Modelbaanbesturing > Vraagbaak voor beginners en herintreders
Welke Koppeling in HO
lukeskysailor:
Ik ben bezig met het bouwen van een inglenook sidings rangeer spel voor mijn vader. De gebruikte schaal is HO en het materiaal van Rocco. Als rollend materiaal is er gekozen voor 8 verschillende 2 assige goederen wagons en een 3 assige Lok (V36). Er is gekozen voor 1 ontkoppelspoor in het korte stuk van de "doorgaande lijn". De bedoeling is dus dat er daar voor ontkoppeld wordt en dan terug geduwd wordt op een van de rangeer sporen. Is dit haalbaar met elke koppeling of dien ik voor een specifiek type te gaan? Alle wagons en de lok hebben verwisselbare koppelingen.
Rob:
Hoi Luc,
Ik denk dat je voor het opdrukken koppelingen met voorontkoppeling nodig hebt. Dit zijn koppelingen die los blijven zolang je duwt na het ontkoppelen. Fleischmann profi koppelingen hebben deze mogelijkheid en ik meen dat Roco kortkoppelingen het ook kunnen. Misschien zijn er nog meer typen, maar deze ken ik.
Ik heb ervaring met de profi koppelingen, ook met voorontkoppelen. Mijn ervaring is dat het redelijk werkt, maar zeker niet feilloos is. Als de wagon even wat wegloopt (rails niet helemaal vlak, of de loc hapert) dan kan de wagon weer koppelen. Sommige koppelingen of combinaties 'willen' niet zo goed samen en dan wordt het ontkoppelen ook opgeheven.
Natuurlijk kost koppelen ook nog enige moeite, en vaak kun je ook voorzichtig opduwen met geheel ontkoppelde wagons zonder dat deze vast gaan zitten.
Dit voorzichtig opduwen kan, denk ik, ook met beugelkoppelingen, omdat deze ook wat kracht nodig hebben om te koppelen. De haakkoppelingen (die oude van Fleischmann) koppelen daarentegen heel licht en opdrukken zonder te koppelen lukt niet.
Er is nog iets waar je aan moet denken met de één ontkoppelaar aanpak: als je wagons op een spoor achter wil laten bij het rangeren/puzzelen, moet je ze nu eerst naar de ontkoppelaar meenemen en dan weer op hetzelfde spoor terugduwen.
Dit, en de (voor)ontkoppel perikelen, hebben voor mij de doorslag gegeven ontkoppelaars op elk doodlopend spoor in te bouwen op de rangeerpuzzel.
Misschien heb je nog wat koppelingen liggen en kun je met een setje een en ander proberen....
Oh ja nog iets: het rangeren wordt wat makkelijker als de wagons een beetje gewicht hebben, zowel het koppelen als ontkoppelen wordt dan meer betrouwbaar.
Rob
lukeskysailor:
Dag Rob,
Bedankt voor de info. Ik heb de klassieke beugel koppelingen en ook enkel wagons met de profi koppeling. Enkel lukt het mij niet om te koppelen met de V36 van LENZ. De koppelings pin zit lager dan de beugels op de wagons en de lok zelf heeft geen beugel. Ik weet niet of ik in de lok een profi koppeling kan monteren.
Groeten, Luc
Wim Corduwener:
Dag Luc,
Als je zoekt op “Fleischmann Profi koppelingen” dan vind je een behoorlijke variatie aan mogelijkheden. Niet alleen koppelingen met een NEM-schacht maar ook variaties die op het oudere materieel past en in hoogte verstelbaar is.
Rob:
Er is, zoals Wim aangeeft, vaak wel iets te vinden of te verzinnen. Misschien dat je voor de Lenz lok zelf wat in elkaar kunt/moet knutselen.
Op mijn baan/materieel gebruik ik uitsluitend Profikoppelingen, zodat alles met alles kan koppelen. Dat is een beslissing van 25 jaar geleden, waar ik nu ook min of meer aan vast zit. :-X
Daardoor heb ik bijvoorbeeld aardig wat zitten fabrieken aan oude koppelingen van Trix, Roco, Rivarossi, Piko en Lima om die te verbouwen tot Profikoppelingen of, omgekeerd, Profikoppelingen (steek, sleuf) aan te passen, zodat die op 'vreemd' materieel passen.
Rob
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie