Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Onderhoud van locomotieven

Piko BR52 2006 verbeteren

(1/2) > >>

Rob:
Deze loc, de BR 52 met Condenserende tender van Piko, staat klaar voor het "Ausbesserungsprogram".




De grootste klus is de motor in de tender te vervangen door een modernere versie. Maar die is nog niet gearriveerd.
Een andere klus is de verlichting aan de voorzijde. De lichtgeleider is aan een kant afgebroken, maar ook het lampje lijkt het niet te doen.
Dus gaan er 2 ledjes in. Ik heb eerst geprobeerd de LEDjes in de lampen te bouwen, maar later besloten de lampen weg te halen elke  LED het aanzien van een lamp te geven. Een fotoverslag










Waar eerst het lampje zat, komt een gelijkrichter en weerstand. Ik gebruik een gelijkrichter, omdat ik het licht aan de voorkant in beide rijrichtingen wil laten branden. Veel zal deze loc niet achteruit rijden: de tender belemmert al het zicht naar achteren. Dus als er achteruit gereden wordt, zal dit vooral met rangeren zijn en mag het licht aan blijven.








Dan knip ik een paar ringetjes van zwarte krimpkous. Die gaan op de LEDs. De bovenkant van de LEDs is al wat rond gevijld en geschuurd. Vervolgens zwarte verf er over.






Er piept hier en daar nog een heel klein beetje licht door. Als de verf droog is, doe ik er nog een verdund laagje zwarte verf op, dat dan mooi in de kieren kan dringen.

Zo, eerste verbetering is klaar....

Rob

Pierre:
Mooi man. Echt een verbetering. ;)

Rob:
Ondertussen is de vervangende motor gearriveerd. Of eigenlijk: 5 stuks.
Tante Ali heeft Piko vervangingsmotortjes en zo heb je er 5 voor drie tientjes in plaats van 1 voor vier...

Tijd om de "koffiemolen" te vervangen voor een modernere motor.
Naast de nieuwe motor met vliegwielen, heb ik nog een Piko motortje uit een sloop lok. Daarvan wil ik alleen de cardan bussen gebruiken.




De oude motor klik je zo los uit de motor steun.




Ook de motor steun zelf klikt los. Dan is er een beeld van de ruimte waar de motor moet komen. In ieder geval moet er wat van de vliegwielen af om ruimte te geven aan de draaistellen.
De vliegwielen heb ik op dezelfde manier bijgewerkt als bij de BR53 Borsig, en later bijgewerkt met een vijl en draaiende motor (het kan ook alleen met de vijl, maar dan duurt het wat langer).




Ook in de tendervloer wordt ruimte gemaakt voor de vliegwielen...




En dan passen. Ook aan de plastic kant van de motor is een beetje weg gevijld, zodat deze klem past en aardig op hoogte zit.




Dan zijn de cardan bussen nog iets te lang. Die worden ook aan de motor-kant wat ingekort en daarna precies pas geschuurd.




De nieuwe motor is wat breder dan het origineel, en dus wordt ook aan de binnenkant van de ballast weat weggefreesd en gevijld.




Met wat draden aan de motor kan er even stroom op gezet worden om een en ander uit te lijnen en te testen




Dan de motor aansluiten op de stroomafnemers.




De motor klemt onderin in het frame en het gewicht fixeert de motor aan de bovenkant. De tender behuizing er weer op en dan proefrijden.





De loc is nog steeds even krachtig, rijdt een stuk stiller,  en 2 keer zo snel :).
Langzaam rijden gaat echter iets minder soepel, maar is nog steeds acceptabel.

Maar zo ver zo goed...

Rob






Pierre:
Wederom goed bezig Rob. ;)

Rob:
Dank je, Pierre.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie