aangepast waardoor minder meters bedrading nodig zijn.
Armseinen, slagbomen, lantaarns, verlichting, bewegende onderdelen etc. staan nog niet op de baan. Aandrijvingen en besturing hiervoor zijn er ook nog niet.

Hieronder heb ik alles op een rijtje gezet. Is ws handiger dan een lang verhaal ;)

Railmateriaal

zichtbare sporen Weinert Mein Gleis
  • flexibele rails met houten dwarsliggers geschikt voor wielen volgens NEM-norm en RP25
  • wissels 49-190-1:9 en 49-190-1:6,6
  • kruisingen 1:9 en 1:6,6
  • raillassen bij alle railaansluitingen op wissels en kruisingen
  • geen raillassen tussen flexibele rails onderling
verdekte gedeelten Rocoline (zonder bedding)
  • flexibele rails voor alle rechte railstukken
  • bochten uitsluitend van vaste railstukken R5 (radius 542,8mm) en R6 (radius 604,4mm)
Wisselaandrijving
  • MP4 en MP5 van MTB
Voeding
  • alle railstukken, puntstukken en wisseltongen

Rijdend materieel

Stoomlocomotieven
  • Fleischmann, Roco (DRG uitvoeringen nog om te bouwen naar NL uitvoering)
  • Artitec 3756 en 6308 met LokSound
Rijtuigen
  • Fleischmann, Roco
Wagens
  • Artitec, Brawa, Fleischmann, Roco

Besturingssoftware
  • TrainController 10 Silver

Voeding
  • MeanWell 105W, 7A, 15V (ingesteld op 13,5V) tbv MP4, MP5 en eigen schakelingen
  • YD7460-18 tbv centrale en booster

Besturing

YaMoRC

1x centrale YD7001
   1x booster YD7403
   4x schakeldecoders YD8116
   5x bezetmeldmodules YD6016LN-CS
   5x bezetmeldmodules YD6016ES-CS

Digikeijs

2x schakeldecoders DR4018

Eigen bouw

3x keerlusmodule
Vriendelijke groet, Tony

Offline koosjong

• Stationchef
« Reactie #359 Gepost op: 9 februari 2025, 19:42:58 »
Beste Tony,

Dank voor je perfecte antwoord op mijn vraagje  :D!
Ik zal er nog gedetailleerd op antwoorden.
Kom net thuis!

Groetjes,
Koos

Offline koosjong

• Stationchef
« Reactie #360 Gepost op: 9 februari 2025, 21:25:32 »
Hi Tony,

Ik kon het toch niet laten te reageren op je interessante samenvatting van je meesterwerk!

Rails: waarom Weinert Mein Gleis? Denk omdat je lange flexibele stukken nodig hebt.
Ziet er ook goed uit qua rails. Beter dan Rocoline. Zeker niet met die lelijke bedding.

Wissels: alles servo's (MP4 / MP5 van MTB)?

Altijd mooi als je nog H0 Fleischmann lok's laat rijden! ;D

Heb je die keerlusmodule al besproken op het forum?

Neem aan dat YaMoRC volledig NAAR TEVREDENHEID de plaats van Digikeijs heeft ingenomen?

Het is natuurlijk doodzonde dat het NL Digikeijs ermee moest stoppen. Gelukkig is Karst Drenth in het gat gesprongen en heeft de plaats ingenomen.
Ik hoop dat zijn problemen met Chinese toeleveranciers inmiddels over zijn.

Belangrijk is dat er nog steeds een meer betaalbaar NL alternatief is voor de Roco Z21 centrales en decoders, die significant duurder zijn.
Zeker als de Roco digitale startsets met de witte Z21 zijn uitgerust, die veel minder kan dan de YaMoRC centrale.

Overigens had ik, naar tevredenheid (!), alleen Digikeijs hardware op mijn baan, die mij ex-vrouw helaas stiekem heeft verkocht  :( :'(
Hierbij een nostalgisch plaatje (met een traan :-[ :-[)

En nu ben ik weer te spelen met analoge automatisering en reed contacten!?!?

Beste Tony: ga door met je project! Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
Zoals uit mijn eerdere bijdragen blijkt, heb ik meer belangstelling voor (digitale) automatisering dan voor scenery.
Maar toch vind ik ook dat indrukwekkend en hoop het een keer te mogen bewonderen!

Cheers!
Koos

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #361 Gepost op: 10 februari 2025, 23:56:59 »
Net als Pierre ben ik ook zeker onder de indruk van jou bouwactiviteiten met de Geuldalbaan.
Het gaat tot in de puntjes van perfectie en dat straalt het dan ook wel helemaal uit.
Ik heb ook genoten van je website, leuk om alles zo te volgen.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline antoni-a

• Rangeerder
    • De Geuldalbaan
« Reactie #362 Gepost op: 12 februari 2025, 10:58:27 »
iTom, Koos, Pierre,

Dank voor de waardering!
Ik ben al een aantal jaren bezig met dit project - en het zal nog heel wat jaren duren voordat het enigszins gereed is. Uiteindelijk zit ik hier toch in mijn uppie te bouwen. Zulke reacties motiveren om door te gaan met deze baan :D

Koos,

Waarom Mein Gleis?

In de eerste plaats wilde ik de baan zo realistisch mogelijk bouwen, voor zover dat kan in model. Het wordt uiteraard altijd een compromis. Voor het railmateriaal wilde ik in elk geval wissels die de werkelijkheid benaderen. Dus een slank wissel (1:9) en verende wisseltongen (geen scharniertjes zoals Roco ed.). Omdat ik veel ouder rijdend materieel heb wilde ik ook dat de rails geschikt was voor wielen volgens NEM-norm. Maar ik had graag ook een laag profiel van de spoorstaven. Dat biedt Weinert met het code75 Mein Gleis. Bovendien is Mein Gleis zeer gedetailleerd.

Enig punt is dat er (volgens Duits voorbeeld) enkele dubbele dwarsliggers in de wissels en kruisingen zijn opgenomen. Dat is niet volgens Nederlands voorbeeld. Echter, het is maar de vraag of er destijds nooit dubbele dwarsliggers werden gebruikt op deze lijn. Het is natuurlijk wel zo dat de lijn is gebouwd door de Aken-Maastrichtsche Spoorweg-Maatschappij, en dat deze lijn in eerste instantie blijkbaar geen aansluiting had naar de rest van Nederland. De lijn heeft ook altijd normaalspoor gehad.

Kortom: ik vond Mein Gleis een goede oplossing.

Alle wissels (en 1 kruising) worden inderdaad aangedreven met MP4 of MP5 wisselmotoren. Het zijn geen servo's, maar kleine motortjes in een behuizing. Uitzondering zijn de wissels aan de uitrijzijde van het schaduwstation (eenrichting), deze worden opengereden maar hebben net als alle andere wissels wel puntstukpolarisatie en gevoede wissel tongen.

De keerlusschakeling ziet er schematisch - voor eenrichting - zo uit:

Dat werkt prima. Hierbij gebruik ik de 'ouderwetse' reedcontacten in een nieuw jasje. Ze passen tussen de dwarsliggers (rechtopstaand in een gaatje) en vallen niet op. Overigens zitten ze op de baan alleen in de keerlussen, en die liggen in verdekte gedeelten. Een en ander staat beschreven op deze pagina: https://www.geuldalbaan.nl/elektrisch/keerlus

Alles draait op YaMoRC (behalve nog 2x DR4018) naar tevredenheid. De modules kunnen eenvoudig worden geüpdatet via USB. En handig ... ze pasten op de plek van DK. Ook prettig, op vragen krijg je snel een antwoord van Karst of via de FB groep van YaMoRC.

Jammer dat DK niet meer is? Heb ik geen probleem mee. De (nieuwe) producten van Karst zijn technisch actueler, de service is beter, en stukken handiger in gebruik. Maar dat is mijn mening. Schiet me te binnen dat ik ooit het advies kreeg van DK dat de bedrading van meer dan 3 meter tussen DR4088 en spoorstaaf minimaal 2,5mm²(!) zou moeten zijn.

Met je nieuwe analoge baan wens ik je veel plezier! En ja, als het hier af is kom je maar kijken.

Groet,
Tony
Vriendelijke groet, Tony

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #363 Gepost op: 12 februari 2025, 12:39:55 »
Tony, DK is door verkeerde keuzes in onderdelen en slechte service gefailleerd.
Op zich zonde want zijn vader wist wat klantvriendelijkheid en service betekende maar die is helaas niet meer.

Ik heb inmiddels voor mijn baantje rubberkurk ondervloer besteld en ontvangen.
Jij schrijft dat het met contactlijm is verlijmd, daar wil ik ook mee aan de slag de vraag is wat heb jij gebruikt.
Bison Tix heb ik uit de tijd dat ik modelschepen bouwde goede ervaring mee.
Is dat ook jouw ervaring of heb je wat anders gebruikt.

Merk wel dat het rubberkurk wat moeilijker is te snijden, was van plan om stroken voor h0 te snijden van 2cm zodat ik die via een hartlijn van de radius kan aanpassen.
Of is het beter om zoals ik bij jou zag mallen te maken van de bochten met verschillende radius en dan steeds een enkele bocht uitsnijden.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline koosjong

• Stationchef
« Reactie #364 Gepost op: 12 februari 2025, 15:22:15 »
Hi Tony,

Dank voor je reacties op mijn vragen.

Ben het eens dat DK uiteindelijk het aan zichzelf te wijten heeft dat het ten onder ging.
Mijn punt was dat DK was en nu YaMoRC is, nog steeds een NL (!) betaalbaar alternatief zijn voor Roco.
YaMoRC is met de oud topontwerper van DK natuurlijk een meer dan uitstekend alternatief.

Ga door met het Limburgse monnikenwerk. Alleen ga tussendoor lekker rijden met je lok's!
Dan blijf je licht in de Geuldal tunnel zien!

Bedankt voor de uitnodiging!

Groetjes,
Koos

Offline antoni-a

• Rangeerder
    • De Geuldalbaan
« Reactie #365 Gepost op: 12 februari 2025, 17:29:01 »
iTom,

Indertijd heb ik ook bewust voor DK gekozen. Daarna heb ik er ook bewust voor gekozen om DK te retourneren.

Ik heb deze gebruikt: https://www.werkenmetmerken.nl/nl/griffon_contact_kit/p/37920#
De kit uitvoering heeft een langere open tijd. Zo kon ik ook makkelijk meerdere delen met lijm insmeren voordat ik ging plakken. Als de ingesmeerde delen elkaar raken kun je er evengoed niets meer aan veranderen. Dat is een kwestie van goed uittekenen waar gelijmd moet worden. Ook de stroken niet te smal maken zodat de rails wel op de juiste plek komt als het rubber iets buiten de lijntjes wordt geplakt.

Overigens heb ik geen rubberkurk maar rubber gebruikt. Dit omdat er dan juist meer massa aanwezig is om trillingen te dempen. Om het rubber aan te drukken op de plaat heb ik een verfroller gebruikt. Dan wordt er wel druk gezet naar de plaat, maar nauwelijks in de langsrichting van het rubber. Begin je met wrijven dan rekt het rubber iets want ja ... het is rubber ;) Misschien is dat anders bij rubberkurk.

Ik heb het niet geprobeerd met 2x2cm brede stroken. Maar ik zie de logica er wel van omdat je alleen rechte stroken hoeft te snijden. En die leg je dan in de 'bocht'. Tot een bepaalde radius zal het wel werken lijkt me.
Op mijn baan heb ik 'vaste bochtstukken' gesneden omdat ik slechts 2 radii gebruikte bij de verdekte sporen; R5 en R6. Ik had dus eigenlijk genoeg aan 2 mallen, plus 1 voor de 15 graden wissels. Voor de R10 tegenboog van het wissel heb ik dan maar een extra mal gemaakt. Het snijden met de mal ging redelijk makkelijk omdat je dan veel relatief druk op het rubber kunt zetten.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Groet,
Tony
Vriendelijke groet, Tony

Offline koosjong

• Stationchef
« Reactie #366 Gepost op: 12 februari 2025, 17:38:17 »
Hi Tony,

Ik zat de details van jouw keerlus te lezen en toen vielen mij die reedkontakten op, die je daarbij gebruikt.
Nu gebruik ik ook reedkontakten voor mijn (nostalgische) analoge automatisering, d.w.z. voor het schakelen van wissels, seinen en het stroomloos maken van baanvakken
Dit bij gebruik van relais, waarvan ik er (zoals eerder beschreven) een paar zeer oude gekocht heb in Houten.
Fleischmann Profigleis heeft als nr 6435 standaard reed kontakten, die je kan 'prikken' op een railstuk.
Ze zijn moeilijk te krijgen en redelijk aan de prijs.

Je noemt die van Conrad (art 503548)

Ik heb er een paar besteld en ga kijken hoe ik die op een stuk Profigleis kan 'plakken' of zoals jij? Ze zijn 3,8 mm dik en 18 mm lang

Er zijn natuurlijk nog tal van andere reed kontakten, maar deze is qua vorm interessant.

Zo brengen we elkaar steeds weer op ideeën! ;D

Succes!
Koos

Offline antoni-a

• Rangeerder
    • De Geuldalbaan
« Reactie #367 Gepost op: 12 februari 2025, 17:41:00 »
Koos,

Bedankt voor de uitnodiging!

Hoe ziet je agenda uit tussen pakweg 2032 en 2035? ;)

Helaas geen tunnel op de baan.
Ja, wel één maar die is voor wegverkeer :D

Eerst nog een paar duizend dwarsliggers schilderen, en dan weer een tijdje rijden. Geen zin om elke keer rails te ontdoen van verfresten. En nog minder zin om alle wielen vaak schoon te maken.
Nog even op de tandjes bijten.
Ik probeer sowieso om alles elke maand te laten rijden. Van lang stilstaan gaat het niet lekkerder lopen. Maar nu duurt het even wat langer.

Groet,
Tony
Vriendelijke groet, Tony

Offline antoni-a

• Rangeerder
    • De Geuldalbaan
« Reactie #368 Gepost op: 12 februari 2025, 17:45:50 »
Koos,

Je bent me weer voor.

Gaatje boren en van onderen omhoog steken tot net onder de bovenkant spoorstaaf en het werkt prima. Ik heb kleine magneetjes gekocht (weet even niet welke) die een kwartje kosten. De reedcontacten werken ook 'staand' wil ik maar zeggen. En zo'n staafje van een paar mm valt echt niet op tussen de rails.

Groet,
Tony
Vriendelijke groet, Tony

Offline antoni-a

• Rangeerder
    • De Geuldalbaan
« Reactie #369 Gepost op: 23 februari 2025, 11:10:31 »
Er zijn alweer een paar honderd dwarsliggers geschilderd 8)

Ik heb een derde kleur toegevoegd aan het pallet. De twee dwarsliggers rechtsonder hebben de kleur van het spuitwerk, dus gelijk aan de spoorstaven en railbevestigingen.

Hoewel ik pas bij dwarsliggertje 3.850 of zo ben, kon ik niet wachten om eens iets uit te proberen.
Straks heb ik dwarsliggers in drie kleuren, maar op zich zijn ze wel effen van kleur. Dat wordt aangepast. Op een stukje heb ik eens iets geprobeerd met een wash. De kleurnuances zijn subtiel, maar dat beeld bevalt mij al weer beter.
En zo hou je werk. Als ze alle 5.100 geschilderd zijn, dan kan ik ze alle 5.100 een vuil tintje geven  :D

Vriendelijke groet, Tony

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #370 Gepost op: 23 februari 2025, 21:07:47 »
Prachtig monnikenwerk, respect voor je doorzettingsvermogen!  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #371 Gepost op: 24 februari 2025, 11:06:11 »
Prachtige vorderingen weer Tony.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline antoni-a

• Rangeerder
    • De Geuldalbaan
« Reactie #372 Gepost op: 26 februari 2025, 15:21:22 »
Jack, Pierre,
Dank voor de lovende woorden!

Monnikenwerk? En die kathedralenbouwers dan  :D ;)

De scenery is voor mij altijd al het meest interessante aan een modelbaan geweest. En als je dan eenmaal begint aan zo'n gepriegel, krijg je zin in meer gepriegel. Omdat ik toch geen tijd heb voor andere baan zaken, heb ik er een leuk werkje tussendoor gedaan  8)
In een grijs verleden (https://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=4219.msg68589#msg68589 begon ik aan het eerste stukje rotswand.

Daar heb ik 2 jaar tegenaan gekeken, tot deze week. Het gips is onder handen genomen. Vaker heb ik me afgevraagd hoe ik van dat gips een mergelwand maken kan. Met alleen schilderwerk kom ik er niet (vind ik). Als het een mergelwand moet worden wil ik dat met - uiteraard - mergel doen. Dan heb ik ook meteen een goede basiskleur. Uiteraard moet er nog een verweerde look worden aangebracht tzt.

Ik heb geprobeerd om het gemalen mergel (even ophalen bij de zagerij) met de compressor voor de airbrush tegen het gips te blazen, zodat alle gaatjes bereikt zouden worden. Dat levert vooral een grote stofwolk op. Bovendien droogt de lijm door de luchtstroom veel te snel. Gevolg: er plakte bijna niets aan het gips.

Bij poging twee heb ik de gipsen rotswand ingesmeerd met een pigment bindmiddel. Vervolgens wat mergelgruis op de hand genomen, en met een grote kwast het spul richting gips geveegd - zonder het gips te raken. Deze methode blijkt prima te werken.
Er komt op deze manier veel te veel materiaal op het gips, maar dat is na uitharding makkelijk met een kwast te verwijderen. En dan komt het reliëf van het achterliggende gips weer mooi tevoorschijn.

Op enkele plekken lijkt de laag mergel iets te dun. Maar het proces is gewoon weer te herhalen, totdat de laagdikte overal voldoende is. Daarna zal ik alles verzegelen met een matte vernis, denk ik.

Groet,
Tony
Vriendelijke groet, Tony

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #373 Gepost op: 26 februari 2025, 23:07:27 »
Het ziet er heel realistisch uit, maar nu verwacht ik ten minstenste ergens een mergelgrot te ontdekken... ;)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #374 Gepost op: 27 februari 2025, 15:12:04 »
Ziet er erg mooi en realistisch uit man. Maar ik zou eerst een proefstukje maken met de vernis of het niet donkerder gaat worden. ;)
Groet Pierre.