Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparatie, aanpassen, bewerken, reinigen van rijtuigen en wagons

Setje N - 1100 loc met 4 (een soort van) plan D wagons.

(1/5) > >>

Pierre:
Ik was eigenlijk op zoek naar een paar plan D wagons maar die waren niet te vinden en als ik dan toch wat zag waren ze echt niet te betalen dus … dan maar een surrogaat (soort van) plan D. Daarvoor heb ik via Marktplaats een beetje knutselspul aangeschaft met daarbij 4 wagons die wel leken op plan D wagons.



Ik had al eerder een 1100 locje gekregen.



Ook een beetje een wrak van de weg rails en samen met deze wagons wil ik daar een setje van maken in de turquoise kleur. Lijkt me leuk. We gaan kijken of het gaat lukken.

De wagons zijn er erg aan toe en de verf bladdert er aan alle kanten af. Er is er zelfs een wagon waar een gat in het dak is gesmolten door een verkeerde binnenverlichting waarvan het (veel te grote) lampje tegen het dak leunde. Zonde … veel werk voor niets.



Ook het locje is er erg aan toe. Het loopt niet, alles zit los in elkaar en is verre van compleet. Er zit aan een kant een losse neus bij en die vind ik ook niet mooi. Met die lange neuzen is het net Pinokkio. Ik vind een vlakke neus mooier bij zo’n 1100 maar die zal ik dan wel zelf moeten maken.



Verf zo oud en slecht is nu voor mij een groot voordeel. Met een zacht koper borsteltje kan ik het er zo af borstelen. De hardnekkige stukjes doe ik met een waterproef schuurpapiertje (500).



Na een 1,5 uur noest schuren en borstelen heb ik een paar kale wagonkappen over.



Verder met de neus van het locje. Ik verwarm met mijn soldeerbout een strookje styreen van 1 mm en probeer op deze manier het juiste model in de neus te krijgen. ‘Tis heel klein en heet maar ik heb het gered zonder mijn jatten te verbranden.



Na heel wat mislukte pogingen is het dan eindelijk gelukt twee goede neusjes te fabrieken.





Alles is geschuurd … nog eens nagelopen … afgespoeld met een sopje en goed droog gemaakt. Hierna de eerste keer in de verf gezet. Ravell 49 kwam het meest in de buurt van de verf die ik in mijn la had. Ik heb de kleur (op de foto) vergeleken met de 1122 die in het spoorwegmuseum in Utrecht staat.





Toen de verf droog was en ik een rijtuig in mijn handen had viel me iets op. Het is een Duitse wagon en die hebben gedeelde ramen. De Nederlandse wagons hebben grote ramen dus om het er een beetje beter op te laten lijken …. Knip!



En na deze operatie kan alles de 2e keer in de verf.



Nou ga ik eens rustig nadenken over de kleur van de dakjes. Die varieert van licht grijs tot beige en gebroken wit. Ik ga eens kijken wat ik zelf het mooiste vind en dat gaat hem worden dus … gaat Pierre daar eerst een nachtje over slapen.


Later meer soort van plan D ….

Wim Corduwener:
Knap gedaan!
Ik kan er nog wel een heel verhaal aan vastplakken, maar je hebt zeker niet voor de makkelijkste weg gekozen.

Pierre:
Een nachtje geslapen en het is Humbrol 40 geworden. Het potje waar het roerhoutje in staat.



Vandaag maar weer eens aan het schilderen. ;)

Wim Corduwener:
En als Plan E: voor Sinterklaas een nieuwe muis vragen. :D

Pierre:

--- Citaat van: Wim Corduwener op 11 oktober 2020, 16:56:24 ---En als Plan E: voor Sinterklaas een nieuwe muis vragen. :D

--- Einde van citaat ---

Wat mankeert er aan mijn muis? :o Doet het perfect.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie