Auteur Topic: Waarom zijn die draadjes zo dun  (gelezen 1507 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline chris

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
  • 2 rail gelijkstroom H0
Waarom zijn die draadjes zo dun
« Gepost op: 10 april 2021, 17:57:50 »
Pfff, nu merk ik toch echt dat mijn ogen minder worden. Mijn Fleischmann BR218 reed zijn rondjes in het donker, beter gezegd, de verlichting deed het niet meer. Al meerdere keren gelezen over problemen met een BR218 van Fleischmann, maar de loc rijd gewoon.
Dan de kap er maar eens afhalen en zie, 2 draadjes op de decoder hangen los. De witte en de gele. Snel maar weer vast solderen en toen kwam ik er achter dat een goede loepbril niet voor niets is aangeschaft. Tjee, wat een dunne draadjes. Dat gaat nog wat worden als ik straks mijn eerste analoge loc ga aanpassen.

De draadjes in dit geval zijn losgebroken omdat de lijm van de bedrading los zat, dus eerst dat maar goed vast gezet met het lijmpistool. Omdat alle bedrading op een wielstel zit, zijn blijkbaar in een bocht de draadjes strak komen te staan en los gebroken. Veel te dun, maar het is niet anders. Om te oefenen eerst een Lima koploper voorzien van een laisddc decoder. Oude koploper is simpel van opzet en de decoder is niet al te duur, dus als het fout gaat is het een niet al te duur leer moment. Maar de loepbril blijft standaard op mijn werkbank liggen.
Een grote glimlach krijgen , alleen al door een treintje rond te zien rijden.