Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Onderhoud van locomotieven

Lima V188 001 in bedrijf nemen.

(1/3) > >>

Rob:
Een nieuwe aanwinst: de Lima V188 001. Een dubbelloc waarvan één eenheid is aangedreven.



Mooie loc, maar zoals bij de meeste van mijn 2e hands aanwinsten moet er nog wel wat aan gebeuren. De basis is echter goed: de loc is solide gebouwd en ook met de aandrijving is niks mis.



Voor een loc in dienst genomen kan worden op mijn baan, zijn er nog wat dingen te doen:

* Zorgen dat de loc betrouwbaar rijdt
* Profi koppelingen aan weerszijden
* Geluid inbouwen
* Optische verbeteringen, zoals de extra onderdelen aanbrengen en wat schilderwerk
De loc rijdt stil, maar wiebelt wel heel erg en loopt op mijn gebogen wissels uit de rails (Fleischmann Modelrails met een radius van 357mm in de binnenbocht). Als ik loc op de rails zet, dan staat het aangedreven deel heel wankel, op tafel staat de loc stabiel. Wat blijkt: de loc is voorzien van 2 dikke terreinbanden, kruiselings 1 op de voorste en 1 op de achterste as.


^ Links de 'terreinbanden', rechts de antislipbanden voor Märklin stoomlocs.


Dus deze banden zijn vervangen door wat meer bescheiden exemplaren voor Märklin stomers. Daarmee rijd de loc stabiel en is het ontsporen ook voorbij.
De loc stopt nu echter soms op de geïsoleerde puntstukken van de wissels. Bij nadere inspectie heeft de loc bar weinig wielen waar stroom van afgenomen wordt: de beide aangedreven assen en één as in de loc zonder motor. Met de antislipbanden als isolator tussen wiel en rails zijn dat effectief maar 2 wielen per zijde waar stroom afgenomen wordt.
Er komt dus een extra stroomafnemer in de niet aangedreven loc.






Er zijn ondertussen wat proefritten gedaan, en de loc rijdt nu betrouwbaar over de baan.
Tijd om de koppelingen aan te pakken...

Rob

Rob:
De koppelingen.

Op deze loc zit aan één kant de originele beugelkoppeling, aan de andere kant ontbreekt de koppeling helemaal.
Dus maak ik eerst met wat messing stukjes een NEM profi koppeling een nieuwe koppeling die aan het draaipunt bevestigd kan worden. Dat lukt aardig. Daarna probeer ik de koppelstang van de beugelkoppeling re gebruiken om een profi koppeling te monteren. Dat lukt niet zo goed (een hoop geklieder met socondenlijm), en dan besluit ik ook hier met wat messingstripjes te werken. Dat geeft in ieder geval nog een foto-moment van de koppeling in onderdelen.


^ De eerste koppeling is geplaatst, van de 2e liggen de onderdelen klaar om 'ín situ' aan elkaar gelijmd te worden


^ De koppeling zit. Op de foto is te zien dat de kap nog niet strak gemonteerd is. Die moet sowieso nog open.


De koppelingen veren niet terug naar het midden. Eerst eens kijken hoe lastig dat is met rangeren (valt meestal wel mee) voordat ik ga bedenken hoe dat op te lossen...

Goed, weer een klusje gedaan...

Rob

Rob:
Terwijl de loc wacht op de stereo versterker, alvast wat aan het interieur gedaan.

Achter de zijramen is direct het ballast blok te zien. Natuurlijk zat hier in het origineel de motor, generator en ondersteunende systemen. Na de oorlog heeft deze loc een (of eigenlijk twee) Maybach MD650 motor gekregen, dezelfde als die in de V200.

Ik kon een aardig zijaanzicht vinden van zo'n motor. Eens kijken welke maat er in de loc zou passen.




Daarna nog een industriële generator/dynamo er bij verzonnen. Wat ik kon vinden zat de motor achterin, de dynamo er voor. Dat kan dan tegen de zijkant van het ballastblok worden geplakt.
Aan de andere kant komt hetzelfde plaatje in spiegelbeeld.




Met de kap er over zie je er uiteindelijk niet zo heel veel meer van. Maar ja, bij interieurs gaat het soms om het idee, hè?




Het is in ieder geval beter dan dat glimmende metalen blok...
Eens kijken of ik de cabine voor de machinist ook nog een heel klein beetje kan aankleden...

Rob


RAIL:
Leuk project, ik ga je blijven volgen. ;)

Pierre:
Ha ... leuk Rob. ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie