Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparaties van locomotieven

Nieuwe motor in Piko VT04, en daarna pimpen.

(1/3) > >>

Rob:
Vandaag in De Broodfabriek in rijswijk een PIKO VT 04 en wat motortjes opgeduikeld.




Het is een gedateerd model, maar wel erg netjes. Volgens de verkoper een vitrine model. Dat betekent eerst weer gangbaar maken. Zo moet bijvoorbeeld de verharste olie van de tandwielen af.




Daarna een en ander geolied en ingereden.
Ook de techniek is vrij  eenvoudig en solide (op zich hou ik daar wel van).




Maar de (Gützold) motor loopt wat moeilijk aan en trilt hoorbaar bij het rijden. Dus ik wil wel even kijken wat zo'n Rijswijks motortje kan doen. Even provisorisch monteren met wat plakband.




Dit motortje loopt erg soepel aan, misschien zelfs bij een te lage spanning  :o Maar daar is met wat diodes nog wel wat aan te doen.

Tot zover even...

Rob

Pierre:
Ha ... gelijk gestart met de gescoorde handel uit Rijswijk. Leuk man. ;)

Rob:
Zo is 't Pierre.
Ik hoopte op een beetje inspiratie van zo'n beurs en dat is gelukt :)

Na de provisorische montage en succesvolle testritjes, wordt de motor nu definitief gemonteerd.
Allereerst moet daarvoor de cardankoppeling van de oorspronkelijke motor as af. Dat had ik al geprobeerd, maar dat lukte niet zo. Maar na het verwarmen van de plastic koppeling in een glas heet water lukte het wel, met twee schroevendraaiertjes als hevel.




De koppeling past enigszins stroef op de as van de nieuwe motor




Dan kan de motor met een klein stripje styreen ietsjes schuin naar boven worden gemonteerd (gelijmd). Zo lijnt de as van de motor goed uit met de cardanas naar de wielen.


^ Een plakbandje fixeert de motor tijdens het drogen van de lijm.


Dan wordt de motor nog wat 'getemd' met een diode-brug. Drie diodes in serie en in elke richting brengen de motorspanning met ruim 2 volt (3 x 0,7) omlaag.




Nu laat de snelheid zich mooi regelen van langzaam tot de schaalsnelheid van 160 km/uur.
Nog een bonus: de motor zit nu net onder de raampjes!




Dus dat wordt interieur bouwen....  ;D

Rob

PietB:
Dat is een heel mooi resultaat Rob!

Klasse gedaan.

grt Piet.

Pierre:
Dat heb je mooi gedaan Rob en dat de motor onder de raamrand komt is helemaal mooi. Meestal loop je daar stuk met inbouw van een andere motor. ;)  Hoe ga je de motor nu definitief vastzetten?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie