Modelbaanbouw voor de liefhebber > Diorama-bouw

De Verwarde Verwarring Werkplaats

(1/9) > >>

Daniel Caso:
Blablabla bla blablabla... en toen, uit dat fiasco, kwam het idee plotseling naar buiten en zei hij:
" _ Een gipsblok. Maak een dikke gipsblok._"

IMG_0070 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0071 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0073 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0074 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0075 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0077 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0078 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0080 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0088 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0085 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0087 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0086 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0081 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0083 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0089 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0090 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0091 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0093 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Natuurlijk, achteraf is duidelijk dat alle sneden van de zaag op dezelfde afstand blijven. Maar Magoo en Mevrouw Ongeduld negeerden me omdat ze haast hadden om te zien of het mogelijk was.
Volgende keer zal ik zorgen dat het wordt netjes gedaan. (... misschien.)
Maar het belangrijk is dat ik heb een manier gevonden om een 3D patroon te maken om ermee een silicone rubber mal te gieten. Daarna zal ik zo veel muren maken als ik wil in gips of hars.

Waarom?

Omdat er zijn zat commerciële stenenmuur platen maar geen heeft de echte ruwe oppervlakte van de simpele kalksteen stenen zo kenmerkend voor de Franse scène van "Île du Présent"

Natuurlijk heb ik twee opties:

een is in plaats van zelf de block te maken gewoon een gipsblok als gebruikt voor de bouw te kopen. Maar dan zou ik achteraf de stenen moeten kleuren. Dus de andere optie -dat ik leuker vind- is gewoon wat acrylverf in het water doen als ik de blok zelf maakt.

Daniel



Wim Corduwener:
Ik denk dat dit een heel mooi muurtje wordt. Voordeel van gips is ook dat makkelijk te bewerken is en dat het vloeistof opneemt. Je kunt dus gips verdunde verf laten opzuigen.
Gips zagen geeft wel heel veel stof.  ::)

Daniel Caso:
Bedankt Wim.

Ja, gips is makkelijk te verwerken>>>veranderen.
Ja, het kan makkelijk met inkt of een acrylverf + water gekleurd worden.

Ja en nee, gips geef wel heel veel stof als het wordt machinaal gezaagd maar niet als je een grote Nilfisk afzuigmachine aan de Proxxon zaag tafeltje vast verbonden heeft zoals Magoo.
Eigenlijk ik had het idee al een paar jaar geleden maar stelde het steeds uit omdat dacht dat het zou een beetje een gesneeuwde werkplaats worden. Maar een tijd geleden heb ik een paar van die papier wegwerp overalls gekocht maar het idee van zoveel stof blijft me ontmoedigen. Tot vandaag.
Ik had de blok al een tijd geleden gegoten en dacht ik ga even proberen en zien hoe het gaat.
Het werk was gedaan en het enige stof was een klein beetje gips in de groeven van de machine tafel en niks meer. Helemaal niks.
Natuurlijk omdat de stof had geen uitweg naar boven en werd goed van onder gezogen.
In iedere geval ik ga een systeem verzinnen om te verzekeren dat alle sneeën op dezelfde afstand gedaan worden, een block gips bij Gamma kopen. Het in handelbaar maten op de lintzaag snijden en gewoon een goeie provisie van bakstenen weer op de zaagtafeltje maken.

Daniel

Pierre:

--- Citaat van: Wim Corduwener op 23 september 2020, 14:56:17 ---
Gips zagen geeft wel heel veel stof.  ::)

--- Einde van citaat ---

En erger is ... dat stof zit ook in de elektromotor van de cirkelzaag. Dat moet je er allemaal weer uitblazen. Veel werk hoor maar ..... wel mooie steentjes. ;)

Daniel Caso:
Bedank Pierre.

Ja, de stof. Maar ik heb nog een kleinere maar echt geweldig krachtig Nilfisk stofzuiger en die deed zijn plicht meteen na het spelen dus ook de motor was meteen weer schoon.
In iedere geval het was en zal ook straks niet veel van die werk nodig zijn. (hoop ik!)

Daniel

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie