Modelbaanbouw voor de liefhebber > Modelbaan planning en bouw

We (ver)bouwen een hobbyzolder KLAAR!

(1/4) > >>

SuperSylvester:
Op veler verzoek hierbij een kort verslag van de verbouwing van mijn zolder tot volwaardige hobbyruimte.

Twee jaar geleden ruilden we de nieuwbouwrijtjeswoning in Sittard in en kochten een vrijstaande jaren 60 woning in een idyllisch dorpje vlak aan de Maas.
In onze vorige woning had ik een perfecte hobbyruimte, dat was nu wel even anders....

Eén van mijn eisen was dat er in ieder geval een mogelijkheid moest zijn voor een hobbykamer en die was er min of meer, als je
tenminste achter de onmogelijkheden de mogelijkheden kon zien  ??? :)

Er zit een bergzolder onder het pannendak met een vloeroppervlakte van grofweg 6.80m x 6.30m en een maximale doorloophoogte (onder de nok) van 2.00m
Zolder is geïsoleerd maar heeft geen ramen en is bereikbaar middels een vaste trap. (Dat dan weer wel  :) ) De zolder is gescheiden door een dragende binnenmuur.

Eerst maar eens een plattegrondje gemaakt van de beginfase zoals die was toen we het huis kochten.




Een foto vanuit het trapgat genomen, je kunt zien dat ik al begonnen was om de isolatie deels te verwijderen




De scheidingsmuur met doorloopgat en de cv ketel








Vervolgens een plan gemaakt in fasen:

Fase 1: De dragende binnenmuur zoveel mogelijk weghalen en een grote dakkapel aan de achterzijde.
Fase 2: Scheidingswanden van gips, elektra, een portaal en een technische ruimte voor de cv ketel en aanverwante zaken
Fase 3: Vloer, schilderwerken en afwerking
Fase 4: De inrichting
Fase 5: Hobby'en...

Hieronder het plan van fase 1 en 2, de paarse delen worden gipswanden.




Begin vorig jaar een start gemaakt met de sloop en het plaatsen van de dakkapel, hieronder wat foto's daarvan












Van binnen ziet het er dan opeens heel anders uit





Inmiddels ben en ik al redelijk gevorderd met fase 2, de gipswanden, elektra en plafond.
Binnenkort meer foto's

Jack

SuperSylvester:
Fase 2.

Eerst heb ik een gipsplafond onder de dakkapel gemaakt met inbouw spotjes en gestart met het frame voor de gipswanden






Niet te onderschatten: het elektra plan  :o een centraaldozen systeem is hier niet van toepassing




Dit is de huidige stand van zaken, een grote klerezooi  ::)




Hier kun je mooi zien dat de nokbalk verstevigd is met stalen L-profielen










Wordt vervolgd....

Wim Corduwener:
Ziet er eh... veelbelovend en omvangrijk uit.
Ik moet het bouwverslag nog wat nader bestuderen om later met een vraag te komen: waarom heb je dit of dat niet gedaan?

mark mms:
Al een hele aardige ruimte aan het worden.
Maar waarom niet de gehele scheidingsbureau verwijderd?

Pierre:
Man ... man wat maak je daar een mooie hobbyruimte van die zolder. Zo'n dakkapel maakt echt een heel verschil in ruimte (en in licht) Succes verder met de bouw Jack ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie