Modelbaanbesturing > Digitale vraagbaak

En weer een topic over starten met digitaal

<< < (4/4)

henkiehenk:
Met de Z21 zie je niet waar de loc staat ,,en inderdaad ug and play ,
Er zijn veel mogelijkheden en optie op de Z21 ,
Zoals camera ,telefoon,enz

Dirk T:

--- Citaat van: mark mms op 11 december 2021, 12:58:04 ---De twijfel tussen beide is met name dat ik het idee heb dat roco meer plu and play is dan digikeijs.
En aangezien mijn affiniteit met computers… trekt mij dat wel.

--- Einde van citaat ---

Tja, wat is plug and play? 

Om te zien waar een trein staat heb je ook bezetmelders nodig om de techniek te laten weten waar een trein staat. Daaraan is niets plug and play. Dat moet je echt zelf uitzoeken en aansluiten.

Vervolgens heb je software nodig zodat de techniek jou kan laten zien wat het weet over de treinen. Die software moet ingesteld worden. Daaraan is niets plug and play. Jij moet uitzoeken hoe je in de gekozen software je banenplan tekent. En hoe je daarin aangeeft welke bezetmelder bij welk stukje rails hoort. Dat gaat niet vanzelf, en is zeker niet plug and play.

Besef dat er hoe dan ook veel werk aan zit, en dat je veel moet leren. Plug and play in de digitale modelspoorwereld bestaat alleen in de marketing verhalen. Tenzij je een heel eenvoudige baan hebt waarop je uitsluitend handmatig rijdt.

Wil je niets met computers, maar wel wat dingen automatiseren, dan kom je wat betreft centrale al gauw uit bij de Ecos van ESU, of een tweedehands Raptor. Ook die zul je dan moeten vertellen welke bezetmelder welke betekenis heeft. En je zult die ook moeten vertellen welke automatische dingen zij voor je moeten regelen.

Ga je voor een z21, dan moet je weten dat je daarbij twee mogelijkheden hebt als het gaat om bezetmelders. Mogelijkheid 1 is dat je die van Roco koopt en op de z21 aansluit. Dat is duurder dan bij andere merken, en nog steeds niet plug and play. Mogelijkheid 2 is dat je een losse interface koopt naar de computer waarop je treinbesturing draait, en dat je op die losse interface de bezetmelders van jouw keuze aansluit. Dat kan veel goedkoper uitpakken dan de Roco oplossing, en is net zo goed of net zo min plug and play.

Is een Mac net zo problematisch voor jou als een Windows PC? Als dat zo is, vergeet dan het "zien waar een trein is" via de centrale. Hang een camera in het schaduwstation en kijk op een televisiescherm naar je schaduwstation, dan zie je veel makkelijker waar een trein is!

Kun je met een Mac wèl uit de voeten, gebruik dan iTrain of RocRail op je Mac. Die keuze moet je maken vóór je een centrale koopt. En bedenk dan welke moeite je moet gaan doen om het programma werkend te krijgen, en om jouw baanplan erin te zetten met alle wissels, seinen en bezetmelders. Denk je dat je het al die moeite waard vindt voor wat je ermee wilt bereiken? Zo ja, ga ervoor. Zo nee, pas je wensen aan aan wat wel binnen je bereik ligt.

mark mms:
Heren bedankt voor jullie reactie.

Ik heb zowel een MacBook als een Windows laptop.
Daar zal ik eens proberen software op te zetten.
Op de iPad heb ik wel de roco app op gezet en dat leek redelijk overzichtelijk.
Vandaar de gedachte plug and play.

Wordt vervolgd.

Anne W:
Bij het automatiseren van je baan zul je altijd moeten proberen te begrijpen waarom het programma zus of zo doet met je loks/wissels/seinen, zelfs met het programma wat het meest "plug en play" is: iTrain.

Groet, Anne W

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie