Modelbaanbesturing > Algemene vragen & polls
Vuurtorenverlichting H0 led met "simulatie" van ronddraaien
Frank van Gorssel:
Als redelijke newbie weet ik even niet in welk forumdeel mijn vraag thuishoort ! Ik wil als fervente Terschelling-ganger een model van de vuurtoren "Brandaris" in mijn scenery verwerken maar heb geen idee wat ik nodig heb om daar een beetje overtuigende verlichting in te bouwen. Voor de ervaren knoesten hier waarschijnlijk gesneden koek; ik hoop op een paar suggesties!
Wim Corduwener:
Nou @Frank van Gorssel, gesneden koek is het zeker niet. Ik ben een fervente Texel-ganger en ik heb wel wat met vuurtorens. Ook heb ik al vaker nagedacht over de verlichting van een te bouwen vuurtoren. De meest makkelijk manier is natuurlijk om de verlichting te maken door er een led in te bouwen. Maar omdat er in echte vuurtorens ronddraaiende elementen zitten, heb ikzelf al eens bedacht om iets te maken met een langzaam ronddraaiende led. Hierdoor zou het licht van zo’n vuurtoren meer een reëler effect krijgen.
PietB:
Ik zou de LED stationair maken en er een een klein spiegeltje omheen laten ronddraaien, bv met een 2 fase stappen motor.
Dit is het aansluitschema:
En het C++ programma.
Met de waarde van de delay functie kun je de omwentelings snelheid regelen.
De delay wacht met verder uitvoeren het aantal milliseconden dat tussen de haakjes staat.
Dus delay(1000) is een pause van 1 seconde, Terschelling heeft 2 knippers per tien seconden.
Een mooie kleine stappenmotor is dit:
https://nl.aliexpress.com/item/1005001515665786.html
Het spiegeltje is simpel te maken een plaatje styreen met een velletje alufolie er op geplakt.
grt Piet.
Wim Corduwener:
Spiegeltje ronddraaien kan, led ronddraaien kan ook. :)
Rob:
Hoi Frank,
Ik kan me ook nog voorstellen dat je een looplicht/led rondom doet. Dan heb je geen mechaniek nodig.
En als je de om de beurt langzaam laat oplichten en uitdoven (dus dat de volgende al begint op te lichten, als de voorgaande gaat uitdoven) zou dat zo maar een heel aardig effect kunnen geven. Geen mechaniek, maar wel wat elektronica nodig (al kan dat ook met een Arduino of iets dergelijks).
En voor de mechanische versie kun je, in plaats van een stappenmotor (die logica/aansturing nodig heeft om te draaien), ook denken aan een motortje met (flinke) vertraging. Die heten ook wel 'vertragingsmotortjes'. Je kunt ze bestellen/kopen met een specificatie van het aantal omwentelingen/min op de uitgaande as. Fijnregelen van de snelheid doe je dan met het voltage dat je er op zet.
Ik weet niet precies waar je vuurtoren op je baan komt, maar ik zou in ieder geval voorkomen dat-ie ook op de achtergrond schijnt. Ik denk dat dat er raar/onrealistisch uit ziet.
Rob
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie