Modelbaanbouw voor de liefhebber > Eigen bouwprojecten

Een analoge baan aan sturen via je laptop

(1/12) > >>

Theo:
Ik ben aan een nieuw project begonnen, het aansturen van een analoge baan via je laptop.

Vanuit de laptop wordt de I/O-kaart aangesproken die vervolgens de baan bedient via relais.
Ik probeer het programma zo eenvoudig mogelijk te houden.
In de eerste versie kun je met het programma nog maximaal 32 wissels, blokken en/of seinen bedienen.
De tekening in het programma maak je gewoon met een tekenprogramma zoals paint.


Gr Theo


Jan Trein:
Je gebruikt deze kaart, en ik lees daarover bij farnell, die de datasheet beschikbaar stelt, dat je er in windows voor kunt programmeren. Visual Studio, of moet ik toch meer richting assembler denken?

Dit verkoop praatje maakt me niet wijzer:


Het lijkt me iets duurder in de aanschaf dan een Arduino board, maar als je met Visual Studio iets kan, ligt dat anders (maak van je werk je hobby).

Succes.

Anne W:
Beste Theo,

Ik denk dat je het leuk vindt om te doen, maar je weet dat zo'n systeem al bestaat, Dinamo http://www.vpeb.nl/oplossingen/treinen/ ?

Groet, Anne W

Theo:
Ja, het is vooral leuk om het te maken. Ik heb ook gekeken naar de arduino, maar een arduino is niet echt geschikt om vanuit je pc aan te sturen, dus toch maar de k8055. Met alleen een k8055 heb je te weinig  uitgangen,  8 stuks en daarmee zou je maar b.v. 4 wissels mee kunnen bedienen. Als je gebruik maak van multiplexers kan je maximaal 64 wissels, blokken en/of seinen aansturen.
Bij tante Ali heb ik er nu 4 besteld, dus even wachten totdat ze binnen zijn. (een muliplexer heb je daar al voor 50 cent, toch geen geld meer)
In de versie waar ik nu mee ben begonnen is nog beperkt tot 32 wissels en zo, maar als deze goed werkt kan je als nog naar 64 gaan.
Je kunt het programma zo als het er nu uitziet downloaden via http://www.modelspoorpic.nl/stoomspoor.html
In eerste instantie kun je met het programma alleen aansturen, maar daarna wil ik ook sensoren plaatsen zodat je kan zien af de trein ook daadwerkelijk is aangekomen. De laatste stap zal dan zijn het maken van een spoorboekje.
Maar eerst even afwachten tot de elektronica binnen is.

Gr Theo

Theo:
Het idee is om de relais op de volgende manier aan te sturen.
De klok staat uit, dus er wordt geen signaal naar de relais gestuurd, zeg maar de "uit" stand in rust.
Dan worden adres-1 en adres-2 gemaakt, hiermee wordt een specifiek relais gekozen, maar nog niet aangezet.
Daarna gaat de klok naar 5V, de "muliplexer 1=>4" heeft een "1=>16 muliplexer" geselecteerd en deze wordt nu aangezet.
Het geselecteerde relais wordt nu 0,5 seconde bekrachtigd.


Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie