Modelbaanbouw voor de liefhebber > Scenery (landschapsbouw)

Huizen

(1/5) > >>

Aad_Ayden:
Even een vraag waar ik in mijn voorbereiding tegen aan loopt.
Ik wil voor mijn Nederlandse dorp ook echt Nederlandse huizen. .
Nu heb ik al een stapel Holland Scale huizen liggen om te bouwen. Nu vraag ik mij af is Artitec betreft grootte en kwaliteit goed te combineren naast Holland Scale?

Wim Corduwener:
Dag @Aad_Ayden,
Als je het over schaalverhoudingen hebt dan is het antwoord denk ik ja! Er wordt in de modelhuisjeswereld nogal wat gerommeld met schaalverhoudingen. HollandScale is qua schaal vrij nauwkeurig en ik denk dat dit ook voor Artitec geldt. Houd er wel rekening mee dat Artitec wat meer bewerkelijk is om te bouwen.

Aad_Ayden:
Dat wat precies mijn punt @Wim Corduwener
Als ik er faller ofzo naast zet vraag ik me altijd af bij wie de duimstok stuk is. Wat versta je onder bewerkelijker? Meer kleine onderdelen? Groet Aad

Wim Corduwener:
Fabrikanten van modelbouwpakketten slaan er vaak maar één slag naar en kloppen veel te vaak de schaalverhoudingen niet. Meestal kom je daar pas achter als je het pakket gekocht hebt.


▲ Van deze schaal klopt niks en als je goed naar de foto’s op de verpakkingen kijkt dan kun je vaak al zien of de Preisertjes moeten bukken als ze door de deur willen.

De pakketten van HollandScale, Tilly en Artitec zijn aardig op schaal. En sommige pakketten van Kibri (fabrieksgebouwen) en Faller (grachtengevel) werken ook prima.

Penijn52:
Dag Aad

Fabrikanten rommelen bewust met afmetingen van modellen.

Soms is het zelfs moeilijk onderscheid tussen N en Ho te maken. De afmetingen van de deurtjes is vaak een herkenningspunt.

Schaal vermelden slaat dus nergens op. Beter zo zijn; geschikt voor .......

Dit gerommel met de afmetingen doet men vanwege het ruimte gebrek op de meeste modelbanen en de wens van de bouwers om veel verschillende items en spoor te willen plaatsen.

Ikzelf maak het onderscheid door ze als voorgrond  en/of achtergrond model te benoemen en zodanig te plaatsen met als gevolg dat je ook wat diepte krijgt.

Holland scale heeft helaas maar een beperkt aantal modellen. Probleem voor je is, dat het moeilijk is in te schatten hoe groot een model uitvalt. Afbeelding op de doos zegt niet zo veel.

Beste is het aan te schaffen model in afgebouwde staat te bekijken. De beurzen aflopen ?

Veel succes ermee en wil je wat weten aarzel niet.

Vgr Peter






modelbaan   

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie