Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparaties van locomotieven

Tandwiel vervangen Fleischmann 4335 loc

(1/4) > >>

Tom:
Beste,

Ik wil het tandwiel dat rechtstreeks op de motoras zit vervangen.
Ik heb inmiddels een nieuwe ontvangen maar het lijkt alsof de as net een fractie dikker is dan het asgat van het tandwiel, of zou ik deze er met wat gepaste kracht op kunnen drukken?
Ik wil uiteraard niks kapot maken!

Rob:
Hoi Tom,

Dat tandwiel moet wel goed klemmen, anders slipt het door. Zeker als er later nog wat olie op de as/lager van de motor gaat.
Probeer het inderdaad met wat beleid en enige kracht.
Je kunt ook (eerst) checken of het tandwiel het juiste onderdeel is voor merk, type (productnummer) en productiejaar van de loc. Soms zijn er kleine verschillen.

Ik heb verschillende ervaringen met Fleischmann locs: bij sommige ging het oude tandwiel vrij makkelijk van de as af, soms heel moeilijk. En bij het er op zetten hetzelfde verhaal: de ene klemt wat meer dan de ander. Ik heb wel tandwieltjes met een hamer (voorzichtig) op de as getikt. Daarbij de andere kant van de as goed ondersteunen, anders belast je de lagers e/o het anker.

Rob

Tom:
Hoi Rob,

Ik heb via de onderdelenlijst van Fleischmann het nummer opgezocht en ook zo besteld op een andere website, want kon het bij Fleischmann zelf niet vinden.
Ik ga het eens met wat beleid proberen. Maar kan er dus beter geen olie van te voren al op doen denk ik?!

Rob:
Hoi Tom,

Ja, soms heb je 'na productie' van onderdelen die de fabrikant zelf niet meer levert.
Inderdaad geen olie bij het monteren....
Succes!

Rob

Tom:
Heb je misschien nog een goede tip om het oude tandwiel er af te krijgen?
Las elders dat verwarmen met een soldeerbout kan helpen?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie