Modelbaanbesturing > Digitale vraagbaak

En weer een topic over starten met digitaal

<< < (2/4) > >>

mark mms:
Bedankt voor de reacties.

Ik heb mijn best gedaan om wegwijs te worden op verschillende websites, maar dat helpt niet echt.

Wel heb ik een wensenlijstje met wat ik minimaal wil en als extra eventueel mogelijk moet zijn/worden.

Wensenlijstje minimaal;
Digitaal rijden
Licht per loc/wagon aan en uit
Geluid in verschillende locs (waarschijnlijk niet allemaal, te duur en overbodig veel geluid)
Rookgenerator in verschillende locs.
Zien waar welke loc is, met name voor een eventueel schaduwstation belangrijk.
Dus de baan in blokken verdelen en teruggekeerd hebben.
Logisch wordt dan ook de wissels (servo's) en seinen hiermee te bedienen, zodat er een dienstregeling opgezet kan worden.

Verder is het aansturing spoorwegovergang, servo's en motors voor scenery, geluiden, licht, enz.
Ook hier zou een “dienstregeling” van verschillende opvolgingen wenselijk zijn.

Protocol lijkt mij DCC de meest gangbare te zijn, ik rij normaal roco/fleischmann/trix gelijkstroom.
Een pc/laptop zie ik minder zitten, reden hiervoor mijn afkeer tegen computers. (Pc's en ik zijn niet de beste vrienden) Thuis enkel een MacBook als privé computer, meeste doe ik met een iPad.
Voor mijn werk heb ik wel een Windows laptop en daar kan ik ook goed mee overweg, maar gaat het mis dan moet ik toch de helpdesk bellen. En voor het werk vind ik dat prima, maar voor privé hobby vind ik dat niet de bedoeling.
Een tablet met app lijkt mij daardoor verstandiger / minder lastig voor mij.

Ik heb zitten te kijken naar de Z21 van roco, lijkt mij een plug and play keuze.
Heeft hier iemand ervaring mee?
Alternatief heb ik zitten te kijken naar digikeijs maar ben bang dat deze met een pc moet en niet mbv tablet met app.
Klopt dit wel?

henkiehenk:
Dus word het digitaal  :D
De z21 is in 2 vormen de z21 kleine z en de Z21 grote Z
Dit ivm meer mogenlijk heden voor aansluitingen en spanning meer amp .
Je kan met een mulitmause er op aansluiten en met WiFi,,op je tablet of mobiele telefoon ,,
Een camera lok de beelden naar je tablet of computer sturen en zo rijden ..

Klinkt ingewikkelder dan dat het is gewoon durven en Google,,en natuurlijk hier op de site alle kennis aanwezig 😆😆😆🤪
Zelf vind ik een intelliebox lekkerder werken ,,met een telefoon of tablet gaat het schakelen tussen loc,s wat trager door de foto zoeken van je loc en actief maken ,,ook met wissels schakelen is dat zo ,,
Met een intelliebox kan je al met 2 loc,s tegelijk rijden ,,en gewoon schakelen naar een ander door even loc adres in tikken en klaar ,,een knop in drukken en terug naar vorige ,,,dus 4 loc s eigenlijk tegelijk ..
Sterkte met kiezen en uit zoeken hoorde bij de hobby
Gr henk

LeoD:

--- Citaat van: mark mms op 17 november 2020, 22:47:59 ---Ik heb zitten te kijken naar de Z21 van roco, lijkt mij een plug and play keuze.
Heeft hier iemand ervaring mee?
Alternatief heb ik zitten te kijken naar digikeijs maar ben bang dat deze met een pc moet en niet mbv tablet met app.
Klopt dit wel?

--- Einde van citaat ---

Hallo Mark,

Ik rijd al een poos met een Digikeijs Centrale. Die bevalt me uitstekend. Alleen DCC. Geen "gemengde" centrale. En niet zo duur.
Je kunt de treinen besturen met een niet al te oude Android telefoon of tablet met de Z21 app van FLM/Roco.
Ik gebruik Lenz decoders - die hebben het het bijzonder makkelijke ABC afremsysteem bij seinen. Ook niet duur.
En Tams decoders. Met geluid rijden is inderdaad prijzig.
De bediening met een telefoon of tablet gaat prima, je houdt die bij je en maakt zo nodig makkelijk een noodstop. De centrale heeft zelf Wifi dat hoef je er niet bij te kopen.
Ik zeg er wel bij dat ik een niet zo grote baan heb. Ik gebruik geen terugmelding of laptop, dan zit je bij de treinbaan de hele tijd naar een scherm te kijken (Je kunt overigens heel makkelijk een laptop koppelen aan de centrale met een Digikeijs programmaatje, maar dat is niet geschikt voor grote banen). De wissels / seinen bestuur ik analoog met de hand of schakelrails.
Er staat veel info op Youtube. Zoek maar op Digikeijs DR5000.
Tot verdere tips graag bereid.

Vriendelijke groet

Leo


mark mms:
Het is alweer een tijdje terug dat ik dit draadje ben gestart.
Helaas ben ik nog niet gestart met het bouwen van een baan.
Eerst de hobbyruimte bouwen…. Hierover later meer.

Wel nog een vraag betreffende TRIX mobile station.
Is dit wat? Of is deze te beperkt voor mijn wensenlijstje?

Ik heb het idee dat digikeijs erg duur wordt als ik een schaduw station en een station met elk tien sporen maak en nog een heel gedeelte goederen emplacement.

Wissels zal ik altijd moeten voorzien van servo’s en locs van decoders.
Dus dat zal hetzelfde blijven, maar hoe zit het met die losse modules zoals terugmelders, servodecoders, boosters, enz.? Bij digikeijs is heel veel te krijgen, maar hoe zit dat bij TRIX of ROCO?

Dirk T:

--- Citaat van: mark mms op  3 december 2021, 09:32:14 ---Ik heb het idee dat digikeijs erg duur wordt als ik een schaduw station en een station met elk tien sporen maak en nog een heel gedeelte goederen emplacement.

--- Einde van citaat ---

Als je vindt dat Digikeijs erg duur wordt: alle andere merken zijn beduidend duurder, soms meer dan 4x zo duur :(   
De enige manier om goedkoper uit te zijn is alles zelf bouwen. Dat kan als je genoeg weet van elektronica en van eenvoudig programmeren. Er is best veel te vinden voor Arduino en Raspberry.


--- Citaat van: mark mms op  3 december 2021, 09:32:14 ---... hoe zit het met die losse modules zoals terugmelders, servodecoders, boosters, enz.? Bij digikeijs is heel veel te krijgen, maar hoe zit dat bij TRIX of ROCO?

--- Einde van citaat ---

Bij losse modules gaat het meestal niet om de merknaam maar om de technische specificaties. Bijvoorbeeld bezetmelders, wil je een open systeem* als S88 of Loconet, of een merk-eigen systeem? De DR5000 kan met beide open systemen uit de voeten. De z21 en z21Start met geen van beide. De Z21 en Z21XL kunnen wel Loconet maar geen S88. Roco kent voor bezetmelders z'n eigen R-Bus (met veel te dure randapparatuur). ESU Ecos heeft het merk-eigen EcosLink maar kent ook S88.

*  Een open systeem is een systeem waarop geen licenties zitten, zodat elke fabrikant die dat wil er apparatuur voor kan bouwen. Bijvoorbeeld DCC is een open systeem.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie