Auteur Topic: Nieuwe baan zoekt naam (en plan)  (gelezen 1926 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sebastiaan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Nieuwe baan zoekt naam (en plan)
« Gepost op: 26 april 2021, 11:39:41 »
Dag iedereen,

Na het de afgelopen weken wat over zitten te piekeren over een nieuwe baan of niet ben ik toch tot het punt gekomen dat ik de gedachte heb van
"Ik zal ze wel al plannen, als ik ze echt beter vind dan mijn huidige dan doe ik het gewoon."

Mijn hoofdredenen voor een nieuwe baan te bedenken is redelijk simpel. Ik ben niet meer tevreden over de mogelijkheden van mijn huidige baan.
Huidige baanplan:

De routes die ik kan rijden zijn steeds dezelfde ovaal en telkens dezelfde richting. Ook ben ik niet tevreden over hoe ik mijn baan heb verdeeld in "Stads vierkant" en "Grasvlakte vierkant".


Nu ik heb wel wat ideeën voor het landschap/gebied waarin mijn modelbaan zich zou situeren namelijk het zwarte woud meer richting de grens alpen.
Ik heb nu al wel mijn beschikbare ruimte al eens uit geschetst maar verder dan dat geraak ik eigenlijk niet echt, er komen geen ideeën uit.

Nu ik weet wel wat ik allemaal op de baan wil, namelijk al het volgende:


Nu ik vroeg me af of dat ik hier wat Ideeën nog kon opdoen of wat hulp mee kon krijgen.
Hieronder nog even de situatie van de ruimte:

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Nieuwe baan zoekt naam (en plan)
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2021, 18:17:34 »
Hoi Sebastiaan,

Altijd leuk om nieuwe plannen te maken, toch?
Ik heb ook geleerd van eerdere banen, en ook mijn huidige baan heb ik recent nog e.e.a. veranderd, omdat er iets was dat me op-den-duur is gaan tegenstaan.

Je schrijft dat je ook verschillende routes zou willen rijden. Heb je ook gedacht aan bijvoorbeeld routes-met-iets-te-doen onderweg? Je kunt dan denken aan 2 stations en verschillende spooraansluitingen waartussen een en ander aan (goederen)verkeer is. Dat laatste vind ik zelf erg leuk. Bijvoorbeeld boomstammen ophalen bij de bosbouw, afleveren bij de zagerij, planken van de zagerij naar een meubelfabriek. Dit is één voorbeeld, maar zo zijn er meer te bedenken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Sebastiaan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe baan zoekt naam (en plan)
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2021, 20:42:35 »
Dag Rob,

Ik wil zeker wel een "doe" aspect proberen te hebben op de baan maar hoofdzakelijk vind ik het leuk om gewoon de treinen rijdend te zien door het landschap (met af en toe een stop hier en daar) maar daar ook geregeld verandering in te zien.

Het gene dat mij het meeste stoort aan mijn huidige baan is bijvoorbeeld dat het bijna onmogelijk is om op hetzelfde moment meer dan 2 treinen tegelijkertijd op de baan te hebben staan.
Aangezien ik graag wat variatie zie begon ik het niet echt meer leuk te vinden voor een paar keer de ovaal rond te rijden, heel misschien eventjes te stoppen voor vanachter aan de baan te rangeren en dan weer de loc's en wagons van het spoor te halen en te vervangen door een andere combinatie.

Sébastiaan

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Nieuwe baan zoekt naam (en plan)
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2021, 21:47:50 »
Hoi Sebastiaan,

Duidelijk. Rijden en kunnen afwisselen, voornamelijk.
Dan zou ik inderdaad een groot schaduwstation plannen. En een flink stuk zichtbaar (slingerend) spoor om treinen te kunnen zien rijden.
Heb je ook nog treinstellen of trek-duw treinen? Dan kun je daarvoor een deel van het (schaduw)station met kopsporen maken. Scheelt ruimte en wissels.
Sowieso is het wel fijn om  even aan te geven hoe lang je treinen gaan zijn (of minimaal moeten zijn) om een beetje idee te hebben voor het plan.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Sebastiaan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe baan zoekt naam (en plan)
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2021, 00:31:33 »
Dag Rob,

De trein gemiddelde trein afmetingen meegeven was ik inderdaad even vergeten.

De meeste passagiers treinen die ik rijd bestaan uit 2 of 3 wagons van +- 28cm lang dus in totaal met de loc tussen de 76-104cm lang.
Mijn goederen treinen variëren meer in lengte en bestaan meestal uit kleine wagons van om en bij de 12cm per wagon. Daar koppel ik dan meestal een stuk of 6-8 aan elkaar voor.

Mijn aller langste treinstel dat ik heb is een Rheingold set (4 passagier wagons, 1 bagage wagon), met locomotief inbegrepen toch 160cm lang.

In de complete collectie heb ik dan tenslotte nog 2 trek-duw wagon sets van telkens 3 wagons en 1 accu-treinstel met extra wagon (+- 50cm totaal).

In totaal heb ik wel gemakelijk een stuk of 15 individuele passagier wagons gecombineerd dan met een goeie 7/8 locs. Goedere wagons heb ik een stuk of 30 ook van. Combineren en veriatie gaat dus eigenlijk nooit direct een probleem zijn.

Sébastiaan

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Nieuwe baan zoekt naam (en plan)
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2021, 10:55:31 »
Da's een mooie collectie, Sebastiaan. en er zal vast nog wel eens wat bij komen...

Bij mij gaan de ideeën al een beetje komen, hoor. Laten we beginnen met het schaduwstation. Schaduwstations heb je in 2 basisvormen:
parallel = sporen naast elkaar. Veel vrijheid in volgorde van binnen- en uitrijden. Wel veel wissels nodig.
sequentieel = een lang spoor in verschillende vakken verdeeld. first in - first out. Geen wissels nodig, maar treinen gaan in een vaste volgorde er weer uit.
Een combinatie kan natuurlijk ook.
In jouw geval kun je bijvoorbeeld denken een sporen van (bijna) 2 meter, die je elk in 2 of 3 vakken verdeelt. De Rheingold neemt dan een heel spoor in beslag; de kortere treinen delen een spoor.

Verder kun je overwegen 'ergens' een verdekt maar goed bereikbaar spoor te leggen, waar je treinen van de baan af kunt halen en nieuwe er op zetten. Dit heet ook wel fiddle yard. Zo'n fiddle yard is ook goed multifunctioneel te maken door er bijvoorbeeld meteen ook een test of programeer spoor van te maken... Zo'n fiddle yard heb ik zelf nog als module in de planning staan....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Sebastiaan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe baan zoekt naam (en plan)
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2021, 23:27:05 »

Ik denk dat ik dan eerder neig richting een combinatie oplossing, wissels kosten nu eenmaal veel geld, maar een hele tijd dezelfde volgorde behouden is wat repetitief.
Het fiddle yard concept had ik voorheen nog niet direct van gehoord. Het lijkt mij in ieder geval wel heel handig voor het te gaan gebruiken.
Al jaar en dag gewoon dat ik ergens tussen de scenery mijn trein en wagons juist op de rails moet zien te krijgen.

Sébastiaan