Auteur Topic: Bemo Wismarer Schienenbus opknappen  (gelezen 1715 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Bemo Wismarer Schienenbus opknappen
« Gepost op: 7 februari 2021, 10:17:53 »
Terwijl gisteren buiten de sneeuw begon te jagen, heb ik deze aanwinst onderhanden genomen.




Een 2e hands opknappertje.
- Rijdt nauwelijks, stottert vaak en rijdt soms een paar tientallen centimeters om dan weer te stoppen
- Motor is omgepoold: rijdt naar links als de andere locs naar rechts rijden
- Behuizing is beschadigd, lijmresten en losse en ontbrekende onderdelen

Kortom een leuk projectje  ;D

Eerste missie: goed laten rijden.

Alles uit elkaar gehaald, dubbelzijdig plakband en lijm verwijderd en de behuizing en het onderstel met een sopje schoongemaakt.




Dan de boel weer in elkaar gezet. Ik moest even op zoek naar een paar passende schroefjes om een en ander in elkaar te schroeven i.p.v. plakken. De motor is nu weer met de goede kant boven gemonteerd.
De assen stonden flink in de olie. Dat is niet goed voor de stroomoverdracht: een pool van de stroom gaat over de assen en bussen (de lagers) op het onderstel. Tenminste: dat is de bedoeling. Ik maak de assen en bussen schoon en smeer met (stroom geleidend) grafiet.




Dan een proefrit.
Het railbusje rijdt nu in ieder geval de goede kant op. Rijdt beter, maar heeft nog wel de neiging met een soort van gekraak in te houden. Het was even zoeken, maar het lijkt er op dat de assen/bussen nog niet betrouwbaar de stroom doorgeven. Ik meende vonken/vlambogen te zien bij de lagers.
Nadere inspectie laat erg veel speling zien van beide assen in de bussen. Dus toen extra stroomafnemers gesoldeerd.


^ Linksboven een messing stripje als stroomafnemer op de as, rechts een stukje gevlochten draad

Het zijn 2 verschillende stroomafnemers geworden, maar het werkt. Eens kijken of dat draadje als stroomafnemer goed blijft werken, het kan t.z.t. altijd nog vervangen worden.
(Voor de technische lezers: inderdaad, één van de smoorspoelen van de motor is nu overbrugd en doet dus geen dienst meer)

Nu rijdt het railbusje weer soepeltjes en constant.




Eerste missie geslaagd.
(tsjee, wat is dat ding eigenlijk klein)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bemo Wismarer Schienenbus opknappen
« Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2021, 20:06:53 »
Wat een onwijs leuk projectje en voertuig Rob. Knappe oplossingen voor de stroomtoevoer. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bemo Wismarer Schienenbus opknappen
« Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2021, 21:35:46 »
Bedankt, Pierre.

Ondertussen ben ik bezig geweest ook de binnenkant en buitenkant op te knappen.

Verlichting: er komen 2 draadjes, die als een soort van stekker over de polen van de motor heen klemmen. Gelijkrichter, elco weerstandje en een stukje action Led strip (2 LEDS).




De verlichting kan er eenvoudig uitgehaald worden. Daarna zijn ook de passagiers geplaatst.

Verder zat er één kant een soort van rekken naast de motorkap. Hier konden kisten, fietsen en melkbussen en dergelijke op worden geladen. Bij het origineel zaten die rekken aan beide kanten (motorkappen); ik heb er slechts één. Maar ze waren vooral gemonteerd om de imperiaal op het dak te vervangen. De bumpers zaten wel in het doosje. Dus het wordt de versie met imperiaal en bumpers, zonder de rekken.




De imperiaal was door de vorige eigenaar beplakt met kisten, koffers en balen. Leek me een beetje groot om op het dak te tillen, dus die gaan er af. Na het verwijderen van de lijmresten heb ik de imperiaal geverfd. Daarna wat koffers en kleine kisten in de verf en ook weer op het dak geplakt.

Voor wat betreft de lak is eigenlijk alleen de zwarte bies tussen het ivoor en rood erg afgesleten. Ook helemaal onderaan is het zwart wat dun. Oplossing: zwarte permanente markeerstift.



^ Voor


^ Na


Het begint al wat te worden.
Laatste hand: Nieuwe trappetjes langs de zijkanten. Ik vind nog wat ladders in de rommeldoos die op maat worden gesneden.




Zo rond tuffend krijg ik wel een nostalgisch vakantie gevoel met die imperiaal met koffers   :D






Tsja, dan issie weer zo goed als als nieuw. Daar gaan we natuurlijk nog wat aan doen :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bemo Wismarer Schienenbus opknappen
« Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2021, 22:14:00 »
Ik vind het weer geweldig Rob. Onwijs geinig ding geworden. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Bemo Wismarer Schienenbus opknappen
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2021, 22:45:09 »
Mooie voorzet.  :P
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof