Auteur Topic: Modulebaan Grauberg - Klütz  (gelezen 131296 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #400 Gepost op: 14 april 2024, 15:32:44 »
Bedankt Henry en Cor

Af en toe probeer ik ook eerdere modules af te maken. Of in ieder geval weer wat verder af te werken.
De Pola lokloods achterin heb ik al sinds mijn jeugd.




Het ding heb ik enige tijd geleden al eens doormidden gezaagd en staat sinds die tijd in een soort van losse proefopstelling in deze hoek. Natuurlijk heb ik dat niet zelf bedacht, maar vond ik de inspiratie hier op het Forum: Van locloods naar "fabriekshal"

Hoog tijd iets met deze loods en deze module te doen.

Eerst maar eens de twee halve delen compleet maken en aan elkaar plakken. De loods heeft altijd al de neiging gehad spontaan uit elkaar te vallen. Dat is nu best handig. Maar voor de toekomst plak ik een en ander ook met stukjes karton en een blokje hout aan elkaar.






Vervolgens komen er wat Thingyverse muurtjes uit de 3D printer. Ook is de rails ondertussen van ballast voorzien.




Nog een beetje verf op de muren en wat meuk op het bedrijfsterrein.




Verder vind ik nog een paar "low relief" (ondiepe) fabrieksgebouwen op Thingyverse. Een kijken of ik daar wat mee kan.
Dit is de eerste.






Voor de sponningen er in gaan, eerst nog even op kleur brengen. En dan kijken waar dit gebouw het beste kan staan.
Ik had ook nog gewoon papieren fabrieksgevels geprint, maar ik denk er nu over om zelf nog iets in 3D te ontwerpen voor de achterkant van deze module.

Wordt vervolgd...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #401 Gepost op: 19 april 2024, 16:46:07 »
Van de week met het 3D ontwerpprogramma "Onshape" zitten stoeien om baksteentjes goed op een gevel te krijgen. Maar het is gelukt, en er rolt iets bruikbaars uit de printer.




ik print geen losse sponningen: een en ander gaat toch in de verf en het scheelt weer "gedoe" met alles passend krijgen en er later los in zetten.
Dan nog een achterkant en twee zijkanten er bij...




Op de gevel laat ik eerst wat dunne grijze verf in de voegen lopen. Terwijl dat droogt plak ik aan de binnenkant van de achterzijde nog een 2D print om een beetje indruk te geven dat er "iets" in de fabriekshal gebeurt.




Dan nog wat meer verf, glas er in en de boel in elkaar lijmen.




En zo wordt het al wat aan de achterkant van deze module...






Eerlijk gezegd vind ik mijn eigen fabrieksgevel wat verfijnder dan die van Thingyverse. Maar voorlopig kan het er zo mee door. Iets anders ontwerpen, printen, verven en neerzetten kan altijd nog.
Eerst maar wat verder afwerken met wat groen en zo.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 428
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #402 Gepost op: 19 april 2024, 20:21:50 »
Mooi gemaakt, hoor! 👏👏👏

Wanneer ik eens tijd over heb 🙄🙄🙄 moet ik me ook naar eens in 3d printen verdiepen...
Paul