Modelbaanbouw voor de liefhebber > Scenery (landschapsbouw)

Nochlandschapstafel

(1/4) > >>

alber818:
Ik ben nieuw hier, dus ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik ben op zoek naar informatie over Noch landschapstafel. Ik ben niet zo heel handig met zagen etc, dus een kant en klare landschapstafel van Noch lijkt me wel wat. Hellingen, bruggen en uitsparingen voor tunnels zitten er bij.

Maar ik ben dus benieuwd of er op dit forum iemand is die zo'n tafel heeft, hoe het was om in elkaar te zetten etc.

Ik heb trouwens een setje met Märklin C-rails

Rob:
Hoi Erik,

Zoals ik al bij het voorstel bericht schreef: zo'n Noch tafel lijkt me een prima landschaps-bouwpakket.
Ik weet niet of er hier iemand is die er ervaring mee heeft, maar we kunnen je in ieder geval helpen bij vragen die eventueel bij de opbouw opkomen.

Rob

Wim Corduwener:
Als je zoekt op “fertiggelände” dan kom je waarschijnlijk bij het complete assortiment van Noch uit.
Ik heb zelf niet zoveel (of eigenlijk helemaal geen) ervaring met kant-en-klare landschappen, maar ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Groet,
Wim

henkiehenk:
het is best leuk maar erg plastic en dun ,,verder kan je natuurlijk er zelf veel aandoen en veranderen ,,
alleen een beetje plaat kost duur en zelf proberen geeft voldoening en ben je lekker bezig ,
anders ben je met zelf er nog wat aan doen met een dag klaar en uit gekeken

Jan Trein:
Geen recente ervaring met Noch, wel met Menninghaus, wat ook perfect in elkaar is te zetten, en nieuw toch wel vergelijkbaar is geprijsd.

Het is in dit verband wel aardig om even te kijken naar dit filmpje, en met name naar het geluid erbij.
Bedenk dat het een reklame filmpje is van Noch zelf. Ik zou me schamen!



Maar het is wel wat er ook fout gaat bij Menninghaus, als je geen kurk (-bedding) onder de rails legt.
Van mijn ega zou ik nooit met treintjes mogen spelen, want dan had ze last van de herrie.
Als je dan bedenkt dat het Noch Fertiggelände Reklame Filmpje bestaat uit Märklin treintjes, rijdend op K-rails (zo ongeveer de stilste soort rails die Märklin ooit heeft gemaakt) dan snap je dat die herriebak die van M-rails en C-rails overstijgt.

Daarvoor is een reden: Fertiggelände bestaan uit "Struktur-Hartschaum" gemonteerd op "stabilen Holzrahmen". En als de treintjes op het Harde schuim reden, dan maakten ze nog wel wat herrie, maar al veel minder dan zo hier verfilmd: deze treinen rijden op een naakt stabielen houten raamwerk. En houten raamwerken werken als klankkast. Vergelijk het met een gitaarbody of een vioolkist (hol, dus herrie).

Dat gaat er dus ook fout bij Menninghaus. Minder, omdat uit gegaan wordt van een open spanten structuur met uitgezaagde baanstukken, maar hun keerlussen liggen pal op net zo'n raamwerk, en het effect is dus net zo erg.

Je kunt daar 4 dingen aan doen: 2 boven tafel, en 2 eronder.

Er boven:
1. leg op het hout onder de rails XPS (3 mm), en verlijm dat
2. leg op het XPS kurk (3 mm) (en verlijm dat op de XPS), en daarop de rails
NB: schroef de rails niet vast in het hout.

Als je C-rails of K-rails hebt, gebruik je hier een daar warme lijm of 2-zijdig tapijt tape om de rails op de kurklaag vast te zetten. Als je 3 mm kurk op de rol neemt, dan kun je die met een keukenschaar knippen op de gewenste maat.
Kurk op de rol koop je b.v. bij Kurk24 of bij Kurk en zo, of in Duitsland waar kurk goedkoper is.
XPS koop je bij de bouwmarkt (b.v. bij Hornbach, eentje waar ik zelf nooit kom).

Er onder:
Hangt van het type raamwerk af
1. piepschuim of XPS platen ter dikte van het raamwerk onder tafel lijmen, sluit de klankkast (dempt het geluid)
2. diagonale latten lijmen onder het raamwerk verbreken de trillingen die ontstaan door de trein
(Deze beide methodes zie je bij banen van modelbouwclubs als je een blik onder hun tafel werpt in plaats van erop.)

De oudere ervaring met Noch stamt uit m'n jeugd. Mijn oom had z'n eerste Märklinbaan, Fertiggelände, gekocht bij Noch. Dat heeft hij nooit verteld, natuurlijk, maar dat kwam vanzelf uit toen ik zijn baan aantrof in de Noch catalogus, compleet met schakelrails, seinen, overweg, kruisingen en tunnels, en meerdere treinen.
Hij was apetrots, want hij had de baan in dat ene weekje herfstvakantie eventjes gerealiseerd. En een herriebak!
Maar ja, dat was toen nog allemaal metaalrails, en daarvan verwacht je niet anders.
Toch heeft hij 'm binnen een jaar afgebroken, en is zelf gaan bouwen (boven de badkamer in plaats van boven de ouderlijke slaapkamer) want tante had migraine als hij met z'n treintjes reed (oorzaak-gevolg?).  :D

 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie