Modelbaanbesturing > Servo-decoders

Servo bedienen met een schakelaar.

(1/3) > >>

Pierre:
Op het forum kwam Cor met de vraag of je een servo kon bedienen met een schakelaar en hoe. Ik ben dus een beetje aan het rommelen gegaan en de oplossing was eigenlijk heel simpel. Als basis ben ik begonnen met een goedkope servo-tester. 



Daar heb ik de potmeter vanaf gesloopt en gekeken of ik deze kon vervangen door een schakelaar.



De potmeter had gemeten op de buitenste pootjes een waarde van 10K dus heb ik een weerstand genomen die het dichtst bij de helft kwam en dat was 4.7K. Deze heb ik op de middelste aansluiting gesoldeerd. 



En …. Het werkt!

Voeding is 5volt. Het middelste pootje van de tester is de + en het linker pootje is de -       
Hiervoor kan je prima een afgedankte telefoonlader gebruiken.

Nog even een filmpje:



Wim Corduwener:
Dit werkt met een dingetje van 5 stuks voor € 5,55 en gratis verzending.
Omdat het spul op 5 volt werkt kun je er ook nog een afgedankt USB-kabeltje aan solderen en die aansluiten op een telefoonlader.
Hoe simpel en hoe analoog!  8)

bellejt:
Typo ?  De helft van 100K = 50K dus 47K en geen 4,7K

Wim Corduwener:

--- Citaat van: Pierre op 22 januari 2020, 10:46:21 ---Daar heb ik de potmeter vanaf gesloopt en gekeken of ik deze kon vervangen door een schakelaar.

--- Einde van citaat ---
Oei, ik lees nog even terug en dan komt er ineens meer techniek bij dan dat ik had verwacht. Het is alweer een tijd geleden dat ik met die servotester in de weer ben geweest: die afgesloopte potmeter daar stel je toch de uitdraai mee in van dat zwengeltje? Kun je niet gewoon de stroom omkeren om het zwengeltje de andere kant uit te laten draaien?  :o

Pierre:

--- Citaat van: bellejt op 22 januari 2020, 12:29:16 ---Typo ?  De helft van 100K = 50K dus 47K en geen 4,7K

--- Einde van citaat ---

Mijn fout Johnny ... bedankt. Moet zijn 10K Ik zal het veranderen.



--- Citaat van: Wim Corduwener op 22 januari 2020, 12:44:46 ---Oei, ik lees nog even terug en dan komt er ineens meer techniek bij dan dat ik had verwacht. Het is alweer een tijd geleden dat ik met die servotester in de weer ben geweest: die afgesloopte potmeter daar stel je toch de uitdraai mee in van dat zwengeltje? Kun je niet gewoon de stroom omkeren om het zwengeltje de andere kant uit te laten draaien?  :o

--- Einde van citaat ---

Ik begrijp de vraag niet helemaal Wim maar ... met de schakelaar maakt de servo de volle uitslag naar beide kanten. De slag aanpassen doe je met de gaatjes in het armpje. Hoe verder naar buiten hoe groter de slag.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie