Auteur Topic: Mittelwald  (gelezen 7275 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Mittelwald
« Gepost op: 21 april 2021, 06:12:04 »
Goedemorgen  :D,

Ik ben een tijdje stil geweest maar probeer wel regelmatig ff de berichten door te lezen. Inmiddels is mijn baan geheel afgebroken en al het herbruikbare ingepakt.
3 mei krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis, gelukkig groot genoeg zodat er weer een slaapkamer omgebouwd kan worden tot mancave  ;D

Ik heb een baan ontworpen in een soort van U vorm, met 3 lagen. onderop een schaduwstation met 8 sporen, daarboven de paradebaan met station en locdepot.
Op een aftakking van het paradespoor komt nog een enkelsporig stukje naar een haven.
Vanaf deze 2de laag komt er een enkelsporig lijntje naar de bovenste laag met een klein 2 sporig kopstation en een goederenafhandeling.

In het nieuwe huis zal ik van de zomer wel bezig zijn met wat klusjes.... ::) we beginnen met de wanden en een nieuwe vloer dan kunnen we voor 8 juni over.
Verder komen er gelijk zonnepanelen op het huis want het wordt zomer en zon is geld!. begin juli komt de nieuwe keuken.

In de tuin gaan we een veranda plaatsen, van 3x8 meter (hiervoor moeten er eerst behoorlijk wat bomen en struiken uit) dus we hebben werk zat de komende tijd.
Als er nog tijd over blijft misschien aan de treinbaan beginnen, anders maar in het najaar.

Ondertussen blijf ik jullie wel volgen maar posten zal wat minimaal zijn. Dus @Wim Corduwener niet mn accountje opruimen  :P

Knutselse allemaal en tot snel!

Groet Mies

Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Mittelwald
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2021, 13:30:29 »
Dag @Mies,
Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis. En mooi ook dat je ruimte hebt om je uit te leven met je hobby.

Ondertussen blijf ik jullie wel volgen maar posten zal wat minimaal zijn. Dus @Wim Corduwener niet mn accountje opruimen  :P
Ach Mies, je hoort toch bij de familie?
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Mittelwald
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2021, 11:31:16 »
Hoi allemaal,

we zijn verhuisd en ben gister voorzichtig gestart met mn treinkamer. Beetje dozen uitpakken en meten op de grond hoe groot mn nieuwe baan kan worden zodat ik er ook nog bij kan.
Het idee is een tafel te maken met uitneembare modules zodat ik die beneden in de garage/werkplaats kan maken. Ik zal eens beginnen met het maken van nog een vitrine zodat de rest ook uitgepakt kan worden #luxeprobleem

Het baanplan heb ik redelijk klaar en ga van de week hout bestellen voor het maken van het frame.
Tips zijn welkom :-)















Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Mittelwald
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2021, 12:31:47 »
Goed te horen dat je treinengebeuren weer opgestart gaat worden Mies. Is je huis een beetje op orde?
Mooie ruimte heb je en het baanplan is ook wel indrukwekkend met veel mogelijkheden. Succes man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Mittelwald
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2021, 14:41:27 »
Mooie kamer, mooie plannen, Mies.

Het baanplan is duidelijk een 'rijders' baan: lange sporen, groot schaduwstation.

Ik zou wel sommige bogen anders maken: Dat rechte stukje met beide kleine bochten vooraan kan er beter uit en één ruime (flex rails) boog worden. Dan ziet dat er ook met een hoge snelheid wat soepeler uit.
Hetzelfde geldt voor de boog achter de locloods. Misschien een idee om de linker zijde van het station in een ruime boog te leggen?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Mittelwald
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2021, 17:01:45 »
Ben begonnen aan de tafel voor de onderste laag. Baan is zo ontworpen dat ik straks via luiken in de baan overal bij kan.
morgen maar eens beginnen met de rails van het schaduwstation.



Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Mittelwald
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2021, 15:08:25 »
Wauw ... Je laat er ook geen gras over groeien Mies. Je gaat als een speer. Mooi werk man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Mittelwald
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2021, 18:55:21 »
Wauw ... Je laat er ook geen gras over groeien Mies. Je gaat als een speer. Mooi werk man. ;)

Dat gras komt pas later @Pierre  :P
Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Mittelwald
« Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2021, 23:07:44 »
Je hebt het toch zeker wel al vast ingezaaid? ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Mittelwald
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2021, 07:56:03 »
Vergeet dan niet om af en toe wat water te sproeien...Dat ziet er errug strak uit.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Mittelwald
« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2021, 07:11:30 »
In het weekend maar begonnen met het leggen van het schaduwstation. Mn vrouw was aan het werk, tussen de buien door met de hond naar het park.
Verder hier en daar in huis nog wat plinten gemaakt.

Van de week beginnen met de bedrading en dan in iTrain de baan gaan tekenen.
Zo kan ik eerst het schaduwstation helemaal testen voordat de volgende laag gebouwd wordt.





Groet Mies

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Mittelwald
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2021, 09:21:02 »
Hoi Mies,

Lekker voortvarend aan de slag. Ziet er allemaal solide en netjes uit.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Mittelwald
« Reactie #12 Gepost op: 30 mei 2021, 17:49:34 »
Tussen het verwijderen van 60 coniferen toch nog ff met de baan bezig geweest.

Kleine update  :D



Groet Mies

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Mittelwald
« Reactie #13 Gepost op: 31 mei 2021, 21:46:41 »
Schiet wel lekker op zo.
Paar draadjes er aan solderen, s88 er aan en rijden maar.
Was het maar zo makkelijk maar ik denk dat het niet lang zal duren dat er een trein gaat rijden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Mittelwald
« Reactie #14 Gepost op: 1 juni 2021, 17:54:57 »
Indrukwekkend Mies. Ik ben blij dat ik met jou geen wedstrijdje hoef te doen met snel bouwen. Bij voorbaat al een verloren zaak. Top Man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Mittelwald
« Reactie #15 Gepost op: 3 juni 2021, 07:58:23 »
Mooi werk!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Mittelwald
« Reactie #16 Gepost op: 17 augustus 2021, 19:42:46 »
Update!
Nadat we de afgelopen weken hard aan de tuin hebben gewerkt, deze week wat tijd gestoken in het aansluiten van de blokken op de terugmelders.
Zowaar gisteravond een paar rondjes kunnen rijden met een loc. van de week maar eens goed proefrijden en de mogelijke foutjes er uithalen. Er schakelde wat wissels verkeerd om en dan gaat het rijden met iTrain natuurlijk mis. Ook alle gemeten lengtes van de blokken die ik heb ingevoerd moet ik nog een keer checken of het er goed in staat.

hieronder een kleine update van hoe de tuin was op 3 mei dat we de sleutel kregen en hoe het nu is.

tot snel met baan updates, foto's en filmpjes :-)





Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Mittelwald
« Reactie #17 Gepost op: 22 augustus 2021, 14:08:09 »
Naar aanleiding van de suggesties van @iTom en @Michel Bikkel, het gedeelte waar het specifiek over iTrain ging dan over de bouw van Mittelwald, heb ik het spul opgesplitst en verplaatst naar het board iTrain.

Ik hoop dat jullie daar vrede mee hebben.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Mittelwald
« Reactie #18 Gepost op: 22 augustus 2021, 16:27:41 »
Nou zoals eerder gemeld ben ik volop aan het testen met iTrain. het lijkt allemaal aardig te werken.

Groet Mies

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Mittelwald
« Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2021, 17:42:22 »
Dat is al een mooi begin, zie wel een knik in het station neem aan dat je dat nog moet aanpassen of is het gezichtsbedrog.
Trein remt netjes af.

Vraagje, heb jij je wagons aangepast voor detectie, ik ben er nu mee bezig om ze van een smd weerstandje te voorzien maar bij de Brawa wagons zijn beide kanten geïsoleerd. Heb jij ook wagons van Brawa of dergelijke en hoe heb je dat dan eventueel aangepast. Ik had eerst gebruik gemaakt van weerstandslak maar dat voldoet niet en geeft problemen bij het rangeren en omlopen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Mittelwald
« Reactie #20 Gepost op: 22 augustus 2021, 18:46:37 »
Hoi @iTom,  Ik moet onder het station nog verstevigings hout aanbrengen. De triplex buigt door. Straks komen er uitneembare modules zodat ik altijd bij het schaduwstation kan.

Voor de detectie van de wagons maak ik gebruik van smd weerstanden. die plak ik op de as en dan met geleidbare verf maak ik de contacten
Als er aan beide kanten isolatie zit zou je dit met de verf kunnen doen, ik zou de wielen vervangen voor "normale" van bv Fleischmann of Roco.
Ik had ook wagons daar zaten kunststof assen op. Die geleiden helemaal slecht  ;D

De ingredienten SMD 10K


Isolatie busje deels wegslijpen zodat de SMD vlak er op geplakt kan worden






Contacten met as en wiel verbinden dmv geleidbare verf



Groet Mies

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Mittelwald
« Reactie #21 Gepost op: 22 augustus 2021, 19:54:47 »
Hoi @Michel Bikkel  Komt vast wel goed met dat doorbuigen.

Ik heb de meeste wielen ook zo voorzien van smd weerstanden maar bij Brawa zijn ze aan beide kanten geïsoleerd.
Heb er ook aan gedacht deze te vervangen door andere maar vind dat wel zonde, Brawa zijn niet de goedkoopste en de wielen zien er net als de wagons top uit.
Ben nu begonnen met beide kanten een smd weerstand en zo te zien wil dat wel werken met detectie.

Bedankt voor je info en succes verder met de baan en het huis wat nu al aardig is opgeschoten zo te zien.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Mittelwald
« Reactie #22 Gepost op: 27 september 2021, 17:38:01 »
hoi Allemaal,

even een update! Het sporenplan is klaar en aangesloten op de bezetmelders. Ik moet nog wel alle seinen plaatsen maar dat komt nog.
Ondertussen de tafel zo gemaakt dat er overal uitneembare luiken zijn zodat ik overal bij kan indien dat nodig is. Om storingen te voorkomen heb ik op moeilijk bereikbare plaatsen de rails aan elkaar gesoldeerd.

De draaischijf wordt nu bestuurd met een DR5052 en ik heb een klokanker motor hiervoor besteld bij SB-Modelbouw. De decoder heeft verschillende snelheden zodat de schijf erg mooi start en stopt en langzaam draait als hij bijna op positie is.

Verder heb ik een brug gemaakt van 4 marklin boogbruggen en heb ik mn oude viaduct pasgemaakt om een soort van ondersteuning te maken. denk dat het leuk wordt. Ben nog even aan het denken voor de rivier/dal bodem en hoe dat af te werken. Tips zijn natuurlijk welkom.

Vervolgens ben ik begonnen met wat gebouwen neer te zetten om eens te zien hoe e.e.a. gaat passen. concrete plannen hiervoor heb ik nog niet maar dat komt denk gaanderweg.

Tot zo ver weer even! groet!











Groet Mies

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Mittelwald
« Reactie #23 Gepost op: 27 september 2021, 18:28:17 »
Goed bezig geweest.
De rivier gaat die onder de stad door of alleen onder de sporen van het station.
Kademuren kan je mooi aankleden met gipsmuurtjes of ander materiaal.
Verder afwerken met ModPodge voor het ultieme watereffect.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Mittelwald
« Reactie #24 Gepost op: 27 september 2021, 19:44:20 »
GEWELDIG! Wat ga je snel Mies. Ik vind je nieuwe baan prachtig worden man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/