Auteur Topic: Baanbouw Kees  (gelezen 90976 keer)

Offline Kees

• Stationchef
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:baanbouw
« Reactie #75 Gepost op: 10 oktober 2011, 22:59:35 »
Zo nog weer een klein stukje gedaan

Een plaatje hout aan de achterkant, anders is het gauw gebeurd met de muur en de houten schutting

De boel lijkt scheef te staan, maar dat ligt aan de opname

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #76 Gepost op: 10 oktober 2011, 23:49:28 »
Had ik net mijn toetsenbord weer helemaal droog gef?hnt krijgen we weer een update.

Ziet er verdomd goed uit zo met dat groen en bloemen op die schutting (komen er ook nog schuttingwoorden op  :P

Daglichtsein ziet er ook goed uit, ik zit nog te twijfelen, heb al een paar armseinen van Viessman maar ik denk dat ik toch ook een gedeelte ga moderniseren met daglicht.
Tenslotte is het op mijn baan nog pas 1960 ;)
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Kees

• Stationchef
  • WinDigiPet
« Reactie #77 Gepost op: 18 december 2011, 20:21:35 »
Zijkant van de spiraal gerotst.
Hier gaan de tram en de auto's naar boven en de treinen erin en bovenop weer eruit.
Bovenop komt een stadje met een parkeerplaats(tevens schaduwstation voor de auto's)

Het middengedeelte is nog open, maar gaat tzt dicht want daar komt de parkeerplaats en het eindpunt van de tram met een deel dorp.
Het verhoogde deel rechts komt ook nog wat stad en de auto's gaan hier omhoog voor de terugweg.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #78 Gepost op: 18 december 2011, 20:46:48 »
goed bezig Kees, en dat net zo voor de kerst.
Ziet er goed uit, ben benieuwd naar het eind resultaat.

Offline Kees

• Stationchef
  • WinDigiPet
« Reactie #79 Gepost op: 30 december 2011, 19:40:08 »
Zo weer ff bezig geweest de laatste paar dagen, dus weer een paar foto's.
Het gaat hier om de parkeerplaats en bushalte voor de autootjes in het durppie.
Omdat er ook vrachtauto's met aanhanger geparkeerd moeten worden was het woekeren met de ruimte vandaar de wat aparte wisselstraat.
Maar daar zie je toch niets meer van straks.
Het merendeel van de bruine draden zijn van de mini-reedcontacten die tussen de rijdraden zijn ingefreesd, als je goed kijkt kun je ze aan de bovenkant ook zien.

Gelijk maar voorzieningen getroffen voor de overweg met slagbomen van de tram(heb ik nooit in het echt gezien maar vind ik gewoon leuk)
De bedoeling is dat er fleischman rails gebruikt worden omdat je dan kunt bestraten, omdat er geen puco's zijn.
Dit voorgemonteerde gedeelte komt in de uitsparing die je in de spiraal kunt zien.

Gr. Kees

Bram

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: 30 december 2011, 19:55:26 »
Ha die Kees,

Als ik de foto's zie dan is het een hoop puzzelwerk, ben erg benieuwd naar het eind resultaat.

Riny

• Gast
« Reactie #81 Gepost op: 30 december 2011, 20:15:03 »
Ja Kees, wat moet hier nu voor een reactie op geven? :'(

Goed gedaan jochie!

Offline Kees

• Stationchef
  • WinDigiPet
« Reactie #82 Gepost op: 30 december 2011, 20:27:10 »
weet ik veel !!!!!!

Wat jij wil  ;D

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #83 Gepost op: 30 december 2011, 20:54:00 »
Zo, das nog ff flink bezig geweest van het jaar.

Die slagbomen voor een tram heb ik wel eens gezien hoor, ik weet alleen niet meer waar het was, dacht in Tsjechi?.

Je bent iig lekker van de straat.

Offline Kees

• Stationchef
  • WinDigiPet
« Reactie #84 Gepost op: 30 december 2011, 21:04:21 »
Ik hoor het al, ik vermom de tram wel als trein.

Ik weet trouwens nog niet echt zeker wat ik doe, heb ook al zitten denken aan een railbus, dan kan ik gewoon 3-rail blijven gebruiken en
hoef ik ook niet met reedcontacten te werken voor de terugmeldingen, dat maakt e.e.a. technisch wel simpeler.
En hoeven jullie ook niet meer te zeuren over de slagbomen voor de tram. :P

Offline Kees

• Stationchef
  • WinDigiPet
« Reactie #85 Gepost op: 19 januari 2012, 23:17:22 »
hallo allen,

ik ben nog steeds bezig met het durp op de berg. De wissels, stopplaatsen, reedkontakten en rijdraden voor de auto's liggen erin en zijn aangesloten.
De huisjes staan er slechts voor het idee, deze moeten nog bewerkt en aangevuld worden, ik heb nog wat bouwdozen liggen, maar een mens
kan niet alles tegelijk he.

Wat nogal bewerkelijk was, is de spoorwegovergang. Daar het toch een pendeltreintje wordt, dus rails met puko's en ook de auto,s er goed overheen moeten kunnen
heb ik e.e.a. maar zelf gemaakt. Daar komt nog bij dat de overgang in een bocht ligt en na de overgang direct een wissel voor de auto's.
bij mijn weten was er niets te koop, dus vandaar het eigen fabrikaat

Hier met puko's

De slinger direct na de overweg is nodig om goed op de wissel uit te komen

De kleinste locjes gaan er op kruipsnelheid heel goed overheen, ik ben alleen vergeten er een filmpje van te maken,
hier wel een filmpje van een overstekend autootje.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">View My Video</a>

de volgende stap is montage op de baan en de slagbomen met de servo's en de hele afwerking uiteraard.

gr. kees

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #86 Gepost op: 19 januari 2012, 23:40:02 »
Goed idee zeg, knap gemaakt.
Nu ook nog een trein er overheen zien rijden en het is volmaakt.
Brengt mij ook weer op een idee, bij mij geen rijdende auto's maar er moeten wel wat overwegstukken komen in de bochten.
Hoe dik is het materiaal wat je hebt gebruikt.

Offline Kees

• Stationchef
  • WinDigiPet
« Reactie #87 Gepost op: 19 januari 2012, 23:58:54 »
Tom ,

dikte is 2,3 mm, komt uit een modelbouwshop had ik ooit eens gekocht.
maar ik heb het wel moeten opvullen om op exact gelijke hoogte te komen met de rails.

Als jij en ik een beetje met de auto stuiteren op een overweg is het niet erg, maar de faller auto's hebben er een hekel aan.
de ruimte tussen het middenstuk en de 2 spoorstaven mag niet te krap zijn in een gebogen overweg
want een wagon of lok met dicht op elkaar staande assen loopt dan vast.
Bij mij speelde dan nog dat de ruimte ook weer niet te groot mocht zijn omdat anders de kleinste auto's, dus ook met de kleinste
bandjes in die gleuven blijven steken.
Juist voor die kleine bandjes heb ik ook de pukodraden onderbroken, de personenautootjes kunnen er tussen door, de grotere auto's zijn breder
maar kunnen er gewoon overheen rijden.

Gr. kees

Gr. kees

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #88 Gepost op: 20 januari 2012, 00:06:16 »
Thnx, ik denk dat ik 2mm triplex nog wel  heb liggen uit de scheepsmodelbouw tijd.

Als ik tegenwoordig met mijn Aygootje over een spoorweg moet dan zit ik ook best een beetje te stuiteren hoor, die doet niet onder voor een faller car system :D

Bram

• Gast
« Reactie #89 Gepost op: 20 januari 2012, 08:59:17 »
Hoi Kees,

Mooi gemaakt man, als ik het filmpje bekijk dan is het eenrichtingsverkeer ??? Heb inmiddels mijn bergdorpje af (op een paar kleinigheden na). In mijn topic: http://www.modelspoorh0.nl/forum/index.php?topic=702.0 kun je zien hoe de straten zijn geworden. Moet alleen nog wat aan de kleur van de straat doen, vind ze nl. nog te rood.

GGoos

• Gast
« Reactie #90 Gepost op: 24 januari 2012, 10:55:04 »
Die overweg is inderdaad super gemaakt. Hier heb ik deze methode ook eens gezien.

Wat ik mij afvraag, hoe heb jij de middengeleider aan de contactpunten gemonteerd?

Offline Kees

• Stationchef
  • WinDigiPet
« Reactie #91 Gepost op: 24 januari 2012, 23:35:57 »
Ik heb achter de puko een gaatje geboord en daar de voorgebogen rijdraad doorheen gestoken.
Aan de onderkant van de rail deze weer omgebogen en vast gesoldeerd.(de te solderen plekken wel eerst even goed schoonschuren voor een goede en snelle hechting)
Je loopt dan het risico dat de kunststof biels een beetje smelt, maar dat is weer te repareren met een beetje das klei.
Waar de rijdraad door het hout heen gaat heb ik het aan de onderkant van de rail gewoon gelijmd met het lijmpistool.
En waar de draad op het hout ligt nog eens vastgezet met secondenlijm om hem vlak te houden.

Gr. Kees

GGoos

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: 25 januari 2012, 09:48:37 »
Interessante werkwijze :)

Ik heb achter de puko een gaatje geboord en daar de voorgebogen rijdraad doorheen gestoken.

Dat daar voldoende ruimte voor is.  :o

Aan de onderkant van de rail deze weer omgebogen en vast gesoldeerd.(de te solderen plekken wel eerst even goed schoonschuren voor een goede en snelle hechting)

Dan komt je rails toch omhoog te liggen? Of zie ik het verkeerd?

Waar de rijdraad door het hout heen gaat heb ik het aan de onderkant van de rail gewoon gelijmd met het lijmpistool.

Als ik het goed lees, het houten plankje (ik neem aan balsahout van 2 mm dik?) heb je aan de rails gelijmd?

Riny

• Gast
« Reactie #93 Gepost op: 25 januari 2012, 11:22:31 »
A: zoals Kees het aangeeft werkt goed. Mocht men van mening zijn dat rails omhoog zou komen te liggen kan men een gleufje onder de rail maken.

B: Het is ook mogelijk om het draadje net voorbij de biels door te voeren en vervolgens vast te solderen aan de puko- strip.

C: Een volgende mogelijkheid is, soldeer aan de draad een stroomdraadje, boor een gaatje in de onderbouw en breng dit draadje naar een ringleiding o.i.d.

P.s. Kees, misschien dat een foto plaatsen (onderzijde) van jouw manier van draad doorvoer duidelijkheid kan geven?

Offline Kees

• Stationchef
  • WinDigiPet
« Reactie #94 Gepost op: 25 januari 2012, 17:41:06 »
Zoals je kunt zien is e.e.a. gesoldeerd en met het lijmpistool vastgezet.
1 soldeerpunt heb ik wat afgevijld en eventuele overtollige lijm kun je gewoon wegsnijden, zodat
de rails gewoon vlak ligt.
krijg je dat niet voor elkaar dan is de optie van onze Riny (gleufje maken onder de rail) natuurlijk ook mogelijk.

Gr. Kees

GGoos

• Gast
« Reactie #95 Gepost op: 26 januari 2012, 08:52:34 »
Helemaal duidelijk. Erg interessant!  ;D

Offline Kees

• Stationchef
  • WinDigiPet
« Reactie #96 Gepost op: 9 februari 2012, 22:52:00 »
Weer even met een ander stukje bezig geweest.

vooral bij de verkeerslichten kun je de rubbersporen van de banden zien

De busstrook is later aangelegd en daar is ander asfalt voor gebruikt

Er is nog niets aangesloten en alles staat ook nog los omdat ik eerst de scenery af wil maken.
Anders breekt alles af als je er tegenaan stoot.
De verkeerslichten schakeling is al wel klaar en getest.

De stopmagneten en de parkeermagneten werken al wel, maar daar heb je ook geen last van omdat ze in het wegdek zijn weggewerkt

Gr. Kees

Offline Kees

• Stationchef
  • WinDigiPet
« Reactie #97 Gepost op: 25 mei 2012, 19:00:00 »
Hallo allemaal,

Na een aantal maanden weinig activiteit, eindelijk weer eens wat aan de scenery kunnen doen. De autootjes kunnen nu overal rijden en op de overweg na
is technisch alles nu min of meer in orde (alleen is de centrale van de auto's nu kaduuk).

op de achtergrond zie je de stoplichten van de wegversmalling en wat lantarenpalen(de rest ligt nog plat)
de twee gebouwen worden vanavond geweahterd.

er moet nog heel veel gebeuren met kleurtjes grasjes enz. maar ooit is het allemaal klaar

in de rechterbovenhoek waar het doosje staat komt de tambaan naar het dorp

dit was wel ff puzzelen maar ja dat krijg je als je pas later autootjes wil laten rondrijden.

Gr. Kees

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #98 Gepost op: 26 mei 2012, 09:18:05 »
Beste Kees,

Je hebt mooie vorderingen gemaakt! De trap zoals zichtbaar op foto 3 heb je mooi natuurgetrouw gemaakt.

Een vraagje: kunnen de auto's de relatief steile helling, zoals zichtbaar op foto 1, zonder problemen omhoog?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Kees

• Stationchef
  • WinDigiPet
« Reactie #99 Gepost op: 26 mei 2012, 12:32:12 »
Hoi Johan,

dat kunnen ze wel, maar gelukkig hoeven ze op de steile helling alleen maar naar beneden. Dit stukje is alleen voor vrachtauto's die
op de treinwaggons moeten.

gr. kees