Na het vervangen van de elektromagnetische wisselaandrijving door een MP4 wisselmotor is besloten om de overige aandrijvingen in het schaduwstation ook te vervangen door een wisselmotor. Dat viel nogal mee, want daar lagen pas 4 aandrijvingen. Een van de redenen was de toch wel luide 'klik' van de aandrijvingen. Een andere reden was het aantal schakeldecoders dat nodig zou zijn.
Ik ben destijds begonnen met Digikeijs materiaal en dus ook DR4018. Ondertussen is het DK materiaal vervangen door YaMoRC. De MP4 zijn eenvoudig te schakelen met de YD8116. Maar met deze schakeldecoder kunnen de elektromagnetische aandrijvingen niet worden aangestuurd, daarvoor is er de YD8008 gekomen. Op die manier zou ik dan te veel - niet volledig benutte - schakeldecoders op de baan krijgen, vond ik. Dus nu gaan alle wissels met motoren worden aangedreven via YD8116.
Tussentijds heb ik nog een printje gemaakt om de polariteit van de puntstukken van de kruising te schakelen via een bistabiel printrelais. Ter visuele controle laat een tweede relais door middel van een 2-kleuren LED de rijweg zien.
Over een meter of vijf is het rubbergranulaat onder de rails bijgesneden. Daarmee wordt de vorm van het grindbed verder duidelijk.
Afgelopen tijd heb ik een vijftigtal wagens gekocht en de wielafstand van de wagens gecorrigeerd, en de koppelingen vervangen door Profi-koppelingen. Voor de stoomlocs moet ik een aantal van origine Duitse locs in gaan zetten die (vlak) na WO-II in Nederland dienst hebben gedaan. Eindelijk heb ik van de BR86 (NS6400) en een BR38 (NS3800) de wielafstand aangepast voor de Weinert kruisingen. Dat betekent wel dat het drijfwerk gedeeltelijk losgemaakt moet worden.
Dan liggen er nog 2x BR50 en 2x BR55 en een BR38 met langlauftender te wachten.
En toen werd het tijd om de hele baan eens te ontdoen van gereedschap en materiaal. De hele boel is met de stofzuiger schoongemaakt, en de rails is gepoetst. Steeds zijn alle gelegde railstukken in de loop van de tijd grondig getest. Gisteren heb ik (eindelijk) een 'rondje' gereden
Uit voorzorg heb ik dat maar niet met de 3700 gedaan. Leek me niet verstandig.
De locs moeten nog omgenummerd worden, en de wagens zijn nog nieuw oftewel te schoon. Achter de BR50 (NS4900) hangen nu 4 sets FLM 521209, en dat lijkt voor nu ook wel voldoende lengte voor mijn baan. Dat zijn 12 wagens met kolenlading af fabriek.
De BR38 heeft een sleepje lege GTM's, GTMK's en GLY bakken, met en zonder remmershuis. En rijdt uiteraard in tegenovergestelde richting.
De BR55 (NS4100) met gesloten goederenwagens en een ketelwagen.
Zo zijn er 4 sporen in het schaduwstation benut.
In totaal hebben de treinen zo'n zes uur gereden zonder ook meer één ontsporing of ontkoppeling. De moeite die ik gestoken heb in het nauwkeurig leggen van de rails, en het testen hebben zich zonder meer geloond. Een aantal keren heb ik moeten ingrijpen. Maar dat ligt aan het programmeren van TrainController, en aan het feit dat de wagens nog niet worden gedetecteerd. De assen moeten nog voorzien worden van SMD weerstanden.
Al met al een geslaagde exercitie vind ik.