Modelbaanbouw voor de liefhebber > Eigen bouwprojecten

H0m op basis van TT

(1/26) > >>

Rob:
Afgelopen zomer was ik weer in de Harz en raakte ik wederom enthousiast van het meterspoor gebeuren van de Harzer Schmalspurbahnen (HSB). Een mooie spoorbreedte: breed genoeg voor stoere locs en smal genoeg om mooi de berg op en af te kronkelen.
Meterspoor spul in schaal H0 (H0m, spoorbreedte 12mm) is echter een stuk prijziger dan H0 normaalspoor. Dat zal te maken hebben met kleinere oplages en dat mensen meer over hebben voor iets dat minder 'main stream' is. Maar wat de reden ook is, ik wil eens kijken of we iets op een budget kunnen doen.

Op dit Forum zijn prachtige voorbeelden te zien van ombouw naar smalspoor, zoals 0e, 0m en H0e. Dat gaf mij de inspiratie om te kijken of er iets te doen is met ombouwen naar H0m op basis van TT. Ik heb niets van TT, dus eens rondgeneusd op Ebay voor een mooi TT/H0m startpakket. Dat kwam vandaag binnen.




Op TT schaal: 2 locjes, 5 wagons, 1 wagon onderstel en nog wat losse delen. De locjes waren defect (vandaar een koopje). Bij het dieseltje was het een kwestie van een draadje solderen. Het stoomlocje kreeg wel stroom, maar zat vast. De aandrijving voorzichtig weer gangbaar gemaakt, en dit locje loopt nu ook.

Het eerste project: een H0m dieseltje. Ik heb nog een kap van een Fleischmann O&K loc. Eens kijken of we daar wat mee kunnen...




Wordt vervolgd....

Rob

Wim Corduwener:
Interessant project.
TT (1:120) is inderdaad niet zo’n heel erg courante schaal, maar daardoor misschien wel des te uitdagender. Betekent wel dat je van je nieuwe aanwinsten eigenlijk alleen de onderstellen kunt gebruiken. Volgens mij kun je proberen om H0-wagons voorzien van TT-onderstellen en kijken of dat een beetje staat.
Gaat leuk worden.

Rob:
Bedankt, Wim.


--- Citaat van: Wim Corduwener op 10 september 2020, 20:13:14 ---Volgens mij kun je proberen om H0-wagons voorzien van TT-onderstellen en kijken of dat een beetje staat.

--- Einde van citaat ---
Dat is wel het idee. Wagons moeten dan misschien ook net iets smaller worden. Maar we gaan het zien ter zijner tijd. Eerst maar eens een loc maken.

Ondertussen is de zaag in het Fleischmann kapje gezet.




Als inspiratie dient bijvoorbeeld dit locje van de metersporige Brohtalbahn, ook bekend als "Vulkan Express"


^zie ook dit bericht: http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3191.msg53735#msg53735

Even voor het beeld de gezaagde kap over het onderstel gezet.





Dat ziet er niet heel verkeerd uit. De cabine moet nog iets naar achter, en liefst ook wat lager. Dan moet de neus dus ook langer worden. Eens kijken of ik die op een of andere manier ga verzagen of dat ik er een heel nieuwe neus op zet.

Maar goed. De kop is er af.

Rob

Wim Corduwener:
Ik denk dat het zat kan. Materieel op smalspoor is naar verhouding altijd breder dan bij normaalspoor. En de buffers en de trapjes haal je eraf?

Rob:


--- Citaat van: Wim Corduwener op 10 september 2020, 21:41:38 ---Materieel op smalspoor is naar verhouding altijd breder dan bij normaalspoor.

--- Einde van citaat ---
Klopt. En gelukkig is daar een modelspoor NEM norm voor een beetje houvast: profiel vrije ruimte voor H0m is 38mm breed en 48 mm hoog. Haal daar links en rechts een millimetertje van af dan zit je op 36mm breedte voor het materieel. Dat is de breedte van deze cabine.


--- Citaat van: Wim Corduwener lnk=topic=3877.msg62728#msg62728 date=1599766898 ---En de buffers en de trapjes haal je eraf?

--- Einde van citaat ---
Yep, dat TT locje moet nog verder gestript worden.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie