Modelbaanbouw voor de liefhebber > Modelbaan planning en bouw

Beginnersvraag - automatisch analoog baantje

<< < (3/3)

Jan Trein:

--- Citaat van: Rob op 29 december 2020, 17:59:31 ---

--- Citaat van: jerry op 29 december 2020, 17:04:16 ---2e
om tegengesteld te rijden hoef je met 2 rail enkel de loc om te keren

--- Einde van citaat ---
Die snap ik niet, Jerry. Als de loc bij een bepaalde stand van de trafo vooruit naar rechts rijdt en je draait de loc achterstevoren, dan rijdt-ie nog steeds naar rechts (maar nu achteruit). Om de rijrichting te veranderen moet toch echt de stroom omgekeerd worden, niet de loc.

--- Einde van citaat ---
Om even in te breken: daarvoor gebruik ik een bistabiel relais (een relais met twee stabiele standen), b.v. Hongfa HD2D. Het relais sluit de rails afwisselend op + - en - + aan, op dezelfde trafo, of op twee verschillende trafo's, net hoe je het wilt. Het relais keert de stroom(aansluiting) om, niet de trafo('s).

Zo'n relais kun je het beste vergelijken met een dubbelpolige schakelaar (twee stroomkringen per schakelaar).
Zo kwam ik er ook op. Eerst draaide de baan op handschakelaars. Toen dat beviel, verving ik de schakelaars door relais, want relais kun je (op afstand) laten schakelen door de trein, en dan hoef je niet meer zelf aan die handels te rukken.

Een voorbeeld:

Op dit plaatje staan twee trafo's: de ene stuurt de trein tegen de klok in, de ander met de klok mee. Het dubbelpolige relais schakelt tussen de twee trafo's (boven) en de 2 spoorstaven (onder), en regelt daarmee de analoge polariteit (de rijrichting dus) op de rails.

Als je met meer dan 2 treinen rijdt, heb je stopplaatsen nodig (daarvoor neem je aparte schakelaars of relais). Dat mogen enkelpolige zijn, want je hoeft maar 1 spoorstaaf te onderbreken om te stoppen.

Welke spoorstaaf onderbroken wordt, hangt bij dubbelspoor rijders af van afspraken: altijd de rechterspoorstaaf in de rijrichting.

Als je een enkelsporig ovaaltje legt dat in beide richtingen bereden wordt, dan is dat geen slimme afspraak.

Aad_Ayden:
Voor nu is het duidelijk Rob. Ik ga binnenkort maar eens een proefopstelling maken. Eerst even schakelaars halen.

Rob:
Prima Aad,


--- Citaat van: Aad_Ayden op 30 december 2020, 12:02:14 ---Eerst even schakelaars halen.

--- Einde van citaat ---
... of laten bezorgen?

Nog een vraag: heb je toevallig in je verzameling
Fleischmann schakelrails (dit is een rails met een klein stukje 3e rail net buiten het midden), en
Rij je straks alleen met Fleischmann locs?

Indien allebei ja: dan hebben we een manier om te schakelen en moeten die schakelrails meteen worden ingebouwd.
Zo nee: dan komt het schakelen en het inbouwen daarvan later.

Rob

Aad_Ayden:
Dat moet ik nakijken Rob. Ik heb 2 jaar geleden een hele verhuisdoos met rail overgenomen. Diverse merken en graden enzo maar allemaal passend op Fleischmann. Ik ben bijna klaar met de verbouwing en dan kan ik weer bij die doos. Zal dan eens kijken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie