Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Esu LokPilot v4.0

Powerpack voor LoPi v4.0

(1/3) > >>

Riny:
Decoders kunnen wel eens een fractie zonder spanning raken wanneer deze over wissels e.d. rijd.
Esu heeft hier voor een powerpack voor op de markt gezet, alleen is de powerpack duurder dan de decoder zelf.
Om die reden heb ik, vanuit de handleiding, een schema gemaakt zodat men deze zelf kan samenstellen, wat aanzienlijk goedkoper is.
Hopelijk kunnen diegene hier iets mee die zelf hun locs ombouwen.

Alle onderdelen kunnen direct aan de condensator worden gesoldeerd waardoor het makkelijker wordt om, over de complete samengestelde onderdelen, een passende krimpkous te plaatsen.




Piet:
Hi Riny, hoe werkt dat dan?
En waar gaan de aansluitingen naar toe?
grt Piet.

Riny:
De functie van de powerpack heeft tot doel, wanneer er een moment is van geen spanning, de lco 3 seconden wordt voorzien van spanning door het ontladen van de condensator.
Deze 3 seconden is ruim voldoende om eventuele slecht stroomdoorvoering te overbruggen, bijv. bij wissels, vuile delen van de rails.

Onderstaand de aansluitpunten op de decoder.



Ik zal t.z.t. bij het gebruik van een zelfgemaakte Powerpack deze aanbrengen op een Esu decoder.

P.s.
Het schema klopt 100%.
Gebruik en aansluiten is voor eigen risico!

Houd er rekening mee dat het aanbrengen van de powerpack gevolgen heeft om een beroep te doen op eventuele garantie.
Dit geldt ook voor de officiele powerpack van Esu zelf.
Alles wat men aanpast aan decoders, met of zonder origineel Esu materiaal, heeft gevolgen op garantie verhalen.

Piet:
Dat betekent dus dat je de isolatie van de decoder moet beschadigen om bij die contacten te komen.
En er moet een waarschuwing bij:
1. de loc is niet meer geschikt om op een analoog wisselstroom baan rijden.
2. bij het programmeren moet de buffer losgenomen worden.
3. de garantie vervalt.
Al met al een oplossing met nog al wat nadelen, lijkt mij.
Een stukje tekst uit de ESU handleiding:


grt P.

Riny:

--- Citaat van: Piet op 18 mei 2011, 17:04:12 ---Al met al een oplossing met nog al wat nadelen, lijkt mij.

--- Einde van citaat ---

Zoals het ons hele leven al is, keuzes maken.
En zoals een bekent iemand zegt; ieder voordeel heeft zijn nadeel, ieder nadeel heeft zijn voordeel.

Verder heb ik het hier weergegeven, en wat men er wel of niet mee wil doen is voor ieder een eigen beslissing.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie