Modelbaanbouw voor de liefhebber > Modelbaan planning en bouw

Beginnersvraag - automatisch analoog baantje

(1/3) > >>

Aad_Ayden:
Ik wil graag onderstaande baan maken. in H0. Hierdoor heb ik al behoorlijk m2 nodig voor het maken van bochten (ik ga wel met flex aan de gang, want die kunnen krapper door de bocht las ik hier)

Ivm  niet overweldigende ruimte wil maar 1 rails maken. Anders hou ik geen ruimte over over de scenery (Vind ik het belangrijkst) maar het zou mooi zijn als er afwisselend een diesel-goederentrein en een stoompassagierslocomotief konden rijden. Omdat ik alles telkens opnieuw op de baan zetten teveel werk vind zoek ik een oplossing om beide treinen op de baan te kunnen zetten, maar niet tegelijk te laten rijden. Uit vroegere ervaring weet ik dat dit niet werkt, omdat de 1 altijd harder loopt en daardoor op de andere trein knalt. Is er een oplossing om het rode deel als een ander circuit te laten functioneren dan het zwarte hoofdspoor? LET OP ik rijd analoog. Wel heb ik 2 trafo's.
Ik heb nog zitten denken om het rode deel aan alle zijden 1mm los te laten van het zwarte deel, maar dan moet je met een aanloopje rijden.... wie heeft er een tip?
Alvast bedankt.

Rob:
Hoi Aad,
Ik denk dat je het beste beide sporen in het station kunt isoleren, niet alleen het rode deel. Dan kun je beide treinen afwisselend laten rijden. Dat kan in dezelfde richting of tegengesteld.

Je hebt dan 3 stroomkringen:
- het bovenste zwarte spoor tussen de wissels
- het rode spoor
- de rest van de baan met de 2 bogen en het rechte stuk aan de onderkant.

Bedrijf is dan bijvoorbeeld als volgt (dat is ook vrij eenvoudig analoog te automatiseren):
Dieseltrein staat op (bovenste) zwart spoor, stoom op het rode spoor.
Diesel vertrekt en rijdt een rondje, keert weer terug op het zwarte spoor en stopt daar
Stoomtrein vertrekt van rode spoor, rijdt een rondje en komt daar weer terug.


--- Citaat van: Aad_Ayden op 28 december 2020, 19:11:38 ---Ik heb nog zitten denken om het rode deel aan alle zijden 1mm los te laten van het zwarte deel, maar dan moet je met een aanloopje rijden....

--- Einde van citaat ---
Overigens kun je in plaats van het hele spoor in het 'station', ook een deel isoleren: alleen het stuk waar de loc komt stil te staan. Dan hoef je geen aanloopje te nemen en het maakt het makkelijker een en ander straks analoog te automatiseren.

Voor het verdelen in stroomkringen moet je even laten weten of je Märklin (2 rail) of anders (2 rail) rijdt. Bij Märklin isoleer je de middenrail, voor 2 rail kun je volstaan met het onderbreken van de spoorstaaf aan één kant (wel overal dezelfde). Dat kan bijvoorbeeld met geïsoleerde (plastic) railverbinders, maar je kunt ook een spoorstaaf doorzagen (mm'tje er tussen).

Overigens is het voor de scenery wel interessanter, denk ik, om het rechte spoor in het zicht een kleine slinger te geven.

Rob

Aad_Ayden:

Je hebt dan 3 stroomkringen:
- het bovenste zwarte spoor tussen de wissels
- het rode spoor
- de rest van de baan met de 2 bogen en het rechte stuk aan de onderkant.

Bedrijf is dan bijvoorbeeld als volgt (dat is ook vrij eenvoudig analoog te automatiseren):
Dieseltrein staat op (bovenste) zwart spoor, stoom op het rode spoor.
Diesel vertrekt en rijdt een rondje, keert weer terug op het zwarte spoor en stopt daar
Stoomtrein vertrekt van rode spoor, rijdt een rondje en komt daar weer terug.

Dit is precies wat ik voor ogen had Rob. Maar hoe maak ik dat? Ik heb 2 trafo, diverse rails met bedrading maar geen flauw idee hoe ik die 3 kringen moet maken. Kun je mij dit uitleggen?  evt in een PB? Ik werk met gelijkstroom (fleischmann ed.)

Wim Corduwener:

--- Citaat van: Aad_Ayden op 29 december 2020, 12:09:27 ---Kun je mij dit uitleggen?  evt in een PB? Ik werk met gelijkstroom (fleischmann ed.)

--- Einde van citaat ---
Meestal zijn er meerdere meelezers die geïnteresseerd zijn in de oplossing van een probleem. Als de clue van een verhaal via een persoonlijk bericht wordt gedeeld dan hebben anderen daar niet zoveel aan. Ik zou persoonlijke berichten bewaren voor berichten die anderen echt niet aangaat.

Rob:
Hoi Aad,


--- Citaat van: Aad_Ayden op 29 december 2020, 12:09:27 ---Dit is precies wat ik voor ogen had Rob. Maar hoe maak ik dat? Ik heb 2 trafo, diverse rails met bedrading maar geen flauw idee hoe ik die 3 kringen moet maken. Kun je mij dit uitleggen?

--- Einde van citaat ---
Dat is goed. En zoals Wim aangeeft kunnen we dat 'gewoon' in dit topic doen, zodat anderen kunnen meelezen en meedenken.

Ik kan wel even een tekeningetje maken.... Maar dan eerst nog een vraag die voor de uitwerking nodig is: Wil je de treinen in dezelfde richting of tegengestelde richtingen laten rijden?
(tegengesteld vind ik persoonlijk leuker)

Rob

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie