Auteur Topic: De Geuldalbaan  (gelezen 22849 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 142
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #175 Gepost op: 8 augustus 2022, 18:37:35 »
iTom,

Haha :D
Nee, op dit moment nog geen tekort aan XPS. Maar wie weet, misschien gaat dat spul ook nog op de bon. Het moet idd. niet gekker worden. De lol gaat er zo wel van af, en niet alleen mbt. de modelbaan.

Van de DK DR4088LN-cs terugmelding ben ik gelukkig verlost. Ik heb daar heel veel tijd in gestoken, zowel in steeds weer controleren van mijn baan op fouten als in de correspondentie met DK. Ik ben blij dat ik de knoop doorgehakt heb, en die terugmelder zooi heb teruggestuurd. En die omschrijving heb ik niet zelf bedacht ;). Maar jammer is het hele verhaal wel natuurlijk. Voor mij vanwege de verwachtingen die ik er van had. En voor DK omdat ze zelf het product hebben vernachelt.

Volgens Karst zijn de booster en de centrale zo slecht nog niet. Maar genoeg is genoeg, en daarom zijn ook díe retour.
Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 142
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #176 Gepost op: 11 augustus 2022, 20:18:46 »
Ik heb foto's bij Schin op Geul gemaakt voor een sfeerimpressie van het baangedeelte waar ik mee bezig ben. Dit is het idee zoals het landschap er uit zou moeten gaan zien. De spoorlijn loopt een 10-tal meters links van het bord. Het hoogteverschil tussen spoorlijn en rivier de Geul (rechts van het bord) is ongeveer 23 meter. Overigens 500 meter verderop lag Treinenzaak Vleugels.

(Voor meer info kijk even hier: https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws#mergelpad-langs-geul)




Dan terug naar de baan, waar ik verder ben gegaan met schuim te verlijmen. Voordat dit zalmkleurige spul enigszins gaat lijken op de bovenstaand foto's zal nog wel een tijd duren.


Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.568
  • Thanked: 153 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #177 Gepost op: 11 augustus 2022, 20:43:24 »
Je gaat gewoon lekker door, Toni.
En het is inderdaad mooi weer voor inspiratie op locatie.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 142
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #178 Gepost op: 14 augustus 2022, 11:22:25 »
Rob,

Inspiratie kun je hier zeker wel opdoen. Maar zodra de temperatuur boven de 30 graden komt ga ik toch liever naar mijn hobbyruimte. Gelukkig staat mijn baan niet op zolder maar op de begane grond waar het lekker hobbyen is.

Dat heb ik afgelopen dagen dan ook gedaan.


Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 142
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #179 Gepost op: 24 augustus 2022, 15:01:41 »
De afgelopen dagen is er niet veel gebeurt op mijn modelbaan.

Ik ben begonnen met verdekte rails welke nog met (tijdelijke) schroefjes is bevestigd, definitief te bevestigen. Dat doe ik weer met een klein beetje contactlijm die ik tussen dwarsliggers en rubber smeer met een spatel. De methode is dezelfde als voorheen; om en om de schroefjes verwijderen, een beetje lijm aanbrengen, en vervolgens een stukje hout met gewicht op de rails leggen. Zodra de lijm gedroogd is worden de andere schroefjes verwijderd en door lijm vervangen. De methode staat ook hier vermeld.

Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 142
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #180 Gepost op: 3 september 2022, 16:35:09 »
Na de trammelant met een eerder besturingssysteem had ik besloten om afscheid te nemen van de betreffende fabrikant en de baanbesturing met YaMoRC op te bouwen. Nu blijkt echter dat de centrale en boosters van Karst pas 2e kwartaal 2023 op de markt komen. Dat is jammer, want tot dat moment kan ik dus niet rijden op de baan.

Ik heb mijn plannen moeten aanpassen, en nu ga ik eerst de tweede railspiraal en een deel van het emplacement van Schin op Geul bouwen. Nieuwe 9mm dikke populieren multiplex is al geleverd. Het materiaal blijkt nu 2x zo duur als anderhalf jaar geleden.



Als eerste ben ik begonnen met segment-C, het segment met de kleinste diepte van de modelbaan met 193 x 80 cm. De 1:1 afgedrukte tekeningen dienen weer als basis voor het aantekenen van de dragers voor de sporen. Mijn beschikbare ruimte wordt steeds verder volgebouwd, en het wordt moeilijker om de grote platen multiplex (250x122 cm) plat op de vloer leggen.

Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline koosjong

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 68
  • Geslacht: Man
  • Je bent nooit te oud om digitaal te ontdekken!
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #181 Gepost op: 4 september 2022, 11:54:36 »
Na de trammelant met een eerder besturingssysteem had ik besloten om afscheid te nemen van de betreffende fabrikant en de baanbesturing met YaMoRC op te bouwen. Nu blijkt echter dat de centrale en boosters van Karst pas 2e kwartaal 2023 op de markt komen. Dat is jammer, want tot dat moment kan ik dus niet rijden op de baan.

Ik heb mijn plannen moeten aanpassen, en nu ga ik eerst de tweede railspiraal en een deel van het emplacement van Schin op Geul bouwen. Nieuwe 9mm dikke populieren multiplex is al geleverd. Het materiaal blijkt nu 2x zo duur als anderhalf jaar geleden.

Ik hoop voor je dat de voorspelling "pas 2e kwartaal 2023 op de markt komen" een beetje reëel is, mede gelet op de huidige (logistieke) toestand op de wereld. :-\
Benieuwd of je een 'plan B' hebt, nadat je 'de betreffende fabrikant' de oorlog hebt verklaard. >:(
In jouw plaats had ik de DR5000 centrale en de probleemloze decoders wel behouden. Er zijn genoeg alternatieven voor de DR4088LN-cs terugmelding.
Die DR5000 centrale (en nog veel meer van die fabrikant) is toch door Karst Drenth zelf ontworpen. Ik ben er al jaren tevreden over.

Succes ermee! :)
Koos

Koos kan helpen met: 2 rail analoog én digitaal, Koploper software besturing, Digikeijs hardware, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 142
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #182 Gepost op: 5 september 2022, 15:07:05 »
Koos,

Citaat
Ik hoop voor je dat de voorspelling "pas 2e kwartaal 2023 op de markt komen" een beetje reëel is, mede gelet op de huidige (logistieke) toestand op de wereld.

Ik hoop het ook, maar ik meen eerder gezien te hebben dat het YaMoRC assortiment eind dit jaar of 1e kwartaal 2023 leverbaar zou zijn. Dat is dus al bijgesteld. Maar mijn project zal daar niet van af gaan hangen.

Citaat
Benieuwd of je een 'plan B' hebt, nadat je 'de betreffende fabrikant' de oorlog hebt verklaard.

De bedoeling was om, na het bouwen van het 'grove' landschap op segmenten EFG, verder te gaan met de besturing van de baan. Om bekende redenen is dat niet gelukt. Overigens was dat al een bijgesteld plan, want ik was al anderhalf jaar bezig met de problemen van de bezetmelders. Er is echter nog zo veel te bouwen dat ik een 'wachttijd' van een jaar makkelijk kan overbruggen ;).

Citaat
In jouw plaats had ik de DR5000 centrale en de probleemloze decoders wel behouden. Er zijn genoeg alternatieven voor de DR4088LN-cs terugmelding.
Die DR5000 centrale (en nog veel meer van die fabrikant) is toch door Karst Drenth zelf ontworpen. Ik ben er al jaren tevreden over.

Waarschijnlijk heb je mijn ander draadje betreffende de fouten in de bezetmeldermodules, en de reactie van Karst, ook gelezen. (https://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=4231.msg68021#msg68021) Er is dus iets mis met de melders. Zoals ik heb beschreven heb ik 'aangepaste' modules (melders en booster en centrale) kunnen proberen. Er waren dus aanpassingen gedaan aan al deze onderdelen. Waarom, als alles zo goed zou zijn?

Het is niet dat de ontwerpen van Karst niet zouden deugen. Hij geeft zelf aan waar het misgegaan is bij betreffende fabrikant. En dat verklaart ook de 'aanpassingen' aan de modules die ik heb getest.

Fijn te horen dat bij jou alles naar tevredenheid functioneert. Dat streven we allemaal na :)
Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 142
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #183 Gepost op: 6 september 2022, 16:13:17 »
aan allen,

Ik zit met een vraag met betrekking tot de kruising in het spoorplan van Schin op Geul uit 1916.

Het spoorplan voor mijn baan wijkt noodgedwongen iets af van het echte spoorplan. De lengteschaal klopt wel, maar de bochten die de sporen maken moesten aangepast worden aan de beschikbare ruimte voor mijn modelbaan. In werkelijkheid is het verloop van het spoor vanuit Oud-Valkenburg tot aan de overweg bij station Schin op Geul kaarsrecht, en buigen de sporen in de richting Heerlen af.

De gebruikte wissels op de baan zijn van Weinert Mein Gleis. En om de splitsing van het dubbelspoor mogelijk te maken zou ik dus een kruising nodig hebben. Navraag bij Weinert leert dat er (waarschijnlijk) geen kruisingen op de markt gaan komen passend bij de 49-190 (1:9) (6,3 graden) en 49-190 (1:6,6) (8,6 graden) wissels. Ik heb onderstaand bericht van Weinert ontvangen:
Citaat
...Danke für das Lob. Leider werden wir aber vermutlich keine passenden Kreuzungen herstellen. Die Werkzeugkosten müssten einfach auf zu wendige zu verkaufende Produkte umgelegt werden.
Da wir seit vielen Jahren Peco vertreiben, können wir an Hand der verkauften Weichen bzw. DKWs die benötigten Kreuzungen berechnen. Das macht die Kreuzungen unbezahlbar.
Mit freundlichen Grüßen
Birgit Weinert

Ik had er eigenlijk al rekening mee gehouden, en als alternatief een kruising op maat van Weichen-Walter in gedachte.
Volgens Walter Völklein is het echter niet mogelijk om een kruising met een hoek (1:9) van 6,3 graden te maken zonder tongen. De tussenruimte voor NEM en RP25 wielen zou anders te groot worden.
Citaat
Kreuzungen mit Winkel 1:9 müssen als Flachkreuzungen gebaut werden,
da sonst die Führung der NEM/RP25 Radsätz nicht mehr gewährleistet ist.

Op deze site staat een artikel over kruisingen met tongen: https://rixke.tassignon.be/spip.php?article377


Wat denken jullie? Zou het binnen mijn project (1920-1940) passen om een dergelijke kruising met tongen te plaatsen?

Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.844
  • Thanked: 27 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #184 Gepost op: 6 september 2022, 22:55:34 »
Hou er wel rekening mee dat Karst, net zoals Wim Ros en Caterpillar Inc (de grootste grondverzet fabrikant ter wereld) geconfronteerd kunnen worden met een tekort aan "elektronische chips", zelfs de hele eenvoudige die gebruikt worden in de modelspoor wereld.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 142
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #185 Gepost op: 13 oktober 2022, 17:57:38 »
Alle werkzaamheden aan de baan hebben een aantal weken stilgelegen. Een ingrijpende gebeurtenis op persoonlijk vlak lag daar ten grondslag aan. Helaas kunnen we de werkelijke wereld niet zo naar onze hand zetten als onze eigen modelbaan wereld. Maar langzaam maar zeker pak ik de hobby weer op :D

In de tussentijd heb ik wel de kruising passend bij de Weinert wissels besteld bij Weichen Walter. Dat kost echter een aardige duit. Ik heb gekozen voor de (goedkopere) uitvoering op basis van dwarsliggers van printplaat. De prijs voor een kruising met hout en gegoten railstoelen is €510,- voor gedeeltelijke zelfbouw, en €765,- voor een kant en klare kruising. Deze bedragen overstijgen echter ruim mijn budget. En dan nu wachten op de levering in mei 2023!
Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 142
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #186 Gepost op: 15 oktober 2022, 18:02:22 »
Deze week eindelijk weer wat werkzaamheden verricht aan de baan. Om verder te werken aan niveau-0 wordt eerst aan de tweede (kleine) railspiraal gebouwd. De toegang tot de tweede railspiraal verloopt via segment-B, het segment waar een deel van Schin op Geul komt te liggen. Het lijkt dus logisch om eerst de sporen op de lagere niveaus te bouwen. Bovendien duurt het nog wel even voordat ik de nieuwe YaMoRC modules en centrale in bezit heb.

Alle rails wordt weer bevestigd op 9mm multiplex met daarop een laag rubber voor de geluiddemping. Eerst bouw ik de railspiraal (en de toegang) helemaal op. Vervolgens wordt alles weer uit elkaar gehaald om daarna weer alles in delen opnieuw (en definitief) te bevestigen.





Ter ondersteuning heb ik M6 draadstang gebruikt. Sterk genoeg en veel minder gewicht dan de gebruikelijke M10 draadstangen. Ter controle heb ik een volledige ronde van Rocoline R5 railstukken uitgelegd. De maximale steilheid van het stijgende spoor (in de buitenbocht uiteraard) bedraagt 2,3% en voldoet daarmee aan mijn gestelde criteria voor de baan



Nu alles past wordt de spiraal weer gedemonteerd om vervolgens alles weer definitief op te bouwen. Ik heb weer veel aandacht besteed aan de segmentenovergang.
In de vorige stap (tijdelijke montage) is het multiplex op de segmenten overgang eerst aan beide zijden vastgeschroefd. Daarna is het deel geheel losgemaakt en doorgezaagd en weer op de plek gelegd.

Vervolgens met twee houtjes (die van onderen zijn vastgeschroefd) zorgen dat de bovenzijde op gelijke hoogte blijft. Daarna de onderkant aan weerszijden van de moduleovergang met lijm insmeren. En dan aan één zijde vastschroeven. Nadat de lijm is uitgehard kan de andere kant worden vastgeschroefd en ligt de basis voor de rails volledig gelijk.


 

Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.568
  • Thanked: 153 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #187 Gepost op: 16 oktober 2022, 10:09:39 »
Hoi Tony,

Het leven gebeurt soms, terwijl je andere plannen maakt. En dan moet de hobby even wijken. Maar ik begrijp dat er nu weer ruimte is voor de hobby. En bij jou is dat toch een omvangrijk project.
Hoe dan ook: goed om te zien dat er weer voortgang is en, naar ik hoop, ook plezier om weer met de baan bezig te zijn.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 142
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #188 Gepost op: 17 oktober 2022, 14:52:47 »
Rob,

Citaat
Het leven gebeurt soms, terwijl je andere plannen maakt. En dan moet de hobby even wijken.
Gelijk heb je.

Citaat
bij jou is dat toch een omvangrijk project
Ik was me daar van bewust, en daarom had ik in 2017 al een ruime tijdplanning gemaakt. Uitgangspunt was een jaar of 10 bouwen. Die planning heb ik al een aantal keren bijgesteld. Niet alleen vanwege de hoeveelheid werk aan de baan, maar vooral ook door de mogelijkheid de kosten voor de baan te blijven dragen. Kijkend naar de prijzen voor eigenlijk alles (besturing, hout, lijm, bedrading, wissels en kruisingen(!), etc.) blijkt dat nu ver boven de begroting uit 2017 uit te komen. Er is maar een bepaalde hoeveelheid centjes die per jaar aan de baan besteed kunnen worden, en dus zullen de werkzaamheden over meer jaren uitgestreken moeten gaan worden.

Citaat
goed om te zien dat er weer voortgang is
Ja, weer wat rails gelegd, en wat draden gesoldeerd ;)



Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 142
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #189 Gepost op: 22 oktober 2022, 11:18:59 »
Deze week is een deel van de binnenbocht van de helix gelegd. Verder zijn de voedingsdraden van de nu gelegde railstukken gesoldeerd. Weinig zichtbare vooruitgang, toch veel werk.


Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 142
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #190 Gepost op: 29 oktober 2022, 18:16:04 »
De railstukken die met tijdelijk met schroefjes waren bevestigd zijn na het testen verlijmd op het rubber.



Daarna zijn de resterende delen van de railspiraal verlijmd en vastgezet op de M6 draadeinden. Vervolgens weer rubbergranulaat verlijmd op het multiplex, en weer railstukken gelegd.


Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 142
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #191 Gepost op: 6 november 2022, 12:49:18 »
De railspiraal is zover afgewerkt dat ik verder kan met het zichtbare spoor op segment-B. Het volgende stuk van de print is overbracht op het multiplex en dan kan ik verder met zagen en passen. Eens even een paar wissels van Mein Gleis uitgelegd voor het idee. Ze nemen veel ruimte in beslag, maar het ziet er wel mooi uit.




Deze week heb ik de eerste nieuwe terugmeldmodules van YaMoRC ontvangen. Testen op de baan gaat nog niet want ik heb nog geen nieuwe centrale. Maar daar is een oplossing voor in de maak. ;)

Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 142
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #192 Gepost op: 13 november 2022, 13:46:17 »
De plaat op segment-B is gezaagd en op zijn plek gelegd. Op deze plaat komen later de perrons Schin op Geul richting Heerlen. Op deze foto ligt deze plaat nog los. Deze plaat moet nog volledig vlak gelegd worden voor de lange wissels van Mein Gleis. Op de overgang tussen B en C is het multiplex tijdelijk gekoppeld om een precies gelijke segmentenovergang te krijgen.



Om de plaat echt vlak te maken heb ik een andere strook multiplex loodrecht erop geschroefd.



Om te voorkomen dat er iets gaat doorzakken heb ik in het zichtbare gedeelte overal strookjes onder de plaat voor de sporen bevestigd.



Ter hoogte van de perrons zal ergens een soort van knik in de hoogte gaan ontstaan. Komend vanuit Oud-Valkenburg (links) stijgt het spoor. En vanuit de railspiraal komend vanuit het schaduwstation (rechts) stijgt het spoor ook. Het is de bedoeling dat het hoogste punt van de rails ergens ter hoogte van de perrons komt te liggen. Dus tussen de wisselstraten links en rechts in.




De hoogten zijn al lang geleden berekend. Maar hoe het multiplex zich gaat gedragen blijkt nu pas. Ondanks zorgvuldige planning heb ik dus een aantal spanten moeten aanpassen door strookjes hout onder de plaat voor de sporen te verlijmen.

Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 142
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #193 Gepost op: 25 november 2022, 18:21:56 »
Er is niet zo veel gebeurt afgelopen week. De plaat voor de zichtbare sporen van het station richting Heerlen is vlak gelegd en definitief bevestigd. Vanwege de bereikbaarheid maak ik de plaat voor de sporen richting Wijlre pas zodra de basis van de scenery achter de sporen verder is uitgewerkt.

De volgende stap is om het multiplex voor het landschap op segmenten C en D op maat te maken


Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 142
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #194 Gepost op: 27 november 2022, 11:29:59 »
Verdergegaan met het multiplex waarop het landschap achter de zichtbare sporen wordt gebouwd. Op zich passen de platen op de bestaande spanten, maar hier en daar moet de juiste plek voor toegangsgaten worden bepaald. Een deel van het landschap zal weer op een bak worden gebouwd die ik uit de baan kan verwijderen om toegang tot de sporen te krijgen.





Zoals verwacht wordt het verloop van de weg door de tunnel onder het spoor bij het station geen makkie.



Het hoogteverschil tussen de spoorlijn en de weg is ongeveer 175mm. Aan de voorzijde van de spoordijk is voldoende ruimte beschikbaar om dit hoogteverschil goed weer te geven. Aan de andere kant - achter de spoordijk - heb ik niet voldoende ruimte om de weg diep genoeg te leggen omdat daar verdekte sporen lopen. Bij het ontwerpen van het sporenplan kon ik destijds niet méér ruimte voor de weg vinden.



Een idee is om door middel van bomen langs de weg deze helemaal aan het zicht te onttrekken, zodanig dat alleen de toppen van de bomen zichtbaar zijn. Dat zou de indruk moeten geven dat de weg dieper ligt dan dat hij daadwerkelijk op de baan wordt gebouwd.



Een ander deel van de oplossing is het maken van een soort kistje dat mij extra diepte geeft met inachtneming van het profiel voor de vrije ruimte van de onderliggende sporen. Het geeft extra ruimte maar ook dan is het nog niet genoeg. De vormgeving van de scenery zal verder uitkomst moeten gaan bieden.



Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.242
  • Thanked: 139 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #195 Gepost op: 27 november 2022, 11:52:15 »
Misschien een idee om de weg in de onderdoorgang iets omhoog te laten lopen.
In perspectief zou dat wel kunnen en dan ook aan het einde de doorgang ook wat smaller maken.
Is op de foto van de tunnel ook goed te zien.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 142
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #196 Gepost op: 27 november 2022, 12:30:59 »
iTom,

De weg loopt in werkelijkheid idd omhoog. Ook door de tunnel. Maar als ik die lijn doortrek naar achteren, dan mis ik nog een aantal centimeters. Zoals je aangeeft: het is inderdaad de bedoeling om de 'uitgang' kleiner te maken dan de 'ingang' . Ik zal dat eens verder uitwerken in een tekening. Misschien dat er dan nog andere ideeën komen.
Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 142
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #197 Gepost op: 28 november 2022, 16:51:49 »
Schematisch ziet de 'tunnel' er uit als in onderstaande afbeelding. De helling komt overeen met de helling in het originele ontwerp uit 1850.



Ik dacht aan de volgende oplossing. Om het niet een al te technisch verhaal te maken heb ik de volgende afbeelding samengesteld.
In groen het spant ter hoogte van de 'tunnel'. De ruimte aan de rechterzijde van de 'tunnel' heb ik niet vanwege de sporen op niveau(-1). Het idee is om met het kistje (rood) een optische illusie te bouwen. Hierbij kan het gedeelte dat blauw omrand is uit de baan worden geschoven; dus inclusief 'tunnel' en het zichtbare gedeelte van de weg. Op de baan is de weg uiteraard niet kaarsrecht. Achterin het blauwe stuk kan dan een foto oid. van de 'tunneluitgang' worden gezet. En dat kan ook met licht van achteren.
In het kistje komt dan een stuk van het talud aan de achterzijde, en de gehalveerde bomen.

Een betere oplossing zie ik nog niet zo snel. Maar misschien heeft iemand een ander idee?

Vanwege de beperkte grootte van het bestand op het forum hier een grotere afbeelding

Groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►