Auteur Topic: Märklin SDS Motoren/Elektronica  (gelezen 2532 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Märklin SDS Motoren/Elektronica
« Gepost op: 21 juni 2020, 17:05:06 »
Van de 19 loks/treinstellen die op mijn baan rijden zijn er 8 uitgevoerd met een Märklin SDS motor en de bijbehorende elektronica, over 6 stuks ben ik erg tevreden, komen ook uit de tijd dat Märklin en Esu samenwerkten, 1 stuks is van na die periode en rijdt op Motorola 27 (halve) stappen en dat is te merken in het optrekken en afremmen en 1 stuks is vanuit de periode dat Märklin er een zootje van begon te maken.

Van één stuk is in de loop der jaren een diode van de decoder "ontploft", nieuwe Esu sound decoder er in en rijdt al weer vele jaren, een andere is de VT 04.5, de 37772, hieraan moet wel eens wat gerepareerd worden.

Repareren?????, kan dat dan aan het SDS systeem?????, jawel bij deze wel, de motor zit in het Jacobsdraaistel en moet dus flexibel verbonden zijn met de print met de elektronica, die flexibiliteit hebben ze gerealiseerd door 8 draadjes te maken/solderen tussen een printje op het draaistel en de elektronica print





Die verbindingen zijn wel flexibel maar op de lange termijn niet duurzaam, zo nu en dan breekt er een draadje af, zoals te zien op de foto, het laat zich makkelijk weer solderen, maar als het heel frequent gaat gebeuren dan denk ik dat ik de draadjes moet gaan vervangen, geen grote klus, wel een zorgvuldige klus, een verwisseling betekent dat het draaiveld niet meer klopt.....

De andere loks met SDS hebben geen flexibele verbinding nodig, motor en elektronica zitten vast in het frame, dan voldoet het bandkabeltje, desondanks is er uit mijn werk één ding te leren: als er één verbinding los is, dan draait de SDS motor nog wel maar je moet hem even een duwtje geven.

Als één van de draaivelden niet werkt, dan staan de permanente magneten van de rotor in een "dood magnetisch veld", als je hem daar even door heen helpt, dan draait hij weer, het lijkt me een goede methode om vast te stellen of de motor of de elektronica kapot is, of dat de verbinding, het bandkabeltje niet goed meer is.

Groet, Anne W
 
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"