Hookies,
Op de brug na zijn het voorlopige modellen. Maar ze geven en goede indruk van de volumes in relatie tot de omgeving, en dat maakt het werken aan het landschap een stuk makkelijker.
Rob,
Met zo'n grote baan is "er is niet veel gebeurd" toch nog aardig wat
Heb je natuurlijk ook weer gelijk in. Soms valt het verzette werk aan de baan als geheel echt nauwelijks op. Dan heb ik het nog niet over al het puzzelwerk achter de schermen.
Deze week heb ik me voornamelijk bezig gehouden met de gebouwen op het terrein van Kroongroeven. Een volledig (?) overzicht is slechts te vinden in een advertentie betreffende de openbare verkoop van roerende en onroerende goederen uit 1921.
Nillesen heeft mij destijds een aantal foto's van recentere datum ter beschikking gesteld, alsmede een schets van de plattegrond van de grote kalkovens met maten.
Verder zijn er een aantal oude foto's (Tuinzing, Panorama, Nationaal Archief) waar ik het mee moet doen. In elk geval heb ik afbeeldingen van de twee grote kalkovens in het grote gebouw, een bijgebouw dat ertegenaan is gebouwd, de tijdelijke(ronde) veldoven, en een bijgebouw. Uit dit fotomateriaal heb ik de meeste maten van de gebouwen kunnen afleiden. Volgens de advertentie waren er echter meer keten en opslagplaatsen en een machineloods.
Volgens de bekende methode heb ik kartonnen modellen van de bouwwerken gemaakt.
Als de gebouwen op ongeveer hun plek staan geeft dat een indruk van de voormalige kalkbranderij.
Op de afbeelding ligt de vloer van de groeve nog te hoog ten opzichte van de sporen. Ook mergelwanden en gronddepot zijn nog niet in verhouding. Daar wordt op dit moment aan gewerkt. Het afdak tegen de tijdelijke veldoven moet er ook nog komen, maar is afhankelijk van de positie tov. de naastgelegen mergelwand.