Auteur Topic: De Geuldalbaan  (gelezen 63978 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 221
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #300 Gepost op: 5 mei 2024, 11:32:54 »
Het printje is in een behuizing gemonteerd, en aangesloten op de YD8116 en wisselmotoren.



De MP4 wisselmotoren zijn bevestigd op een paar blokjes rubber.
Bij eerdere wissels had ik een stelnaald van 0,5mm gebruikt. Omdat de afstand tussen wisselstelstang en MP4 nu groter is, lukt het niet om de wissels om te leggen met veerstaal van 0,5mm. Daarvoor heb ik 1,0mm staal gebruikt. Maar dat past dan weer niet in het oog van de wisselstelstang van Weinert. Dus alle stalen naalden zijn aan het uiteinde tot 0,5mm verjongd met een vijltje.




De rails is met lijm vastgezet, en de tijdelijke schroefjes zijn verwijderd.



Aan de rechterkant van Schin op Geul is het eerste wissel geplaatst. Helaas, maar onvermijdelijk, komt dit wissel net een stukje op de segmentengrens te liggen. Normaal leg ik de rails waarna de spoorstaven worden doorgezaagd op de segmentengrens. Dat gaat nu niet omdat er anders kleine stukjes spoorstaaf ontstaan die nauwelijks vastgezet kunnen worden.
In dit geval is eerst het wissel bevestigd, en is deze daarna gezaagd op de segmentengrens. Daarna wordt de lange flexibele rails ertegenaan gelegd en op schroefkopjes gesoldeerd.




Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 221
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #301 Gepost op: 12 mei 2024, 11:19:23 »
Vanuit het wissel aan de rechterzijde is de aansluiting naar de railspiraal gemaakt. Hier sluit de Weinert flexrails aan op Rocoline. Dit is het spoor van Schin op Geul in de richting Heerlen.

De bedrading van de railstukken moet nog worden aangesloten. Maar dan kan na 5 jaar bouwen eindelijk een 'rondje' worden gereden.




Omdat de wielafstand voor de kruising van Weinert moet kloppen, heb ik bij Fohrmann Werkzeuge een apparaatje gekocht om deze afstand precies in te stellen. Dat werkt makkelijk voor de wielstellen van de wagens. Om de wielen op de aandrijfassen van de stoomlocs juist in stellen is dit niet geschikt.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 849
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #302 Gepost op: 12 mei 2024, 14:21:42 »
Dat zal vast een mooi moment zijn als na vijf jaar werken er een rondje gereden kan worden. Ik weet nog precies hoe dat bij mij voelde. Succes met het aansluiten.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 221
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #303 Gepost op: 12 mei 2024, 20:23:12 »
Hookies,

 :D
Ja, ik kijk er al naar uit. De rij mogelijkheden zijn nog beperkt met die ene aansluiting, maar toch.

Afgelopen weken heb ik een aantal kolenbakken aangeschaft die hier wel op hun plek zullen zijn. Dat is dan weer een andere uitdaging, voldoende en juist rijdend materieel vinden. Voor het rijplezier heb ik nog een kast vol DRG materieel. Maar dat is wel nog analoog  :(
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 221
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #304 Gepost op: 19 mei 2024, 12:48:48 »
Eerst maar weer eens een paar meter kabelgoot en verdelers voor de bedrading van de zichtbare sporen van Sog gemonteerd.



En vervolgens de MP4 wisselaandrijving voor het eerste wissel bevestigd. Met dubbelzijdig tape is de wisselmotor op een pak rubber geplakt. De voeding voor het puntstuk moet nog aangesloten worden op de connector.



Omdat ik de bedrading nog niet kan afmonteren heb ik spoor 4 eens gelegd. Met strookjes karton van gelijke lengte ligt de rails zo parallel aan spoor 3.



Het meest tijdrovende klusje was het verbindingsstukje tussen het eerste wissel en de kruising (rechterzijde Sog). En stukje rails van 6,5 cm. Het stukje moet mooi meelopen met het afbuigende spoor van de wissel (radius=2180mm). Dus eerst heb ik een langer stuk rails in de juiste bocht gebogen, en vervolgens een stuk daarvan gebruikt. Dan nog de voedingsdraden solderen en recht naar beneden afvoeren, de dwarsliggers juist verdelen, en het uiteinde van de rails op schroefkopjes solderen bij de segmentenovergang. En dan ben je een halve dag verder. Maar ik ben er tevreden mee.



Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 221
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #305 Gepost op: 26 mei 2024, 12:51:16 »
Deze week alleen een overzicht

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.767
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #306 Gepost op: 26 mei 2024, 16:18:23 »
Het blijft een indrukwekkend project, Tony.
Kun je al rijden op de baan?
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 221
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #307 Gepost op: 27 mei 2024, 16:13:39 »
Rob,

Ik wacht nog op twee schakeldecoders. Eén voor het meest rechtse segment (A) en de meest rechtse wissel, en eentje voor het tweede segment (B) en de wissel en de kruising (schakelen polariteit puntstukken). Bovendien is de bedrading van de railstukken nog niet afgemonteerd op de verdelers.
Dus: nee, ik kan nog geen 'rondje' rijden.

Maar op alle andere rails kan wel worden gereden. Alleen is het zo dat er dan nog losse eindjes zijn.

Om over de kruisingen te rijden blijkt dat ik van alle locs - op één na - de wielafstand opnieuw moet afstellen. Ik denk dat ik dus veel van het drijfwerk los moet maken om onderstaand gereedschap te kunnen gebruiken. Dat is een karwei waar ik niet naar uitkijk. Van 40 wagens heb ik de wielafstand gecorrigeerd, maar dat is eenvoudig want de assen kun je er zo afhalen.



Er zijn dus nog een aantal obstakels te nemen.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 221
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #308 Gepost op: 2 juni 2024, 10:58:16 »
De schakeldecoders heb ik ontvangen, maar in de tussentijd heb ik het laatste stukje rails van Sog dan toch ook maar gelegd. Er moet wel nog rails worden bevestigd (en nog steeds worden aangesloten op de bezetmelders), en er moeten nog spoorstaven worden doorgezaagd op de segmentenovergang.



Aan het begin van de helix naar het schaduwstation is de rails van Mein Gleis (zichtbaar gedeelte) aangesloten op Rocoline (verdekte gedeelte). Dit keer heb ik de verbinding gemaakt zonder solderen.



Omdat het verbindingspunt in een bocht ligt (begin van de helix), heb ik als basis de stugge Rocoline R5 dwarsliggers genomen. Volgens de bekende methode is eerst de Weinert flexrails tot een Roco R5 bocht gebogen. Daarna zijn de uiteinden van de spoorstaven in de Roco bielzenmat geschoven. Met een strookje is het hoogteverschil tussen Weinert en Roco opgevuld. De spoorstaven liggen koud tegen elkaar. Het werkje is nog niet af. De koppen van de bouten van het middenstuk moeten nog worden verwijderd aan de binnenzijde, anders lopen de wielflenzen ertegen.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 221
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #309 Gepost op: 9 juni 2024, 13:06:29 »
Tijdens het aansluiten van de MP4 voor het Weinert wissel kwam ik op het idee om een andere elektromagnetische wisselaandrijving op een Roco wissel in het verdekte gedeelte te vervangen door een MP4 wisselmotor. Het idee was er snel, maar de uitvoering had nogal wat voetjes in de aarde. Uiteraard ligt het betreffende Roco wissel op de moeilijkst bereikbare plek van de baan. Het gaat om het wissel achterin.



Naast en onder het wissel was geen plek voor een motor, dus dan maar met verenstaal een lange hevel gemaakt. Bij poging twee had het staal al de juiste vorm. Het messing buisje fungeert als geleider zodat het staal op z'n plek blijft.




Veel meer is er niet gebeurt aan werkzaamheden op de baan.
Maar er is wel iets moois aan het project toegevoegd, een NS 3700.


Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►