Modelbaanbouw voor de liefhebber > Modelbaan planning en bouw

Beginnersvraag - automatisch analoog baantje

<< < (2/3) > >>

Aad_Ayden:
Rob,
Tegengesteld is leuker. Dan ben ik met je eens.
Dacht met die slinger op het rechte stuk had ik ook al ingecalculeerd maar was me te lastig tekenen..;)

henkiehenk:
of een schaduw station maken,,,
een stuk baan onder de tafel die aan de achterkant er bij komt via een helling
zo hoef je niet al je treinen er apart op te zetten

jerry:
1e
Welke wissels gebruik je
Als je die met losse aandrijving hebt kan je door de draadbrug te verwijderen het deel erachter stroomloos maken net in welke stand de wissel staat
Hoef je niets te isoleren,kan je met 1 trafo rijden,hoef je geen aparte stroom kringen aan te leggen
2e
om tegengesteld te rijden hoef je met 2 rail enkel de loc om te keren

Rob:
Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome....


--- Citaat van: jerry op 29 december 2020, 17:04:16 ---1e
Welke wissels gebruik je
Als je die met losse aandrijving hebt kan je door de draadbrug te verwijderen het deel erachter stroomloos maken net in welke stand de wissel staat

--- Einde van citaat ---
Ik heb dezelfde Fleichmann wissels. In mijn ervaring wordt het contact van de rails in de loop van de tijd slechter en werkt de 'denkende' wissel niet meer betrouwbaar.


--- Citaat van: jerry op 29 december 2020, 17:04:16 ---2e
om tegengesteld te rijden hoef je met 2 rail enkel de loc om te keren

--- Einde van citaat ---
Die snap ik niet, Jerry. Als de loc bij een bepaalde stand van de trafo vooruit naar rechts rijdt en je draait de loc achterstevoren, dan rijdt-ie nog steeds naar rechts (maar nu achteruit). Om de rijrichting te veranderen moet toch echt de stroom omgekeerd worden, niet de loc.

...
Zoals gezegd: er zijn meerdere (eenvoudige) oplossingen. Ik ga even uit van het volgende:

* Handwissels die in een vaste stand staan en "open" worden gereden.
Dit pas ik al jaren toe in schaduwstations en werkt tot nu toe betrouwbaar. De wisseltongen moeten echter wel soepel bewegen en weer terugveren.
* Op termijn een eenvoudig (analoog) automatiek, dat de rijrichting wisselt, en daarmee meteen de andere trein laat rijden
* Een stapsgewijze aanpak, zodat de techniek elke keer te behappen is (hoop ik).
Goed. Daar gaat-ie dan. In deze 1e stap is er voor gezorgd dat alle rails (isolatie) in één keer goed is. De bedrading is zo eenvoudig mogelijk om een en ander te kunnen testen. Dat wil zeggen: kijken of de treinen goed rijden en niet haperen of ontsporen. Als dat allemaal goed werkt, kan de automatiek worden toegevoegd....



Eerst de wissels: Wissel 1 staat op 'rechtuit', wissel 2 op 'afgebogen'. Een trein die met de klok mee rijdt, komt dan altijd op spoor 1 uit, en rijdt wissel 2 open (duwt de wisseltongen weg). Wissel 2 staat op afgebogen; een trein tegen de klok in komt zo vanzelf op spoor 2.
De rode en groene spoorstaven zijn geïsoleerd (elk spoor in het station heeft dus 3 isolatoren). De groene delen zijn voor later, als een en ander geautomatiseerd word.
De binnenste spoorstaaf is nergens onderbroken en is aangesloten op de blauwe (= of gelijkstroom) uitgang van de trafo
De buitenste (bruine) spoorstaaf is hier aangesloten op de rode (=) uitgang van de trafo. Voor nu zijn de groene delen ook direct op de trafo aangesloten.
De rode delen zijn met een (druk)knop aangesloten, om de geïsoleerde delen even stroom te kunnen geven (als je geen knopjes hebt, kun je voor het testen ook de draden even tegen elkaar drukken).

Testen als volgt (even uitgaan van diesel op spoor 1 en stoom op spoor 2).
Draai de knop op de trafo zodat de stroom 'met de klok mee' is. Druk knop 1 in totdat de diesel het station heeft verlaten (en laat dan los).
De diesel rijdt een rondje en stopt weer op spoor 1.
Draai de stroom op de trafo om
Druk knop 2 in en de stomer rijdt een rondje.
Enzovoorts...

Nog even over de lengte van de onderbroken delen: Hoe korter de rode delen, hoe meer ruimte er is voor wagons achter de loc. Het rode deel moet wel lang genoeg zijn om de loc te laten stoppen en ruimte te houden voor de andere trein.

Als dit allemaal werkt, kan de automatiek worden toegevoegd.

--- Voor de belangstellenden: De automatiek gaat werken met een of ander schakelcontact tussen de groene en rode delen. Het groene deel krijgt later continue stroom in één richting. ---
Dit is één opzet (zoals ik het zou doen). Andere mogelijkheden zijn er ook.

Rob

PS: Ik heb het onderwerp van dit draadje uitgebreid, zodat het wat duidelijker is waar de beginnersvraag het om gaat.

jerry:
ALs  de locop de rail staat,en voor uit (naar rechts rijdt)linker wiel heeft + rechts heeft -
locandere kant op rijden

trafo stroomomkeren
rechter wiel heeft + links heeft -

Loc op rail
linker wiel heeft + rechter -
loc omkeren 
linker wiel heeft - rechter heeft +

Bij sommige Fl locs met digitaliseren of de motor omgekeerd,of de decoder draad verkeerd om dan rijdt de loc ook anders om
De rij richting zit in de + en - kant (wiel)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie