Auteur Topic: De Geuldalbaan  (gelezen 44004 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 190
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #250 Gepost op: 2 juli 2023, 10:58:21 »
Aan het deel rondom de klimspiraal is niet veel gebeurt. Ik heb een paar meter rails gelegd en de bedrading voor de bezetmelding gesoldeerd.



De landschapsbak bij de mergelgroeve zat nog vast met tijdelijke schroeven. Door de grote hoek die de module met het vaste baangedeelte maakt is er te weinig wrijving om de bak goed te klemmen.



Dat is op te lossen met een aantal boutjes die vanaf de voorzijde worden vastgedraaid. Het was wachten op een extra lange inbussleutel die in bestelling stond. In de bak worden een aantal inslagmoeren bevestigd. En dan kan ik met de inbussleutel onder het emplacement door.




Het idee blijkt te werken. Als de tijdelijke schroefjes zijn verwijderd en de inbusboutjes zijn gelost, kan de bak worden verwijderd. En teruggeplaatst zonder spleetjes.



Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 190
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #251 Gepost op: 30 juli 2023, 11:32:26 »
Deze week heb ik eindelijk weer eens aan de baan gewerkt.

Alle bouten zijn geplaatst. De bak schuift makkelijk in en uit de baan. Maar ik heb nog een kleine aanpassing gedaan. Omdat de bouten straks niet meer toegankelijk zijn leek het een goed idee om te zorgen dat ze bij losdraaien niet uit de gaten kunnen vallen.



De ruimte tussen de bouten is opgevuld. Er komt nog een laag XPS overheen zodat het geheel is afgedekt en op de juiste hoogte gebracht kan worden.

Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 190
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #252 Gepost op: 20 augustus 2023, 11:01:46 »
De afgelopen weken zijn er steeds enkele kleine vorderingen gemaakt, vandaar dat ik alles in één update plaats.

Op het linker gedeelte van Sog langs de kalkbranderij is de geluidsisolatie voor de sporen gelijmd. Zoals overal in het zichtbare deel 2 lagen van 3mm. Voor de eerste laag had ik in mijn enthousiasme te grote stukken rubbergranulaat gebruikt. Probleem is dat het rubber dan moeilijk op de juiste plek te krijgen is. Voor de tweede laag heb ik dus weer kleinere stukken gelijmd.




De schroeven voor de landschapsbak van de mergelgroeve zijn afgedekt met XPS. En daarna op de hoogte van de rails gebracht.



De weg die vanaf de bodem van de groeve naar de bovenkant van de kalkovens voert was al uitgezet. Maar het verloop beviel me niet. De weg was veel te steil. Dus heb ik de zaag in het XPS gezet en een deel verwijderd. Daarna weer nieuwe blokken verlijmd en de weg opnieuw uitgesneden met een beter resultaat.






Ten tijde van de mergelwinning werd eerst de toplaag afgegraven om de mergel te bereiken. De grond werd naar een depot afgevoerd door middel van kipwagens op veldspoor. Voor het transport liep er dus een veldspoor in de groeve, en een veldspoor aan de bovenrand van de groeve. De spoorbreedte was 500mm.
Door het schrapen van het XPS is alles ongelijk. Met een blokje hout, met aan de onderkant een stukje schuurpapier, heb ik het traject voor het veldspoor gelijk gemaakt.




Het stukje spoor is Roco H0e rails. Deze is te breed en de spoorstaaf is veel te grof. Wat de oplossing is weet ik nog niet. Code 40 is het kleinste profiel dat ik heb kunnen vinden.
Het geheel ziet er nu zo uit.

Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.710
  • Thanked: 158 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #253 Gepost op: 20 augustus 2023, 15:50:21 »
Ziet er goed uit, Tony.
Is het de bedoeling dat het veldspoor ook functioneel wordt (met rijdend materieel, bedoel ik)?
Zo niet, dan kun je natuurlijk ook een heel laag profiel spoorstaaf gebruiken (spoor Z?). Al kom je dan ook gauw uit op zelfbouw spoor, denk ik.
En ik weet niet wat ze bij de Mergel groeves gebruikten, maar ik heb resten veldspoor gezien bij een gasfabriek met dwarsliggers uit staalplaat en een veel grotere afstand tussen de dwarsliggers dan de h0e van de meeste fabrikanten.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 190
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #254 Gepost op: 20 augustus 2023, 18:54:04 »
Rob,

Bij deze groeve werden de metalen dwarsliggers gebruikt als ik kijk naar deze afbeelding. Hier liggen gemonteerde stukken rails. Dat zal lijken op het veldspoor dat jij bedoelt Rob?



Ik heb deze code 40 profielen gevonden bij Weichen Walter en RST Modellbau: http://www.rst-modellbau.de/rstshop/index.php/gleisbau/gleise-h0/code-40-schienenprofil-brueniert.html
Profielhoogte 1,1 mm. Schaal Z heeft ook code 40/55 meen ik.

De stalen dwarsliggers zijn waarschijnlijk wel te printen. Maar de kiepkarretjes zelf bouwen (op 500mm spoorbreedte) wordt een ander verhaal. Of misschien het veldspoor zelf bouwen, en dan standaard karretjes erop. Dat zal in elk geval beter uitzien dan het Roco H0e profiel.

Ander punt is het functioneel maken van het veldspoor. Er werden geen locs gebruikt. De karretjes werden met de hand of met een paard of ander trekdier voortbewogen. Dan zou ik een oplossing (voor de beweging) moeten zoeken in een soort van Magnorail toepassing. Misschien hebben lezers nog andere ideeën?
Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.710
  • Thanked: 158 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #255 Gepost op: 20 augustus 2023, 19:18:48 »
Ha Tony,

Bij deze groeve werden de metalen dwarsliggers gebruikt als ik kijk naar deze afbeelding. Hier liggen gemonteerde stukken rails. Dat zal lijken op het veldspoor dat jij bedoelt Rob?
Ja, zoiets kan ik me wel herinneren.
Al moet ik wel op ruim 50 jaar geheugen vertrouwen. Ik heb dit gezien toen het ook nog OK was om vervuilde grond in een soort van basin te dumpen met slechts een bordje "gevaarlijk" er bij  :o


Ander punt is het functioneel maken van het veldspoor. Er werden geen locs gebruikt. De karretjes werden met de hand of met een paard of ander trekdier voortbewogen. Dan zou ik een oplossing (voor de beweging) moeten zoeken in een soort van Magnorail toepassing. Misschien hebben lezers nog andere ideeën?
Zelf vind ik het er een beetje raar uit zien om meerdere karren op dezelfde snelheid te zien bewegen. Je kunt bijvoorbeeld ook een ontspoorde lorry ergens neerzetten en dan (al dan niet geannimeerd) een hoop werklui er omheen die dat weer op de rails proberen te krijgen met een hefboom of zo. Dat de rest tot stilstand is gekomen is dan plausibel :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 190
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #256 Gepost op: 20 augustus 2023, 20:22:50 »
Rob,

Citaat
Je kunt bijvoorbeeld ook een ontspoorde lorry ergens neerzetten en dan (al dan niet geannimeerd) een hoop werklui er omheen die dat weer op de rails proberen te krijgen met een hefboom of zo. Dat de rest dan tot stilstand is gekomen is dan plausibel

Ik snap wat je bedoelt.
Een aantal werknemers van deze groeve waren al bezig met een hefboom...

Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 190
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #257 Gepost op: 24 augustus 2023, 17:05:13 »
Nadat voorlopig de laatste aanpassingen zijn gedaan aan het XPS ben ik het geheel gaan schilderen met de twee bekende basiskleuren. Weer voldoende verf gebruiken en deze goed in alle holten van het schuim smeren. Het gips wordt pas geschilderd als alle grove bouwwerkzaamheden op de baan zijn afgerond.



Van een afstand ziet het geheel er dan zo uit:

Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 210
  • Thanked: 6 times
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #258 Gepost op: 25 augustus 2023, 07:58:07 »
Het wordt weer mooi.  ;D

Gr. Bert.

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 190
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #259 Gepost op: 27 augustus 2023, 11:57:15 »
Bert,

Dank voor het compliment. Zelf ben ik ook tevreden met het resultaat. Als het gips ooit wordt omgetoverd tot mergel zal het geheel wel de uitstraling krijgen die ik voor ogen had.

Maar eerst ga ik verder met het grovere werk.
Geheel rechts op de baan heb ik nog een gedeelte met rubber beplakt. Dat is het stuk dat aansluit op de railspiraal.


Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 190
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #260 Gepost op: 27 augustus 2023, 12:18:58 »
Nu alle rubber voor het emplacement van Sog is verlijmd (althans achter het station richting Heerlen) wordt het tijd om het sporenplan van Schin op Geul uit te tekenen.

Om plaats te maken voor het spoorplan zijn de twee landschapsbakken weer uit de baan geschoven. Ter ondersteuning van de tekening zijn op enkel plekken planken gelegd. Het ontwerp van het emplacement is vanuit Anyrail geëxporteerd naar Coreldraw en daar verder bewerkt. Daarna is het spoorplan op één vel papier (1:1) geprint. Het vel van 5 x 1 meter groot heb ik uitgelegd op de baan en met gewichten vastgelegd. Best een werkje om zo'n vel papier tot op de mm nauwkeurig te leggen.



Ik had gedacht om het sporenplan met wit carbonpapier over te tekenen op het zwarte rubber.


 
Het resultaat met het witte carbonpapier viel echter tegen. Er was niets of nauwelijks iets zichtbaar op het rubbergranulaat.
Nadat ik het sporenplan weer had teruggelegd heb ik overal gaten gesneden. Daarna heb ik afplaktape over de gaten geplakt zodat het sporenplan overal vast op het rubber zat.



Vervolgens zijn alle railverbindingen uitgesneden. Waar er bochten zijn in het traject heb ik ook stukjes uit die hartlijn gesneden. Vervolgens heb ik met de stift al deze punten gemarkeerd.


Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.902
  • Thanked: 332 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #261 Gepost op: 1 september 2023, 14:27:38 »
Schilderwerk is mooi geworden Toni. Knap werk. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 190
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #262 Gepost op: 10 september 2023, 11:31:53 »
Pierre,

Dankjewel.

Het spoorplan voor Sog is uitgetekend op het rubbergranulaat. Ik kan pas beginnen met rails leggen zodra ik de twee benodigde kruisingen heb. De bestelling bij Weichen Walter is geannuleerd omdat Weinert de kruisingen op de markt gaat brengen. Daar moet ik dan nog op wachten.

Voorlopig ga ik verder met het meest rechtse deel van de mergelgroeve, op segment-A. Dat is vanaf de voormalige spoorwegovergang in de toegangsweg naar de groeve, tot aan de betonnen boogbrug over de spoorlijn Schin op Geul - Heerlen.



Om een beeld te krijgen van dit gedeelte van de baan heb ik een model van de brug nodig. Ik heb nergens een bouwtekening kunnen vinden. Ik had de hoop dat Bert (Senden) misschien een tekening had, maar helaas. Bert heeft zijn contact bij modelspoorclub de Miljoenenlijn aangesproken, maar dat heeft helaas ook niets opgeleverd. (Toch bedankt voor de moeite Bert!)

Er blijft dan niets anders over dan de brug zelf opmeten. Inclusief de bruggenhoofden is de boogbrug ca. 58 meter lang. Het wegdek heeft een verval van ongeveer 3 meter. De betonnen boog heeft een overspanning van ongeveer 40 meter. In h0 zal de brug dus 668 mm lang worden. De brug is op (nagenoeg) dezelfde wijze gebouwd als de brug bij de Schaelsberg die ik eerder al gedeeltelijk heb gemaakt.




Ik heb een voorlopig eenvoudig model van MDF gemaakt. Dan kan ik een en ander passen op de baan.



Ik had het al zo gepland: de brug staat niet (zoals in werkelijkheid) haaks op het spoor. En de spoorlijn onder de brug draait naar rechts, naar het schaduwstation. In werkelijkheid maakt het spoor een bocht naar links richting Klimmen-Ransdaal. Het wordt nog een ingewikkeld puzzelwerkje om het perspectief op de baan kloppend te krijgen.



Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 190
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #263 Gepost op: 10 september 2023, 11:35:55 »
Nog een berichtje:

Ik heb gezien dat op enkele plekken in mijn topic afbeeldingen waren weggevallen. Ik heb de foto's opnieuw geplaatst. Als iemand nog lege plekken vindt laat dat dan even weten. Dan plaatst ik die betreffende afbeeldingen opnieuw. De oorzaak zal wel zijn dat ik af en toe niet ingelogd was tijdens het uploaden naar Postimg.
Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►