Modelbaanbouw voor de liefhebber > Modelbaan planning en bouw

Rangeerspel en testbaantje in H0 en N-spoor

(1/13) > >>

Pierre:
Rangeerspel- en speel baantje

Rob is momenteel heel druk bezig met zijn Ingle….dinges puzzel baantje en heeft mij daar een beetje (erg) mee besmet. Nou heb ik niet direct plek voor zo’n baantje in H0 maar ik heb nog een heleboel N spoor van mijn vader liggen waar ik niets mee doe. Dat gaat dus nu veranderen. Ik heb wat materiaal bij elkaar gesprokkeld om eens wat te proberen. In eerste instantie heb ik een klein baantje naast mijn testbaantje gefrommeld.



Ondertussen op Marktplaats een goedkoop rangeerlokje op de kop getikt en wat ontkoppelrails. Ik moet gaan voor de wat langere locs. De kleintjes stoppen als je te langzaam over het puntstuk van de wissel gaat. En zelf heb ik alleen maar grote stomers.





Leuk allemaal maar … eigenlijk wil ik meer! Nou had ik nog een plaatje berkentriplex (48 x 100 cm) liggen en volgens mij past dat precies op de tafel naast mijn testbaan. Ach … waarom niet. Nu maar puzzelen om er een speelbaantje om heen te bakken. Het is natuurlijk wel een heel kleine ruimte.





Tegen alle wetten van de modelbouw in (steile hellingen en heel veel rails op zo’n kleine ruimte) krijg ik het dan toch voor elkaar om er een mooie krakeling op dat plankje te krijgen. Er is zelfs nog plaats op er een klein stationnetje in te passen. Er kan nu een trein een behoorlijk rondje rijden en er is een aftakking naar het rangeerspel. Het is allemaal rails wat ik zo maar neergelegd heb maar ik ben van plan om het meeste van flexrails te maken. Dan krijg je mooiere bochten en kan je het precies laten aansluiten. Ook zal in de hoeken achter wat rails uit het zicht vallen door een berg of zo en er in het midden een grote brug komen.



Ik ben toch niet zo’n fan van dat triplex. Het buigt is dun en splintert snel met bewerken. Ook is het een goede klankkast met zo’n dun plaatje. Ik heb toch liever een degelijk plaatje MDF. Wel wat zwaarder maar je kan er tenminste met goed fatsoen een spijkertje in slaan. Ik heb er een stevig frame onder gemaakt en ook het plaatje 5 cm breder gemaakt. Die paar centimeters geeft je net even een beetje meer speling.





Later meer ….

Wim Corduwener:
Ik vind het wel bijzonder dat het het spul van je vader nieuw leven inblaast, maar evengoed lijkt het me een hele omschakeling van H0 naar N.
Lijkt me een bijzonder project.

Pierre:
Het is ook een hele omschakeling Wim. Ik sta helemaal versteld van hoeveel rails je op een halve vierkante meter kwijt kan van dit spul. :o Het is gewoon een compleet spoorbaantje.

Rob:
Gosamme krakelinge! Zie Pierre eens uitpakkeN.

Leuk baantje Pierre. Zo wordt het toch weer een heel project  ;)
Is er nog ruimte te maken voor een wissel en een uithaalspoor bij de rangeerpuzzel? Dat heeft 2 voordelen: je kunt puzzelen zonder de hoofdbaan op te moeten (eventueel eigen stroomkring voor de puzzel, dan kun je puzzelen terwijl een andere trein de krakeling rijdt), en het wordt moeilijker om vals te spelen, omdat je de lengte van de trein bij het uithalen dan beperkt (op het hoofdspoor kun je zomaar met 8 wagons aan de haak rangeren).

Rob

Wim Corduwener:
Ook wel slim van die @gast is dat voordat-ie het baantje weer afbreekt, eerst nog even een foto maakt en op die manier weer weet hoe het ook alweer zat.
Wordt het een strak rangeerspel of ga er ook nog huisje en boompjes op zetten?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie