Auteur Topic: De Geuldalbaan  (gelezen 66971 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 225
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #300 Gepost op: 5 mei 2024, 11:32:54 »
Het printje is in een behuizing gemonteerd, en aangesloten op de YD8116 en wisselmotoren.



De MP4 wisselmotoren zijn bevestigd op een paar blokjes rubber.
Bij eerdere wissels had ik een stelnaald van 0,5mm gebruikt. Omdat de afstand tussen wisselstelstang en MP4 nu groter is, lukt het niet om de wissels om te leggen met veerstaal van 0,5mm. Daarvoor heb ik 1,0mm staal gebruikt. Maar dat past dan weer niet in het oog van de wisselstelstang van Weinert. Dus alle stalen naalden zijn aan het uiteinde tot 0,5mm verjongd met een vijltje.




De rails is met lijm vastgezet, en de tijdelijke schroefjes zijn verwijderd.



Aan de rechterkant van Schin op Geul is het eerste wissel geplaatst. Helaas, maar onvermijdelijk, komt dit wissel net een stukje op de segmentengrens te liggen. Normaal leg ik de rails waarna de spoorstaven worden doorgezaagd op de segmentengrens. Dat gaat nu niet omdat er anders kleine stukjes spoorstaaf ontstaan die nauwelijks vastgezet kunnen worden.
In dit geval is eerst het wissel bevestigd, en is deze daarna gezaagd op de segmentengrens. Daarna wordt de lange flexibele rails ertegenaan gelegd en op schroefkopjes gesoldeerd.




Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 225
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #301 Gepost op: 12 mei 2024, 11:19:23 »
Vanuit het wissel aan de rechterzijde is de aansluiting naar de railspiraal gemaakt. Hier sluit de Weinert flexrails aan op Rocoline. Dit is het spoor van Schin op Geul in de richting Heerlen.

De bedrading van de railstukken moet nog worden aangesloten. Maar dan kan na 5 jaar bouwen eindelijk een 'rondje' worden gereden.




Omdat de wielafstand voor de kruising van Weinert moet kloppen, heb ik bij Fohrmann Werkzeuge een apparaatje gekocht om deze afstand precies in te stellen. Dat werkt makkelijk voor de wielstellen van de wagens. Om de wielen op de aandrijfassen van de stoomlocs juist in stellen is dit niet geschikt.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 849
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #302 Gepost op: 12 mei 2024, 14:21:42 »
Dat zal vast een mooi moment zijn als na vijf jaar werken er een rondje gereden kan worden. Ik weet nog precies hoe dat bij mij voelde. Succes met het aansluiten.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 225
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #303 Gepost op: 12 mei 2024, 20:23:12 »
Hookies,

 :D
Ja, ik kijk er al naar uit. De rij mogelijkheden zijn nog beperkt met die ene aansluiting, maar toch.

Afgelopen weken heb ik een aantal kolenbakken aangeschaft die hier wel op hun plek zullen zijn. Dat is dan weer een andere uitdaging, voldoende en juist rijdend materieel vinden. Voor het rijplezier heb ik nog een kast vol DRG materieel. Maar dat is wel nog analoog  :(
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 225
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #304 Gepost op: 19 mei 2024, 12:48:48 »
Eerst maar weer eens een paar meter kabelgoot en verdelers voor de bedrading van de zichtbare sporen van Sog gemonteerd.



En vervolgens de MP4 wisselaandrijving voor het eerste wissel bevestigd. Met dubbelzijdig tape is de wisselmotor op een pak rubber geplakt. De voeding voor het puntstuk moet nog aangesloten worden op de connector.



Omdat ik de bedrading nog niet kan afmonteren heb ik spoor 4 eens gelegd. Met strookjes karton van gelijke lengte ligt de rails zo parallel aan spoor 3.



Het meest tijdrovende klusje was het verbindingsstukje tussen het eerste wissel en de kruising (rechterzijde Sog). En stukje rails van 6,5 cm. Het stukje moet mooi meelopen met het afbuigende spoor van de wissel (radius=2180mm). Dus eerst heb ik een langer stuk rails in de juiste bocht gebogen, en vervolgens een stuk daarvan gebruikt. Dan nog de voedingsdraden solderen en recht naar beneden afvoeren, de dwarsliggers juist verdelen, en het uiteinde van de rails op schroefkopjes solderen bij de segmentenovergang. En dan ben je een halve dag verder. Maar ik ben er tevreden mee.



Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 225
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #305 Gepost op: 26 mei 2024, 12:51:16 »
Deze week alleen een overzicht

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.771
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #306 Gepost op: 26 mei 2024, 16:18:23 »
Het blijft een indrukwekkend project, Tony.
Kun je al rijden op de baan?
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 225
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #307 Gepost op: 27 mei 2024, 16:13:39 »
Rob,

Ik wacht nog op twee schakeldecoders. Eén voor het meest rechtse segment (A) en de meest rechtse wissel, en eentje voor het tweede segment (B) en de wissel en de kruising (schakelen polariteit puntstukken). Bovendien is de bedrading van de railstukken nog niet afgemonteerd op de verdelers.
Dus: nee, ik kan nog geen 'rondje' rijden.

Maar op alle andere rails kan wel worden gereden. Alleen is het zo dat er dan nog losse eindjes zijn.

Om over de kruisingen te rijden blijkt dat ik van alle locs - op één na - de wielafstand opnieuw moet afstellen. Ik denk dat ik dus veel van het drijfwerk los moet maken om onderstaand gereedschap te kunnen gebruiken. Dat is een karwei waar ik niet naar uitkijk. Van 40 wagens heb ik de wielafstand gecorrigeerd, maar dat is eenvoudig want de assen kun je er zo afhalen.



Er zijn dus nog een aantal obstakels te nemen.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 225
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #308 Gepost op: 2 juni 2024, 10:58:16 »
De schakeldecoders heb ik ontvangen, maar in de tussentijd heb ik het laatste stukje rails van Sog dan toch ook maar gelegd. Er moet wel nog rails worden bevestigd (en nog steeds worden aangesloten op de bezetmelders), en er moeten nog spoorstaven worden doorgezaagd op de segmentenovergang.



Aan het begin van de helix naar het schaduwstation is de rails van Mein Gleis (zichtbaar gedeelte) aangesloten op Rocoline (verdekte gedeelte). Dit keer heb ik de verbinding gemaakt zonder solderen.



Omdat het verbindingspunt in een bocht ligt (begin van de helix), heb ik als basis de stugge Rocoline R5 dwarsliggers genomen. Volgens de bekende methode is eerst de Weinert flexrails tot een Roco R5 bocht gebogen. Daarna zijn de uiteinden van de spoorstaven in de Roco bielzenmat geschoven. Met een strookje is het hoogteverschil tussen Weinert en Roco opgevuld. De spoorstaven liggen koud tegen elkaar. Het werkje is nog niet af. De koppen van de bouten van het middenstuk moeten nog worden verwijderd aan de binnenzijde, anders lopen de wielflenzen ertegen.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 225
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #309 Gepost op: 9 juni 2024, 13:06:29 »
Tijdens het aansluiten van de MP4 voor het Weinert wissel kwam ik op het idee om een andere elektromagnetische wisselaandrijving op een Roco wissel in het verdekte gedeelte te vervangen door een MP4 wisselmotor. Het idee was er snel, maar de uitvoering had nogal wat voetjes in de aarde. Uiteraard ligt het betreffende Roco wissel op de moeilijkst bereikbare plek van de baan. Het gaat om het wissel achterin.



Naast en onder het wissel was geen plek voor een motor, dus dan maar met verenstaal een lange hevel gemaakt. Bij poging twee had het staal al de juiste vorm. Het messing buisje fungeert als geleider zodat het staal op z'n plek blijft.




Veel meer is er niet gebeurt aan werkzaamheden op de baan.
Maar er is wel iets moois aan het project toegevoegd, een NS 3700.


Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 225
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #310 Gepost op: 30 juni 2024, 12:32:05 »
Na het vervangen van de elektromagnetische wisselaandrijving door een MP4 wisselmotor is besloten om de overige aandrijvingen in het schaduwstation ook te vervangen door een wisselmotor. Dat viel nogal mee, want daar lagen pas 4 aandrijvingen. Een van de redenen was de toch wel luide 'klik' van de aandrijvingen. Een andere reden was het aantal schakeldecoders dat nodig zou zijn.

Ik ben destijds begonnen met Digikeijs materiaal en dus ook DR4018. Ondertussen is het DK materiaal vervangen door YaMoRC. De MP4 zijn eenvoudig te schakelen met de YD8116. Maar met deze schakeldecoder kunnen de elektromagnetische aandrijvingen niet worden aangestuurd, daarvoor is er de YD8008 gekomen. Op die manier zou ik dan te veel - niet volledig benutte - schakeldecoders op de baan krijgen, vond ik. Dus nu gaan alle wissels met motoren worden aangedreven via YD8116.

Tussentijds heb ik nog een printje gemaakt om de polariteit van de puntstukken van de kruising te schakelen via een bistabiel printrelais. Ter visuele controle laat een tweede relais door middel van een 2-kleuren LED de rijweg zien.




Over een meter of vijf is het rubbergranulaat onder de rails bijgesneden. Daarmee wordt de vorm van het grindbed verder duidelijk.



Afgelopen tijd heb ik een vijftigtal wagens gekocht en de wielafstand van de wagens gecorrigeerd, en de koppelingen vervangen door Profi-koppelingen. Voor de stoomlocs moet ik een aantal van origine Duitse locs in gaan zetten die (vlak) na WO-II in Nederland dienst hebben gedaan. Eindelijk heb ik van de BR86 (NS6400) en een BR38 (NS3800) de wielafstand aangepast voor de Weinert kruisingen. Dat betekent wel dat het drijfwerk gedeeltelijk losgemaakt moet worden.



Dan liggen er nog 2x BR50 en 2x BR55 en een BR38 met langlauftender te wachten.

En toen werd het tijd om de hele baan eens te ontdoen van gereedschap en materiaal. De hele boel is met de stofzuiger schoongemaakt, en de rails is gepoetst. Steeds zijn alle gelegde railstukken in de loop van de tijd grondig getest. Gisteren heb ik (eindelijk) een 'rondje' gereden  :D

Uit voorzorg heb ik dat maar niet met de 3700 gedaan. Leek me niet verstandig.

De locs moeten nog omgenummerd worden, en de wagens zijn nog nieuw oftewel te schoon. Achter de BR50 (NS4900) hangen nu 4 sets FLM 521209, en dat lijkt voor nu ook wel voldoende lengte voor mijn baan. Dat zijn 12 wagens met kolenlading af fabriek.



De BR38 heeft een sleepje lege GTM's, GTMK's en GLY bakken, met en zonder remmershuis. En rijdt uiteraard in tegenovergestelde richting.



De BR55 (NS4100) met gesloten goederenwagens en een ketelwagen.



Zo zijn er 4 sporen in het schaduwstation benut.



In totaal hebben de treinen zo'n zes uur gereden zonder ook meer één ontsporing of ontkoppeling. De moeite die ik gestoken heb in het nauwkeurig leggen van de rails, en het testen hebben zich zonder meer geloond. Een aantal keren heb ik moeten ingrijpen. Maar dat ligt aan het programmeren van TrainController, en aan het feit dat de wagens nog niet worden gedetecteerd. De assen moeten nog voorzien worden van SMD weerstanden.

Al met al een geslaagde exercitie vind ik.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 225
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #311 Gepost op: 2 juli 2024, 12:00:04 »
Ik heb een vraag over gereserveerde blokken in een treinroute.

Ik gebruik TrainController 10 Silver.
Omwille van de eenvoud van het testen heb ik 4 treinroutes (Zugfahrten) gemaakt. Begin- en eindpunt is het schaduwstation. Ik werk met 1 melder per blok, bloklengte = bezetmelder. Elke trein heeft zijn eigen opstelspoor.

Alle bezetmelders werken, wissels worden omgelegd, etc.
Bij 2 treinen valt het volgende op. Nadat deze treinen vertrekken uit het schaduwstation blijven er 'achterwaarts' blokken van de route gereserveerd. TC reserveert mooi 2 blokken vooruit vanaf het bezette blok zoals dat hoort.

Maar waarom blijven tot wel 8 blokken achterwaarts gereserveerd? En waarom gebeurt dat niet bij alle treinen?

In de afbeelding is met groen omcirkeld welk blok bezet is. Daar is ook daadwerkelijk de loc. De pijl geeft de rijrichting aan.
De oranje cirkels geven de blokken aan welke vooruit gereserveerd worden. Dat klopt dus.
De paarse cirkels geven de blokken aan welke de loc reeds voorbij gereden is, maar die toch gereserveerd blijven.



Van 1 van de 2 treinen waarbij dit voorkomt heb ik de route verwijderd. Vervolgens opnieuw de route aangemaakt, en dan blijkt alles goed te zijn. Dan blijft hooguit 1 blok naar achteren gereserveerd.
Op die manier kan ik het oplossen. Maar daarmee is mij niet duidelijk waarom het gebeurt.

Heeft iemand een idee?

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 225
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #312 Gepost op: 14 juli 2024, 11:43:17 »
Het probleem van de gereserveerde blokken in Traincontroller is opgelost.

Nog steeds geen enkele ontsporing op de baan. Maar wel bijna-botsingen doordat TC alleen de locs kon detecteren. Deze week heb ik de wagens die nu rondjes rijden voorzien van gedetecteerde assen. Dat heb ik met smd weerstanden gedaan. Eerst de isolatie op de as iets verwijderd, en daarna één zijde van het weerstandje tegen de as gelijmd. De andere kant van het weerstandje is afgewerkt met geleidende lak. Tot slot het weerstandje zwart gemaakt zodat het niet opvalt.

Het makkelijkst werkt het bij de Fleischmann en Roco wielen. Die zijn aan de binnenkant vlak. Voor de wielen van Artitec en Exact Train had ik eigenlijk kleinere weerstanden nodig.




Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 225
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #313 Gepost op: Vandaag om 11:01:09 »
Het rijden met 4 treinen werkt tot nog toe goed. Elke trein heeft in het schaduwstation een eigen opstelspoor. Met 4 sporen zit ik aan het maximum van wat nu kan rijden. Tijd om spoor 5 t/m 7 erbij te leggen. De wisselstraat met uitrijwissels had ik jaren geleden gebouwd, evenals de isolatie voor onder de rails. Nu hoeven alleen de wissels aan de inrij-kant gelegd, en aangesloten te worden.
In totaal kunnen aan deze zijde van de baan 10 opstelsporen gebouwd worden. Aan de andere zijde kunnen nog maximaal 8 opstelsporen erbij komen.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►