Terwijl gisteren buiten de sneeuw begon te jagen, heb ik deze aanwinst onderhanden genomen.

Een 2e hands opknappertje.
- Rijdt nauwelijks, stottert vaak en rijdt soms een paar tientallen centimeters om dan weer te stoppen
- Motor is omgepoold: rijdt naar links als de andere locs naar rechts rijden
- Behuizing is beschadigd, lijmresten en losse en ontbrekende onderdelen
Kortom een leuk projectje

Eerste missie: goed laten rijden.
Alles uit elkaar gehaald, dubbelzijdig plakband en lijm verwijderd en de behuizing en het onderstel met een sopje schoongemaakt.

Dan de boel weer in elkaar gezet. Ik moest even op zoek naar een paar passende schroefjes om een en ander in elkaar te schroeven i.p.v. plakken. De motor is nu weer met de goede kant boven gemonteerd.
De assen stonden flink in de olie. Dat is niet goed voor de stroomoverdracht: een pool van de stroom gaat over de assen en bussen (de lagers) op het onderstel. Tenminste: dat is de bedoeling. Ik maak de assen en bussen schoon en smeer met (stroom geleidend) grafiet.

Dan een proefrit.
Het railbusje rijdt nu in ieder geval de goede kant op. Rijdt beter, maar heeft nog wel de neiging met een soort van gekraak in te houden. Het was even zoeken, maar het lijkt er op dat de assen/bussen nog niet betrouwbaar de stroom doorgeven. Ik meende vonken/vlambogen te zien bij de lagers.
Nadere inspectie laat erg veel speling zien van beide assen in de bussen. Dus toen extra stroomafnemers gesoldeerd.
^ Linksboven een messing stripje als stroomafnemer op de as, rechts een stukje gevlochten draadHet zijn 2 verschillende stroomafnemers geworden, maar het werkt. Eens kijken of dat draadje als stroomafnemer goed blijft werken, het kan t.z.t. altijd nog vervangen worden.
(Voor de technische lezers: inderdaad, één van de smoorspoelen van de motor is nu overbrugd en doet dus geen dienst meer)
Nu rijdt het railbusje weer soepeltjes en constant.

Eerste missie geslaagd.
(tsjee, wat is dat ding eigenlijk klein)
Rob