Modelbaanbesturing > Digitale vraagbaak

En weer een topic over starten met digitaal

(1/4) > >>

mark mms:
Ja sorry voor dit nieuw topic, maar ik kom er toch niet uit.

Zoals jullie waarschijnlijk weten is mijn baan begin dit jaar afgebroken i.v.m. verhuizing.
Uiteraard wil ik een nieuwe baan gaan maken.
De grote vraag is dus blijf ik bij mijn oude spullen (analoog) of voor digitaal.
Ik heb een groot aantal locs +/- 75 (stoomtreinen, länderbahn + DRG) waarvan enkele kleine locs zoals de glaskast.
Natuurlijk kun je alles verkopen en volledig opnieuw beginnen, maar dat is me te duur.
Meeste hobby heb ik aan het bouwen van het landschap en beweging, licht en geluid aan te brengen in de scenery.
Niet eens zo zeer het rijden van de treinen.

Maar, als ik dan op beurzen die locs zie rijden met stoom, geluid, licht enz, dan is dat wel erg mooi.
Dus nu de vraag, als ik voor digitaal kies, wat dan?
Op marktplaats kom je van alles tegen, maar ook veel spul wat niet meer te krijgen is in de reguliere modelspoorwinkel. Is dit dan wel bruikbaar genoeg? Gaat dit nog lang mee (ondersteuning)
Wat is verstandiger een startset kopen of losse onderdelen.
Voor de rails gaat mijn voorkeur uit naar Piko A rails zonder bedding.
Ik heb wel nog wat rails van roco/fleischmann kunnen behouden, met name wissels.
Maar een digitale centrale van trix is weer zeer betaalbaar, bijvoorbeeld bol.com 170€.
Die van ESU is natuurlijk de meest uitgebreide centrale, met bijbehorend prijskaartje.
Roco Z21 bestaat blijkbaar in meerdere uitvoeringen...
Tweedehands vind je nog wel eens Fleischmann multimaus 10764, is deze vergelijkbaar met roco multimaus?

Kortom ik snap er geen snars van.
Ik verwacht echt niet de wijze raad van koop die en je bent klaar, maar waar moet ik opletten?
Wat zijn de vragen die ik moet beantwoorden om tot een goede keuze te komen?

PS computers zijn niet helemaal mijn hobby, maar voor de scenery heb ik ook met Arduino gestoeid (led's, geluid, servo's) en dat liep redelijk.

Bij voorbaat dank, Mark.

Rob:
Hoi Mark,

Dit is inderdaad een mooi moment om een keuze te maken.
Ik weet niet zo veel van digitaal, maar een oplossing waarbij op een of andere manier zowel analoog als digitaal ('hybride') kan worden gereden lijkt me in jouw geval wel zinvol. Of dat dan gelijktijdig moet kunnen of alleen om-de-beurt is dan nog te bezien.

Rob


henkiehenk:
Hoi Mark

digitaal geeft zo veel meer mogelijkheden voor je baan en bediening ,,meerdere loc,s op een rail achter elkaar ,,verlichting die branden blijft met stil staan ,,ook de rijtuigen
schakelingen,,enz ,,
ombouwen is simpel van de analoog loc,s kleuren draadjes ,,en op internet is de aansluit schema zo gevonden
https://gertvanvoorst.nl/lenzindexlocdecoders.html even doorscrollen ,,

de remweg in stellen en optrekken is niet moeilijk ,,en vragen hier kan altijd ,,
ik werk zelf met een intellie box en multimause ,,met bijde kan je programmeren ,
ik denk als je toch over nieuw begin ,,,(netzo als ik ook door verhuizing)
zou ik gelijk met de toekomst mee gaan ,,
zelf net op de 1100
een decoder zonder geluid kost bij tante alie nu 12,00 euro ,,normaal 15 ,,nou dat valt wel mee
een met geluid hier in de winkel 115 euro en kan je de geluiden in zetten die jij wil ,,
zelf op de 1100 met bots neus een blinker gemaakt die de vonken van de bovenleiding na bootst ,,die je digitaal
aan en uit kan zetten
of zoals op mijn no 91


maar snuffel eens rond op het internet en de decoders en mogenlijkheden ,,is echt de moeite waard vind ik ,,
bv deze


https://www.youtube.com/watch?v=NZXiJzXD8GA&t=389s
kijk op 7,30 dan word het leuk

gr henk

SuperSylvester:
Hoi Mark, leuk dat je weer met de modelbaan begint.

Wat je vraag betreft, tja, die is inderdaad al tig keer gesteld en niet zo eenvoudig te beantwoorden.

Je zou moeten kiezen uit 2 protocollen in de decoders nl. Motorola (3-rail) of DCC (2-rail).

Zoals Henk al aangaf zijn de decoders niet meer zo duur en kun je vrijwel elke analoge loc ombouwen naar digitaal (dus ik zou zeker nog niks verkopen).

Stel je ook de vraag of je met de pc een dienstregeling wil bijhouden of niet, wil je de wissels en seinen ook digitaal aansturen of andere zaken op de modelbouw (overwegen ed.).

Wat de centrale betreft kun je als richtlijn: hoe nieuwer en duurder hoe groter de mogelijkheden aanhouden. Let wel op dat ze ofwel Motorola of DCC (of beide) ondersteunen.

Ik zou de fora eens nalopen, je inlezen en dan een keuze maken. Het budget is natuurlijk ook niet onbelangrijk.

NS1220:
Digitaal zal je zeker bevallen, Mark!
Ik heb de Roco MultiMaus in 2007 gekocht voor 79€. Hij was nieuw uit een startset.
Die van Fleischmann is dezelfde met een andere kleur overigens.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie