Modelbaanbouw voor de liefhebber > Eigen bouwprojecten

Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor

(1/15) > >>

Rob:
Na het (om)bouwen van TT materieel voor 1:87 meterspoor, kwam het idee om een groter (om)bouw project te doen: een zogenaamde Garratt locomotief. Zoiets als dit.




Dit type locomotieven was vooral populair in Afrika en het Verre Oosten. Immers: wat doe je als het vervoer toeneemt en het niet haalbaar is om het uitgestrekte smalspoor (Kaapspoor of Meterspoor) netwerk geschikt te maken voor bredere treinen en hogere asdruk? Dan ga je de lengte in!
Met stoomlocs kom je snel aan de limiet hoeveel drijfwielen je kunt koppelen, dus dan worden dat meerdere drijfwerken die kunnen draaien t.o.v. elkaar. En natuurlijk een grote ketel om genoeg stoom te produceren, maar dan heb je ook een flink vuurtje nodig.
Garratt kwam op het idee de drijfwerken ver uit elkaar te plaatsen, zodat de grote vuurkist tot laag boven de rails kon komen. De voorraden kolen en water komen dan boven de drijfwerken om voldoende druk en adhesie te geven.
Dit ontwerp is met name gebouwd door de Firma Beyer-Peacock, al waren er ook andere fabrikanten. Voor wie de Engelse taal machtig is, is hier een aardige site met geschiedenis, foto's en lijstjes wat er zoal gebouwd is: http://www.beyergarrattlocos.co.uk/source.html

Goed, wat wordt het project. Op bovengenoemde site heb ik gezocht naar een Garratt locomotief ontwerp voor Meterspoor en daarbij TT drijfwerken gevonden die op schaal zouden passen. Ik kwam uit op de "Burma A class" of  "Burma B class" en de drijfwerken van een BTTB BR56.



^ Een tekening met maatvoering van de "Burma B class"



^ De basis-ingrediƫnten: 2x TT BR56, 2x motor van een railbus.

Het wordt nog even puzzelen hoe ik deze loc ga bouwen. Maar het ontmantelde drijfwerk van de 1:120 BR56 lijkt alvast aardig overeen te komen met het drijfwerk van de 1:87 meterspoor Garratt.




Tot zover voor nu ...

Rob

Pierre:
Oei ... groots project Rob maar wel een gigantisch mooie. Ik blijf je vol bewondering volgen met dit kunststukje. Succes man. ;)

Rob:
Bedankt, Pierre.
Dit is zo'n project waarvan ik nog niet kan overzien hoe het gaat lopen. Gewoon maar beginnen en dan stap voor stap  :-\
Rob

Wim Corduwener:

--- Citaat van: Rob op 17 april 2021, 21:09:26 ---Bedankt, Pierre.
Dit is zo'n project waarvan ik nog niet kan overzien hoe het gaat lopen...

--- Einde van citaat ---
Het loopt zoals het loopt en we gaan het ontdekken.
Succes!

RAIL:
Knap project, ik blijf dit zeker volgen.
Ik ben wel benieuwd hoe je alles goed rijdende gaat krijgen.
Versta me niet verkeerd ik twijfel zeker niet aan je kunde hoor.  ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie