iTom,
Dank je.
Stabiel is het geheel zeker. In elk geval houdt de constructie mijn 85 kg

De echte test komt pas als het geheel in segmenten uit elkaar gehaald gaat worden om te verhuizen. Wanneer dat is weten we nog niet, maar dat het gebeurt staat wel vast.
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt met de lange vrijebaan blokken, en het wachten op een vrij blok.
De lengte van het zichtbare spoor is ca. 11 meter. Dat is de lengte van
vóór Oud-Valkenburg tot
na Schin op Geul, of omgekeerd. In elk geval: zichtbare lengte = vrijebaan + 2 stations (zijnde Ov + Sog). In werkelijkheid geldt dit: vrijebaan lengte (vanaf de uitrijseinen van Sog) + station Ov = 1,7 km. En op dit gedeelte hebben geen seinen gestaan (in de richting Sog>Ov). Dus, hoewel er meerdere blokken/bezetmelders zijn (gedefinieerd als kritiek in TC) stopt hier geen trein, tenzij het een personentrein betreft die moet stoppen in Ov.
Je hebt in deze gelijk. Het is een consequentie die volgt uit het 'op-schaal-bouwen'.
In de andere rijrichting (Ov>Sog) hebben er vertakkingsseinen op een bordes gestaan. Dan kan er wel een trein stoppen op het vrijebaan gedeelte.
Dan speelt er nog iets anders, namelijk de hoeveelheid treinen die nodig is om meer secties met stoppende treinen te maken in het zichtbare gedeelte als ik dat zou willen. Ik denk dat dit raakt aan jouw verhaal.
In het schaduwstation in het filmpje kunnen 10 opstelsporen worden gelegd (daarvan heb ik er nu 7 gereed). Voor alle sporen geldt eenrichtingsverkeer. Elke trein heeft zijn eigen spoor, dus er passen (in deze fase) 10 treinen in dit schaduwstation. Bij het verlaten van het schaduwstation kan ik
elke trein in meerdere mogelijke richtingen sturen: Ov-via-Sog>Heerlen, Ov-via-Sog>Wijlre, Wijlre-via-Sog>Ov en Heerlen-via-Sog>Ov.
Hoewel de 10 treinen in het zichtbare gedeelte alle kanten op kunnen rijden, zijn er gemiddeld 5 treinen per rijrichting onderweg. Een rondje duurt ca. 8 minuten. Als de treinen gelijkelijk verdeeld zijn over het hele rondje zal er dus ongeveer elke 8/5 minuten een trein rijden in een rijrichting op de vrije baan (in de andere rijrichting natuurlijk ook).
Dus zelfs al ik zou willen dat de treinen in het zichtbare gedeelte opeenvolgend van blok naar blok rijden en stoppen, en weer verder rijden etc, wordt dat moeilijk. Ik heb even gerekend: 8 minuten rijtijd bij 50 km/h op schaal h0 zou betekenen dat een rondje ca. 76 meter is. Dat verklaart een hoop.
Dat was te verwachten, en daarom heb ik vanaf het begin gepland dat er in de andere U-helft nogmaals 8 opstelsporen (11-18) gelegd kunnen worden. Verder kan ik een aantal van de eerste opstelsporen (1-10) opdelen in tweeën, afhankelijk van de treinlengte uiteraard.
Maar nu heb ik pas 5 treinen. Dus moet ik langer wachten op de trein. Net als in het echt

Wellicht kan een en ander verder geoptimaliseerd worden. Maar daarvoor ontbreekt mij vooralsnog de ervaring in het werken met TrainController. Voor suggesties sta ik altijd open, maar eerst moeten er eenvoudigweg meer treinen de baan op lijkt mij.